vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ - 25 October 2018
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده:

عقلانیت اسلامی آزادی لیبرالیسم را ضد آزادی می‌داند

وسائل- رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: باید بررسی شود که لیبرالیست‌ چه نگاهی به انسان و ارزش‌های اخلاقی دارد که از دل لیبرالیسم آزادی به معنای امروز یعنی اباحه گری پیش می‌آید، و عقلانیت اسلامی چیست که آزادی به معنای لیبرالیستی را ضد آزادی تفسیر می‌کند.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد در نخستین دوره کوتاه مدت مطالعات جنسیت ویژه مخاطبین آکادمیک خارج از کشور که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد با بیان اینکه باید در گفت‌وگوها یک فهم متقابل حاصل شود اظهار کرد: در اندیشه شیعیان امامان معصوم (ع) دوازده نفر هستند، تناقضات رفتار میان ایشان وجود ندارد اما موضع‌گیری‌های مختلف وجود دارد که البته موضع‌گیری‌های مختلف به دلیل وجود شرایط مختلف است به عنوان مثال در یک شرایطی صلح و در شرایط دیگر جنگ انتخاب می‌شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال به امام صادق (ع) که حدود ۱۵۰ سال پس از حضرت علی (ع) زندگی می‌کردند که اشکال شد که حضرت علی (ع) همواره لباس‌های ارزان قیمت و ساده می‌پوشیدند اما شما لباس خوب می‌پوشید، پاسخ امام صادق (ع) به دو نکته اشاره داشت، نخست اینکه حضرت علی (ع) حاکم بودند و مناسب بود که حاکم مانند اشخاص ضعیف زندگی کنید و دوم اینکه شرایط در زمان زندگی حضرت علی (ع)، شرایط سختی بود و مسلمانان در ضیق بودند و شرایط اقتصادی عموم جامعه مناسب نبود.

 

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطرنشان کرد: در برخی تفسیر آموزه‌های دینی یک امام در یک حدی توضیح می‌دهد و امام دیگر توضیحات تفصیلی‌تر دارد و این مسئله نباید به عنوان تناقض میان دو دیدگاه مطرح شود بلکه تفاوت اجمال و تفصیل است.

 

وی ادامه داد: ما شیعیان معتقدیم که علاوه بر اینکه شیعیان معصوم هستند پیامبران نیز معصوم هستند و این یکی از نقاط افتراق دیدگاه‌ شیعیان و اهل سنت است و داستان‌هایی که در مورد حضرت داوود یا حضرت سلیمان گفته می‌شود که در برخی از احادیث وارده در متون اهل تسنن وجود دارد، از نگاه ما منشأ این است که غیر مسلمانان این دیدگاه‌ها را را وارد ادبیات اسلام کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به مقایسه دیدگاه‌های موجود در عرصه مطالعات جنسیت گفت: دو دیدگاه در خصوص مطالعات جنسیت وجود دارد که دیدگاه نخست تشابه و برابری و دیدگاه دوم که ما نیز این دیدگاه دوم را انتخاب می‌کنیم تناسب است.

 

وی بیان کرد: بدون تردید اگر ما ببینیم که عده‌ای از افراد بر روی دوپای خود راه می‌روند، هیچگاه برای ما سوال پیش نمی‌آید که چرا این افراد روی دو پا راه‌ می‌روند اما اگر ببنیم که یک نفر به صورت چهار دست و پا راه‌ می‌رود برای ما سوال پیش می‌آید که چرا اینگونه راه می‌رود.

 

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که چرا ما نسبت به برخی از مسائل پرسش مطرح می‌کنیم و نسبت به برخی دیگر از مسائل پرسشی مطرح نمی‌کنم و این از مسائلی است که باید بررسی شود و چرایی این مسئله مشخص شود؛ این مسئله به دلیل این پیش‌فرض‌ها و عقلانیت‌های ذهنی ما است و سوال‌ها براساس پیش‌فرض‌هایی که داریم به وجود می‌آید.

 

وی بیان کرد: دنیای امروز، دنیای مواجه عقلانیت‌ها است و ما باید عقلانیتی که منجر به نپذیرفتن تشابهات حقوقی و تشابه نقش‌های مرد و زن است و قائل به ضرورت ایجاد تناسب میان حقوق و مسؤولیت‌های زن و مرد است را بشناسیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: زمانی که دو عقلانیت در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند آن چیزی که در عقلانیت اول مشکل و مسئله محسوب می‌شود، ممکن است در عقلانیت دوم، ارزش و راه‌حل شمرده شود به عنوان مثال آزادی جنسی در ادبیات لیبرالیستی ارزش است اما در ادبیات اسلامی مشکل و مسئله است.

 

وی عنوان کرد: چرایی این مسائل برای ما بسیار مهم است، چه نگاهی لیبرالیست‌ به انسان دارد، چه نگاهی به ارزش‌های اخلاقی دارد که از دل لیبرالیسم آزادی به معنا امروز یعنی اباحه گری پیش می‌آید، و عقلانیت اسلامی چیست که آزادی به معنای لیبرالیستی را ضد آزادی تفسیر می‌کند.

 

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار کرد: دیدگاه لیبرال تمام هستی را این دنیا می‌داند که قبل و بعدی ندارد و با مرگ انسان همه‌ چیز تمام می‌شود اما در ادبیات دینی، قبل از اینکه به دنیا بیاییم در عالم دیگری بودیم و پس از مرگ نیز به عالم دیگری می‌رویم که بسیار وسیع‌تر از این دنیا است.

 

وی افزود: در دیدگاه لیبرالیستی خدا یا وجود ندارد یا تنها خالق است و بعد از خلقت انسان دیگر نقشی ندارد اما در نگاه ما خداوند متعال لحظه به لحظه جهان را هدایت می‌‌کند و برای همه ابعاد برنامه دارد و اختلاف نظر اساسی که میان ما و لیبرالیسم وجود دارد این است که ما سعادت بشر را با خداوند تعریف می‌کنیم و خدا را همه چیز عالم می‌دانیم و انسان نیز با خدا تعریف می‌شود و اعتقاد داریم انسان زمانی ارزش پیدا می‌کند که به خداوند متصل باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با بیان اینکه اسلام با مسیحیت قرون وسطی تفاوت‌های زیادی دارد تصریح کرد: اسلام دینی است که بر عقل و علم تأکید می‌کند و عقل و علم در خدمت کشف حقایق جهان و در خدمت فهم پیام‌های الهی قرار دارند؛ در اندیشه شیعیان عقل به قدری اهمیت دارد که بخش اول مهم‌ترین منبع روایی ما که اصول کافی است، مربوط به عقل است و پس از عقل مباحث امامت و رسالت مطرح می‌شود.

 

وی ابراز کرد: تفاوت مهم دیگری که میان تفکر لیبرال و اسلامی وجود دارد، نوع نگاه به گذاره‌های اخلاقی است، از نگاه لیبرالیسم ارزش‌های اخلاق ذهن‌ساخته هستند و انسان‌ها ارزش‌های اخلاقی را می‌سازند و خارج از ذهن ما هیچ واقعیت عینی به عنوان ارزش‌های اخلاقی وجود ندارد و می‌توان در یک روز، یک ارزش اخلاقی و در روز بعد یک ارزش اخلاق دیگر را انتخاب کنیم./422/ مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵