vasael.ir

کد خبر: ۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۹ - 14 September 2015
در درس خارج فقه آیت‌الله مؤمن مطرح شد؛

گسترش اسلام در زمین و سرپرستی جامعه؛ وظیفه ولی فقیه

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - آیت الله محمد مؤمن در جلسه اول درس خارج فقه با موضوع ولایت فقیه گفت: خدا ولایت را به عهده پیامبر اعظم و ائمه اطهار نهاده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل به نقل از شبکه اجتهاد،  آیت‌الله محمد مؤمن، عضو فقهای شورای نگهبان در درس خارج فقه با موضوع ولایت فقیه که در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) برگزار شد، ولایت امررا ولایت الهی خواند و گفت: تشخیص و تعیین ولایت پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) بر عهده مردم نیست بلکه خداوند این ولایت را برای معصومین قرار داده و دلیل آن نیز کاملا روشن و مشخص است.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه هدیه الهی به جامعه اسلامی است اظهار کرد: اظهار علاقه به ولایت امر موضوعی همگانی است و در رگ شیعیان جهان می‌جوشد.

آیت‌الله مؤمن با اشاره به اینکه خداوند متعال ولایت را به عهده پیامبر اعظم و ائمه اطهار نهاده است گفت: اینکه برخی در رسانه‌ها حق حاکمیت و انتخاب ولی فقیه را به مردم نسبت می‌دهند خلاف واقع بوده و ایراد عقلی بر آن وارد است، زیرا اگر این امر مهم که از سوی پروردگار تعیین شده است به مردم واگذار شود ادامه پیدا نمی‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: گسترش اسلام در زمین و سرپرستی امور جامعه مسلمین از جمله وظایف ولی فقیه است و این از جمله اختیاراتی است که از جانب خداوند متعال به ولی فقیه واگذار شده است.

وی با اشاره به شهادت ائمه اطهار در ادوار مختلف و فرا رسیدن عصر غیبت کبری بیان کرد: در شرایطی که مردم نگذاشتند امام معصوم تصدی امر داشته باشد خداوند اقتضا فرموده است که در عصر غیبت علاوه بر امام زمان که عهده‌دار ولایت امر است، شخصی به عنوان نایب امام زمان، عهده‌دار ولایت امر باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: اگر چه ولایت امر امام معصوم هم‌اکنون فعلیت ندارد ولی خداوند مردم را به حال خود رها نکرده و امر به اطاعت از ولایت فقیه کرده است.

در ابتدای این درس آیت‌الله مؤمن در رابطه با تدریس این مبحث اظهار کرد: از سال 1376 بحث ولایت فقیه را مطرح کردیم و تا سال 1385 این مبحث به طول انجامید و مجموعه این مباحث در کتابی سه جلدی با عنوان «الولایة الإلهیة الاسلامیة أو الحکومة الإسلامیة» به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است درس خارج آیت‌الله محمد مؤمن از ابتدای بحث ولایت فقیه همه روزه صبح در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳