vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ - 28 October 2018
حجت الاسلام تراشیون:

بهترین زمان برای تربیت کودک دوران پیش دبستانی است/ دغدغه کار فرهنگی نداریم اگر هم داریم راه را اشتباه می‌رویم

وسائل- حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با ابراز تأسف از این موضوع که در کار فرهنگی آنگونه که بایسته و شایسته است کار نکردیم، خاطرنشان ساخت: حتی بسیاری از مسئولین دغدغه کار فرهنگی ندارند و اگر هم دارند راه را اشتباه می روند؛ زیرا اولویت ها را درست تشخیص نمی دهند.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل تربیتی در دوره تربیت کودک که روز گذشته دوم آبان ماه از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار گردید، یکی از ویژگی های اجتماعی کودکان را این دانست که آنها به وسیله محرک های مختلف کلامی، رفتاری، اخلاقی و… سریعاً تحت تأثیر قرار می گیرند.

وی بیان داشت: محرک ها در کودکان دو نوع آثار منفی و مثبت ایجاد می کند. آثار منفی ماندگاری بیشتری دارد ولی آثار مثبت موقت بوده و سریع تر از بین می رود. برای نمونه ترس یکی از آثار منفی است که اگر توسط محرکی ایجاد شود در کودک ماندگار می شود.

این استاد حوزه، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) ترس را برادر مرگ عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه گاهی خانواده ها برای منفعت طلبی و راحتی خود در کودک ترس ایجاد می کنند در حالی که نمی دانند این ترس درون او باقی می ماند. برای نمونه والدین برای این که کودک بخوابد او را با چیزی به نام لولو می ترسانند.

وی اضافه کرد: باید بدانیم گاهی آثار ترسی که در کودکی برای فرد ایجاد شده در بزرگسالی نیز خود را نشان می دهد. برای نمونه ممکن است اکنون مرد بزرگسالی باشد که از پشه یا مورچه بترسد. دلیل آن این است که والدین او را در کودکی از این موجودات ترسانده اند. البته برخی حیوانات مانند سگ ترس دارد ولی نباید فرد فوبیای ترس از این حیوان را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون، تحت تأثیر قرار گرفتن کودکان به وسیله محرک های کلامی، اخلاقی، رفتاری و… را چاقوی دولبه دانست و اظهار داشت: همانگونه که این ویژگی اجتماعی می تواند برای کودک آسیب زا باشد برای نمونه با یک بار ترسیدن، ترس درون او باقی بماند ولی می تواند در تربیت او نیز أثرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم از ویژگی تحت تأثیر قرار گرفتن سریع کودکان بهره ببریم مسلما در تربیت آن ها می توانیم قدم های مثبتی برداریم. برای نمونه می توان راستگویی، نماز خواندن، داشتن حجاب و… را در آن ها نهادینه کرد.

این کارشناس مسائل خانواده، با اشاره به این که والدین می توانند در کلام، رفتار، اخلاق و… مسائل مثبت را در کودکان خود نهادینه کنند، گفت: یکی از بهترین راه ها برای نهادینه کردن مسائل مثبت در کودکان استفاده از ویژگی تحت تأثیر قرار گرفتن سریع آن ها است. برای نمونه والدین می توانند با رفتار خود راستگویی را در آن ها ایجاد کنند.

استاد حوزه، در ادامه سخنان خود بهترین دوران را برای تربیت و اثرگذاری در کودک دوره پیش دبستانی برشمرد و تأکید کر: کار فرهنگی در دوران پیش دبستانی و دبستان ده ها برابر بیشتر از دانشگاه بر روی فرد اثرگذار است. به همین دلیل باید در این دوران تا می توانیم کار کنیم در حالی که متأسفانه اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: همچنین باید مدنظر داشت که در کار تعلیم و تربیت به دنبال کلاس گذاشتن نباشیم. برخی خیال می کنند اگر مربی کودک باشند کلاس کارشان پایین می آید در حالی که اگر استاد باشند می توانند کلاس بگذارند. این نوع نگاه درست نبوده و فرد باید بداند هر چه سن کودک به زمان تولدش نزدیک تر باشد اثرپذیریش نیز بیشتر است چون هنوز شخصیت‌اش شکل نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با ابراز تأسف از این موضوع که در کار فرهنگی آنگونه که بایسته و شایسته است کار نکردیم، خاطرنشان ساخت: حتی بسیاری از مسئولین دغدغه کار فرهنگی ندارند و اگر هم دارند راه را اشتباه می روند؛ زیرا اولویت ها را درست تشخیص نمی دهند./422/ مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶