vasael.ir

کد خبر: ۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ - 20 April 2015
گزارش نشست­

گزارش نشست­ «درنگی بر شرایط امکان گروه­های تکفیری»

تکفیری­ها گروه­هایی هستند که در جهان امروز ما را متوجه خود کرده­اند و ما از آن جهت متوجه آنها شده­ایم که آنها را به گونه­ای دیگر یافته­ایم. تکفیری­ها خود را موظف می­دانند و در جهت وظیفه­ی خود هر کاری می­کنند. این هر کاری، اشاره به عدم انتباه­شان به مرسومات و مقبولات دارد.

تکفیری­ها گروه­هایی هستند که در جهان امروز ما را متوجه خود کرده­اند و ما از آن جهت متوجه آنها شده­ایم که آنها را به گونه­ای دیگر یافته­ایم. تکفیری­ها خود را موظف می­دانند و در جهت وظیفه­ی خود هر کاری می­کنند. این هر کاری، اشاره به عدم انتباه­شان به مرسومات و مقبولات دارد. مثلاً برایشان جا و مکان بی­ اهمیت است؛ هم خودشان از همه جا هستند و کاری به زبان و نژاد و تابعیت ندارند، و هم در همه جا عمل می­کنند و کاری به مرز و قلمرو ندارند. می­گویند در شام فعالیت می­کنیم و دیگر برایشان مهم نیست که امروز شامی وجود ندارد و به جایش کشورهای دیگری بوجود آمده ­است. این گروه­ها با وجود تمام کثرتی که دارند، گویا به یک شکل جهان­ ما را به چالش کشیده­اند و همه می­دانند که تکفیری­ها چگونه عمل می­کنند. اما این صورت واحد از چه حقیقتی برآمده است؟ یعنی چه چیزی گروهی را گروهی تکفیری می­کند؟ توجه به این پرسش ما را به حقیقت این گروه نزدیک می­کند به جای آنکه حقیقتش را در حجاب بعضی تاریخ­نگاری­ها پنهان کند. با این پرسش، ما از تحلیل­های اقتصادی و سیاست خارجی و امنیتی می­گذریم و به سطحی از آشنایی با پدیدار تکفیری می­رسیم که همه­ی آن تحلیل­ها در ذیل آن دوباره می­آید. در اینجا ما معنای گروه­های تکفیری را در شرایط امکان ظهورش می­جوییم و به این شکل با یافتن حقیقت این گروه­ها، چیزی از زمانه­ی خود نیز می­فهمیم و مهمتر از همه درک حقیقی از نسبت خود با آنها پیدا می­کنیم. تلاش ما در این سلسله نشست­ها آن بود که این پرسش را در چهار صورت پیگیری کنیم:

1.      معنای خشونت تکفیری­ها

نکته مهم در این بحث این است که ما از زاویه­ی خشونتی که تکفیری­ها بروز می­دهند، درکی از آنها به دست آوریم. آیا این خشونت، خشونتی تهی، یعنی خشونت برای خشونت است، آنطور که در فیلم قاتلین بالفطره می­بینیم؟ آیا این خشونت، خشونتی نازیستی است که آرنت آن را ابتذال بشر، به جهت نقصان در فکر کردن می­داند؟ اینکه برای این گروه نمایش خشونت اهمیت دارد به چه معناست؟

خشونت تکفیری­ها چه نسبتی با نفی نظم امور در نگاه­شان دارد؟ آیا می­توان نسبتی میان تکفیری­ها و همه آنهایی که با عالم کنونی سر جنگ دارند، یافت؟ آیا آنها همچون امکانی زنده در درون همه آنها که منتقدین نظم عالم­اند حضور ندارند؟

2.      تکفیری­ها و جهان مدرن

تکفیری­ها چه جایی در جهان ما دارند؟ آیا گروهی بیرون مانده از عالم مدرن­اند که هنوز شهروند جامعه­ی جهانی نشده­اند و یا اتفاقاً در همین جهان، جا و مکانی مشخص دارند و از همین عالم معنای خود را اخذ می­کنند؟

3.      تکفیری­­ها و تاریخ

اینکه تکفیری­ها ملیت ندارند و شناسنامه­ی خود را پاره می­کنند به چه معناست؟ آنها چه درکی از گذشته­ی تاریخی دارند که بازگشت به آن را طالبند؟ این گروه وضع کنونی جهان را چگونه می­بینند و چه فهمی از آینده دارند؟ برای آنها زمان چه معنی می­دهد؟

4.      تکفیری­ها و اسلام

نسبت تکفیری­ها با اسلام چیست؟ چگونه ظهور تکفیری­ها در سنت اندیشه اسلامی ممکن شده است؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰