vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ - 11 October 2015

گزارشی از پژوهش‌های گروه عبادی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – سرپرست گروه پژوهشی عبادی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به پژوهش های انجام شده در این گروه گفت: گروه عبادی تاکنون هفت پروژه پژوهشی را به اتمام رسانده است که از آن جمله می‌توان به موضوع شناسی «ماهیت سفر شرعی»، «محاسبه مسافت شرعی به کیلومتر»، «اعتکاف»، «اماکن مکه و مدینه»، «صبی» و «مسجد» و نیز «موضوع شناسی در فتاوای مراجع» اشاره کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام محمد زراعتی، سرپرست گروه پژوهشی عبادی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در مراسم آغاز رسمی دومین دوره آموزشی مقدماتی و تکمیلی موضوع شناسی احکام فقهی به بیان اهداف و چرایی ورود پژوهشگران این گروه به موضوع شناسی مسائل عبادی پرداخت و گفت: عبادات، اموری هستند که نیاز به قصد قربت داشته و بدون چنین نیتی، مقبول حضرت حق واقع نمی‌شوند.

 وی ادامه داد: با توجه به تعریفی که از عبادات شد، مسائل عبادی از مهم‌ترین مباحث در معارف اسلامی هستند؛ از همین رو، گروهی در معاونت علمی پژوهشی مؤسسه تحت عنوان «عبادی» تشکیل شد تا به موضوع شناسی فقهی در مباحث مربوط به عبادات بپردازد.

 اهداف گروه در پیگیری موضوعات عبادی

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، رسالت رفع ابهامات در موضوعات مرتبط با فقه را عهده دار است، گروه عبادی این مؤسسه، به دنبال گره گشایی از موضوعات مبهم عبادی است.

وی با بیان این‌که گروه عبادی تنها به گره گشایی فقهی در خصوص موضوعاتی می‌پردازد که قبولی آن‌ها نیازمند قصد قربت باشد، افزود: همچنین موضوعات مشترک دو یا چند گروه علمی نیز، مورد بررسی شورای آموزش و پژوهش قرار گرفته و به صورت اختصاصی یا اشتراکی به گروه‌های علمی مربوطه واگذار می‌شوند.

 تعداد پژوهشگران گروه عبادی

حجت‌الاسلام زراعتی با بیان این‌که 17 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی با گروه عبادی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی همکاری داشته‌اند، ابراز کرد: هم اکنون 10 پژوهشگر مشغول به فعالیت و پژوهش در پروژه‌های در دست اقدام گروه هستند.

  پژوهش‌های انجام شده

وی تصریح کرد: گروه عبادی تاکنون هفت پروژه پژوهشی را به اتمام رسانده است که از آن جمله می‌توان به موضوع شناسی «ماهیت سفر شرعی»، «محاسبه مسافت شرعی به کیلومتر»، «اعتکاف»، «اماکن مکه و مدینه»، «صبی» و «مسجد» و نیز «موضوع شناسی در فتاوای مراجع» اشاره کرد.

 پژوهش‌های در دست اقدام

سرپرست گروه پژوهشی «عبادی» ادامه داد: همچنین تحقیق و تصحیح کتاب‌های «تحفة الاجلة»، «غایة التعدیل» و «کشف القناع» و نیز موضوع شناسی «سفرهای حرام»، «بلاد کبیره»، «حد ترخص»، «رؤیت هلال»، «دستگاه مکانیزه و شست‌وشوی اموات» و «قبله نمای لیزری» از جمله طرح‌های در دست انجام گروه عبادی هستند.

 چشم انداز آینده پژوهش‌های گروه عبادی

وی در پایان گفت: گروه عبادی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصمیم دارد تا در آینده‌ای نزدیک به تحقیق و پژوهش در خصوص مباحثی همچون «استضلال»، «اوقات نماز»، «موانع وضو» و «موضوع شناسی وطن» بپردازد.103/122/ق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷