vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳ - 17 October 2015
یادداشت؛

نظام سازی، ظرف تحقق ماهیت انقلاب اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - در این یادداشت حجت‌الاسلام و المسلمین پیروزمند به تبیین جایگاه «نظام سازی به مثابه ظرف تحقق ماهیت انقلاب اسلامی» می‌پردازد. انقلاب اسلامی به این دلیل که ماهیت اجتماعی پیدا کرده و به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های خود در جامعه ایران اسلامی است، اولین موضوعی که با آن درگیر بوده و هست، موضوع نظام سازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند در این یادداشت به تبیین جایگاه «نظام سازی به مثابه ظرف تحقق ماهیت انقلاب اسلامی» می پردازد که در ذیل متن آن را ملاحظه می فرمایید:

انقلاب فرهنگی، لایۀ باطنی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی بیش از آن­که یک انقلاب سیاسی باشد، یک انقلاب فرهنگی بود. لایۀ بیرونی انقلاب اسلامی، انقلاب سیاسی بود؛ به دلیل این‌که یک رژیم سیاسی را فرو ریخت و رژیم سیاسی جدیدی به میدان آورد، اما در باطن این تحول سیاسی، یک تحول فرهنگی بود؛ به دلیل این­که مردم به خاطر احیای اسلام، انقلاب کردند. به دلیل این­که مردم احساس می­‌کردند شریعت اسلام مورد تاخت و تاز قرار گرفته است، انقلاب کردند.

انقلاب اسلامی از دریچۀ فلسفۀ تاریخ

بنابراین، اگر این معنا را در بستر تاریخی تحقق انقلاب با هم تحلیل کنیم، معنی عمیق‌­تری پیدا می­‌کند؛ یعنی اگر انقلاب اسلامی را با یک نگاه فلسفۀ تاریخی تحلیل کنیم و از زمان حضرت آدم علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام، حرکتی را که عالم به سمت عصر ظهور پیدا کرده است و پیدا خواهد کرد رصد نماییم، ملاحظه خواهیم کرد که انقلاب اسلامی، می­‌تواند نقطۀ عطفی در تاریخ تحولات جامعۀ بشری محسوب شود و می­‌توانیم بگوییم که نه ایران اسلامی را، بلکه جامعۀ بشری را یک قدم به عصر ظهور نزدیک کرده و شَبهی از الگوی ولایت مهدوی را نسبت به گذشتۀ این انقلاب اسلامی ایجاد کرده است.

نظام‌سازی، کالبد عینیت‌بخشی به ماهیت انقلاب اسلامی

این انقلاب، به دلیل این­که ماهیت اجتماعی پیدا کرده است؛ یعنی دگرگونی اجتماعی ایجاد کرده و می­‌خواسته و می‌­خواهد که آرمان­‌های خود را در ظرفی به اسم ایران اسلامی و جامعۀ ایران تحقق ببخشد، طبیعی است که اولین موضوعی که با آن درگیر بوده و هست، موضوع نظام‌سازی باشد. به عبارتی، این ارزش­‌ها وقتی می­‌خواهند جریان پیدا کنند، باید روی بستر مناسبی از زمین قرار بگیرند. بستر زمینی‌شدن و مجرا و طریق زمینی‌شدن این ارزش­‌ها، آن کالبدی است که مردم در آن زیست می­‌کنند. نام این کالبد، نظام است.

ماهیت نظام‌سازی

نظام، مجموعۀ روابطی است که انسان ایجاد کرده تا در بستر آن روابط، جریان نیاز و ارضای نیاز شکل بگیرد. به عبارت دیگر نظام آن ظرفی است که  هیچ فعالیتی و هیچ فعل و انفعال انسانی خارج از آن نیست و همۀ تحرکات، تصرفات، بهره­‌مندی‌­ها و روابط انسانی (اعم از ارتباط انسان با دیگران، ارتباط انسان با خدا و ارتباط انسان با طبیعت)، درون آن واقع می­‌شود.

نسبت نظام‌سازی و تمدن‌سازی

نظام‌سازی با مفهوم تمدن‌سازی پیوند کاملاً وثیقی دارد؛ یعنی دو روی یک سکه هستند. نه تمدن‌سازی بدون نظام‌سازی ممکن است و نه نظام‌سازی بدون تمدن‌سازی. چه این‌که ما تعریف مشابهی را هم برای تمدن بیان می­‌کنیم و می­‌گوییم تمدن یعنی آن محیط زیستی که بشر برای ارضای نیاز خودش ایجاد می‌­کند. منظور از محیط زیستی فقط بحث جاده، راه، هواپیما و… نیست؛ بلکه روابط اجتماعی و ساختارهای اجتماعی را که بشر ایجاد می­‌کند، به او کمک می­‌کند تا بتواند آرمان­‌های خودش را تحقق‌یافته ببیند و به سمت ایده‌­آل­‌های خودش پرشتاب­‌تر حرکت کند.

نسبت نظام‌­سازی با انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی انفجار نوری بود برای احیای ارزش‌­ها (تعالی)؛ از این‌رو به شکل‌دهی ظرفی متناسب با این محتوا که از آن به عنوان نظام‌سازی یاد کردیم نیاز دارد. بنابراین، باید از شکل این نظام، متناسب با ارزش­‌های مد نظر انقلاب اسلامی بحث کنیم.

سلسله مراتب هرم اجتماعی که می‌­توانیم درون این نظام بیان کنیم -که اختصاص به نظام اسلامی هم ندارد- می‌­تواند این باشد که بگوییم در رأس آن، دولت یا حاکمیت قرار می‌­گیرد، در میانۀ آن، اصناف، گروه‌­ها، سازمان‌­ها و نهادهای اجتماعی قرار می‌­گیرند و در قاعدۀ این هرم، خانواده قرار خواهد گرفت. به عبارتی، در سلسله مراتب نهادهای اجتماعی که این نظام را می­‌سازند، صحیح است که بگوییم واحد و سلول آن، خانواده است. این خانواده­‌ها پیوند بعدی و اجزایی درست می­‌کنند که این پیوند، به اصناف، گروه­‌ها، نهادها و سازمان­‌ها منجر می­‌شود.[۱] بالأخره، در رأس این هرم، دولت و حاکمیت قرار خواهد گرفت. در نظام ما، در رأس حاکمیت، ولی فقیه قرار می‌­گیرد. نکته­‌ای که باید در این­جا مطرح کرد، این است که گفته­‌ایم که انقلاب اسلامی برای احیای این فرهنگ شکل گرفته است. این، محتوا به حساب می­‌آید. ما یک نظام داشته­‌ایم که قرار است آن نظام را، متناسب با جریان این محتوا در درون آن، متحول کنیم. اگر می­‌گوییم باید این نظام متحول شود، منظورمان این است که باید شکل خانواده، ساختارهای میانی و حاکمیت عوض شود.

متن پیش رو برداشتی از کتاب «نظام‌سازی انقلاب اسلامی از منظر حقوق عمومی» اثر حجت‌الاسلام «علیرضا پیروزمند» و جمعی دیگر از اساتید است؛ این کتاب حاصل دوره‌ای به همین نام است که در اردیبهشت ۱۳۹۲ در قم برگزار شده است.

[۱] . در این­جا، تفکیک بین سازمان و نهادی که در ادبیات جامعه‌شناسی است، مورد توجه ما نیست.  102/122/ش

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶