vasael.ir

کد خبر: ۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ - 08 September 2015
در اولین جلسه درس خارج «فقه الحکومه» آیت الله خاتمی بررسی شد؛

منابع مالی نظام اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - آیت الله سیداحمد خاتمی در اولین جلسه درس خارج فقه الحکومه درباره "منابع مالی نظام اسلامی" گفت: همان طور که هر حکومتی نیازمند هزینه و بودجه است، نظام اسلامی هم نیاز به منابعی دارد که بتواند از طریق آنها هزینه های خود را تامین کند. در فقه اسلامی به این منابع مالی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، درس خارج "فقه الحکومة" آیت الله سیداحمد خاتمی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت تهران، عصر دوشنبه 16 شهریورماه 94  در مسجد خاتم الانبیاء شهرک پردیسان قم، راس ساعت 18 و 30، با عنوان "منابع مالی نظام اسلامی" رسما آغاز شد.


چکیده محتوای درس خارج فقه الحکومه آیت الله سید احمد خاتمی به شرح ذیل است:


وی درس را با ذکر یک مقدمه آغاز کرد: همان طور که هر حکومتی نیازمند هزینه و بودجه است، نظام اسلامی هم نیاز به منابعی دارد که بتواند از طریق آنها هزینه های خود را تامین کند. با توجه به مطلب فوق، مساله این است که هزینه ها و منابع مالی در حکومت اسلامی از کجا باید تامین شوند؟


در فقه اسلامی به این منابع مالی اشاره شده است. این منابع بر دو قسم است: اموالی که اختیارش به دست حاکم است؛ و اموالی که حاکم می تواند روی آنها دست بگذارد و بگوید نحوه هزینه کردن آن باید با اجازه من باشد.


اموالی که در اختیار حاکم است نیز خودش بر پنج قسم است: 1. خمس 2. زکات 3. فئ 4. انفال و 5. غنائم.


آیت الله سیداحمد خاتمی با طرح مسائل مربوط به خمس، به اصل بحث پرداخت و چند مساله مرتبط با خمس را مطرح کرد: 1. ماهیت خمس 2. آیا مبحث خمس، از ضروریات دین است یا از ضروریات مذهب؟ 3. ادله وجوب خمس از کتاب، سنت واجماع؛ برخی عقل را هم ذکر کرده اند.


استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین مطالب و عناوین فوق پرداخت که متن کامل این دروس به زودی در پایگاه اطلاع رسانی وسائل ارائه خواهد شد.


گفتنی است به جهت اهمیت و به روز بودن عنوان فقه الحکومه، این درس خارج فقه با استقبال طلاب و فضلای حوزه علمیه قم رو به رو شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷