vasael.ir

کد خبر: ۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ - 20 April 2015

گزارش اتاق فکر علوم اجتماعی

معاونت مطالعات راهبردی بنیاد خاتم چند مسئله را به‌عنوان موضوعات محوری در دستور کار خویش قرار داده و در همین راستا اقدام به تهیۀ پیش‏نویس‏های راهبردی در خصوص این موضوعات کرده که یکی از آن‌ها پیش‏نویس مربوط به راهبردهای افزایش جمعیت بود.

جلسات متن ‏خوانی کتاب لویاتان اثر تامس هابز

در باب ضرورت مطالعۀ چنین متنی باید گفت به نظر می‏رسد پیدایش فلسفه‏های سیاسی کسانی همچون هابز، لاک، مونتسکیو، ماکیاولی و روسو سرآغاز ظهور علوم اجتماعی در غرب است. از سوی دیگر حداقل در مورد لویاتان باید گفت که می‏توان به‌روشنی نقد او بر آراء ارسطو و فلسفۀ یونان را دریافت. ازاین‌رو می‏توان مطالعۀ این متن را بخشی از فهم سیر تطور اندیشۀ اجتماعی و سیاسی در غرب از یونان تا عصر حاضر دانست. هر علمی را بیش از هر نقطۀ دیگر باید در سرآغازهای آن به‌روشنی فهمید. فلذا رجوع به این آغاز می‏تواند به شناخت عمیق‏تر از ماهیت علوم اجتماعی مدرن یاری رساند.

برگزاری این جلسات که در روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می‏شود کاری است که مشترکاً با همکاری کارگروه‏های علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت برگزار می‏شود.

آنچه از قِبَل پروژه‏هایی این‌چنین برای ما حاصل خواهد شد دستیابی به شناختی تفصیلی‏تر از اندیشۀ اجتماعی غرب است که مبتنی بر خود متون اصلی باشد نه شناختی اجمالی و بسته‌بندی‌شده که غالباً از مواجهه با مسائل مستحدثه ناتوان است. یکی از اهداف مهم دیگر تهیۀ متون آموزشی در شرح اندیشۀ اجتماعی است که از زاویۀ نگاهی نقادانه به‌دست‌آمده باشد.

 

متن‌خوانی کتاب «جمهور» از افلاطون

جمهور افلاطون را سرآغاز اندیشه سیاسی مغرب زمین می‌دانند. دولت‌شهر یا پولیس یونانی که افلاطون در این کتاب به آن می‌پردازد، نخستین صورت‌بندی متمایز از حیات جمعی بشر است که آغازکنندۀ مسیری است که با طی فراز و نشیب‌های مختلف، عاقبت در هیئت «جامعه» در دوران مدرن رخ می‌نماید. اما نکته جالب‌توجه آنجاست که جمهور افلاطون مصادف است با افول دولت‌شهر یونانی و چند صباحی بیشتر زمان نیاز نیست که در تندباد جنگاوری همسایۀ کم‌تر فرهیخته، به تاراج برده شود. حال پرسش اینجاست که افلاطون چه طرحی از سامان حیات بشری ریخته و این طرح، چه نسبتی با وضع تاریخی یونانِ عصر فلسفه دارد؟

در بخش دوم متن‌خوانی جمهور، به کتاب‌های چهارم الی ششم پرداخته می‌شود که در آن سقراط پس از طرح و بحث مباحث بنیادین پیرامون عدالت و آرمان‌شهر و ...، اکنون به صورت‌بندی «جمهور» می‌پردازد.

 

برگزاری نشست‏های «پرسش از جامعۀ ایرانی»

کارگروه علوم اجتماعی در راستای نزدیک شدن به مسائلی که به نحوی تپش اجتماعی دارند- حال خواه به‌صورت حاد و یا به شکل مزمن- اقدام به برگزاری نشست‏هایی با حضور برخی از دبیران کارگروه علوم انسانی یا فرهنگ و تمدن و اعضای کارگروه علوم اجتماعی نمود تا به بحث و بررسی دربارۀ این مسائل اجتماعی بپردازند. در این راستا دو نشست یکی با موضوع «توسعۀ تک ساحتی؛ بررسی موردی پروژۀ نواب» و «حیات اجتماعی در مسکن مهر» با همکاری کارگروه معماری برگزار شد. نشست دیگر با موضوع «بختیاری‏ها و سرزمین کهن» بود که به بررسی دلایل واکنش قوم بختیاری به سریال سرزمین کهن اختصاص داشت.

در ادامۀ مسیر نیز بناست تا این نشست‏ها با موضوعات روز و یا به مناسبت‏هایی که در ایام مختلف سال رخ می‏دهد برگزار شود. وجه تمایز اصلی این‌گونه نشست‏ها در این است که تلاش می‏کند تا باکمی فاصله از موضوع، آن را در نسبت با وضع تاریخی و به نحوی عمیق‏تر از سطح سیاسی، ایدئولوژیک و یا استراتژیک مورد تحلیل قرار دهد. حال این‌که در این راه توفیق یافته یا خواهد یافت امری است که صاحب‌نظران باید آن را موردتوجه قرار دهند.

در سری تازۀ این نشست‏ها به‌واسطۀ توافقی که دوستان نشریۀ سورۀ اندیشه -که اقدام به تأسیس سایتی مستقل و حائز ویژگی‏های مشابه با سنخ جلسات پرسش از جامعۀ ایرانی کرده‏اند- انجام‌گرفته بنا شد تا ازاین‌پس برگزاری نشست‏ها بر پایۀ موضوعات پیشنهادی کارگروه و موردتوافق طرفین برگزارشده و انعکاس آن‌ها توسط سایت سوره انجام پذیرد. در این راستا اولین نشست از سری جدید نشست‏ها در آیندۀ نزدیک تحت عنوان «درنگی بر رسوخ استعاره‏های مهندسی به ساحت فرهنگ» برگزار خواهد شد.

 

متن‌خوانی کتاب «السیاست‏المدنیه» اثر ابونصر فارابی

آنچه در تفسیرهای شرق‏شناسان از شأن و وضع فلسفه در عالم اسلامی بیان می‏گردد چه در مدح آن باشد و چه در ذم آن یکسره سخن از این است که فیلسوفان عالم اسلام چیزی بر میراث فلسفۀ یونانی نیفزوده‏اند بلکه آنچه گفتند تنها تحشیه‏ای بر آثار فلاسفۀ یونانی است و در خوش‏بینانه‏ترین تلقی آنان را پاسبانانی امین پنداشته‏اند که امانت یونان را مدتی حراست کردند تا به دست صاحبان حقیقی‏اش برسانند. اما به نظر می‏رسد اسلامیت در فلسفۀ اسلامی باید وجهی حقیقی‏تر از محلی همچون صندوق امانات تاریخ تفکر غربی داشته باشد.

درست است که جایگاه در فلسفه در عالم اسلامی هم‏تراز با مقام آن در غرب به‌ویژه در دورۀ مدرن نیست و بنیاد تمدن اسلامی بر پایۀ فلسفه بنا نشده است اما از سوی دیگر نباید آن را «بنشسته در گوشه‏ای» تصور کرد بلکه باید با وجود از سر گذراندن بحران‏هایی که در عالم اسلامی بر فلسفه رفته و تاکنون نیز به نحوی امتدادیافته به فهم موقع و مقام فلسفۀ اسلامی نائل آمد. چنانچه در این راه توفیق رفیقمان گردد می‏توانیم به تصویری از مسیر متفاوتی که فلسفه در عالم اسلامی در نسبت با عالم غربی طی کرده دست‌یابیم.

به دیگر جهت اگر فلسفۀ اسلامی را از هر دو وجه فلسفیت و اسلامیت با دقت و فراست بیشتر بنگریم می‏توانیم به قرب و بعدهای فقه و شریعت با حکمت عملی در طی تاریخ عالم اسلامی آگاه‏تر شویم تا شاید در تعیین نسبت امروزمان با فقه و حکمت عملی – یا به‌عبارت‌دیگر فلسفۀ سیاسی و اجتماعی- از یکسو و اندیشۀ اجتماعی در غرب – اعم از فلسفه‏های سیاسی و علوم اجتماعی- راهگشایمان باشد.

در این راستا کارگروه علوم اجتماعی که به همراه کارگروه علوم سیاسی مؤسسۀ اشراق که پیش‌ازاین مطالعۀ متون کلاسیک غربی برای آشنایی با سیر تطور اندیشۀ سیاسی و اجتماعی را آغاز کرده بودند – که ازجمله می‏توان به جمهور افلاطون، شهرخدای سنت آگوستین و لویاتان هابز اشاره نمود- سعی نموده تا ٍآثاری این‌چنین در عالم اسلام را نیز پیش چشم قرار دهد تا در ادامه با مقایسۀ این متون با یکدیگر بتوان به‌تفصیل بیشتر وارد فهم اشتراکات و اختلافات تفکر دینی و اندیشۀ غربی شد. ازاین‌رو یکی از مهم‏ترین متون در این حوزه کتاب «السیاست‏المدنیه» اثر ابونصر فارابی -که به‌حق باید او را مؤسس فلسفۀ اسلامی دانست- به‌عنوان موضوع متن‏خوانی قرارگرفته است.

 

انجام طرح‌های پژوهشی

اتاق‌فکر علوم اجتماعی، در راستای تحقق اهداف خود، انجام طرح‌های پژوهشی را از اولویت‌های خود می‌داند. ازاین‌رو، طرح‌هایی را آغاز کرده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

طرح مطالعات بنیادین علوم اجتماعی

به نظر می‏رسد پیدایش تمامی نحله‏های فکری در ایران معاصر گرد پاسخ به همین پرسش می‏گردد که ما در چه وضعی به سر می‏بریم؟ و بر پایۀ همین موضوع به پاسخ‏هایی از آن دست که بدان اشاره شد رسیده‏اند. ما نیز در مقام فهم این تفکرات و وضع تاریخی خویش باید این پرسش را از خود بپرسیم که ما در چه وضعی به سر می‏بریم؟

در نگاه به وضع تاریخی‏مان نمی‏توانیم از رویدادهای تاریخ‏ساز و تحولات ناشی از آن‌ها غافل باشیم. طبعاً در این نظر هیچ رخدادی به‌قدر «انقلاب اسلامی» و تحولات پیش و پس‌ازآن نمی‏تواند توجه ما را به خود جلب کند. انقلابی با ویژگی‏های منحصربه‌فرد و در مواردی کم‏نظیر. خواسته‏ها و جهت‏گیری این انقلاب ما را به سمت و سویی می‏برد؟ شاید با نگاه به بنیان‏های آن و مسیری که طی کرده بتوان قضاوتی قرین به صواب از وضع تاریخی خویش داشته باشیم.

 

طرح مطالعات الهیات اجتماعی انقلاب اسلامی

هدف این تحقیق توجه به بخشی از پاسخ این پرسش است که ما در چه وضع تاریخی قرار داریم؟ از کجا آمده‏ایم و به کجا می‏خواهیم برویم؟ درواقع مقصد بررسی برشی از مقاطع مهم‏تر از تاریخ تفکر غرب و تاریخ تفکر اسلام و ایران که به ما کمک خواهد کرد تا پاسخی برای پرسش‏های حیاتی امروزمان بیابیم. طبیعتاً حرف‏های زیادی دربارۀ تاریخ اندیشه در غرب، ایران و اسلام زده‌شده که مهم هستند اما این تحقیق با توجه به بضاعت فکری نگارنده از یک‌سو و از سوی دیگر با محدود شدن آن به‌واسطۀ ارتباطی که هر یک از فرازهای تحقیق با موضوع موردبحث ما یعنی بنیان‏های جامعه‏شناسی و امکانات ظهور الهیات اجتماعی در پس انقلاب اسلامی پیدا می‏کند نگاشته می‏شود.

یکی از چالش‏های امروز ایران این است که از یک‌سو اقتضائات عینی و تمدنی تجدد امکان‏های زیسته‌ای متفاوت را در مضیق قرار داده و از سوی دیگر علوم انسانی – که در این تحقیق ما به‌صورت خاص به جامعه‏شناسی خواهیم پرداخت- نسبتی وثیق با تمدن غرب و بایسته‏های توسعه‏یافتگی دارد. نمی‏توان هم توسعه‏یافته بود و هم علوم انسانی مدرن را به چیزی نینگاشت. ازاین‌رو برای این‌که افقی که انقلاب اسلامی آن را گشوده بود رو به تیرگی و کدورت نگذارد، باید با رسوخ به مبادی تفکر غربی و چون‌وچرا در آن راه را بازکنیم. شاید آن زمان نسبت خود با تفکر غربی را به‌درستی فهم کنیم عزم‏های راسخ‏تر و همت‏های بلندتری برای پیمودن راه انقلاب پیدا کنیم.

 

نقد و بررسی پیش‏نویس جمعیت

معاونت مطالعات راهبردی بنیاد خاتم چند مسئله را به‌عنوان موضوعات محوری در دستور کار خویش قرار داده و در همین راستا اقدام به تهیۀ پیش‏نویس‏های راهبردی در خصوص این موضوعات کرده که یکی از آن‌ها پیش‏نویس مربوط به راهبردهای افزایش جمعیت بود. لذا از کارگروه علوم اجتماعی اشراق درخواست شد تا با نگاهی انتقادی به اصلاح و تکمیل کار بپردازند که یادداشت‏هایی در این رابطه از سوی برخی اعضای کارگروه نوشته شد و معاونت راهبردی ارسال شد که به همراه متن حاضر نیز خواهد آمد.

درمجموع یادداشت‏ها با اشاره به نقاط ضعف و قوت پیش‏نویس چه بنائی و چه مبنایی به‌نقد و بررسی آن پرداخته و تلاش کردند تا در مسیر کمک به تدوین پیش‏نویسی بهتر گام بردارند.

بررسی وضعیت عقلانیت اداری در ایران

فوکو برای شناخت عقلانیت جدید اروپایی و تحولاتی که باعث انفکاک آن از عقل قدیم شد در یک بررسی دیرینه شناسانه به سراغ مرزهای این تحول می‌رود. مرزهایی که در آن عقلانیت جدید در حال هویت بخشی خود و در حال ایجاد تمایز با عقل قدیم است. فوکو نمود عینی این هویت گیری عقل جدید را در تیمارستان می‌یابد. ازنظر فوکو عقل جدید برای این هویت‌یابی، «بی‌عقلان» ی چون دیوانگان و بیماران روانی و ... را در مقابل خود تعریف می‌کند و خود را بازمی‌یابد.

برای شناخت عقلانیت اداری ایرانی نیز می‌توان از روش فوکو بهره گرفت. در این روش می‌توان در یک رویکرد دیرینه شناسانه به سرآغازهای تمایز عقلانیت بوروکراتیک با عقلانیت دیوانی قدیمی مراجعه کرد. اما با توجه به تحولات معرفت‌شناختی‌ای که به‌واسطه پویایی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در دویست سال گذشته و بعد از مواجهه ما با تجدد رخ‌داده است عقلانیت اداری ما نیز دچار تحولاتی شده است. ورود برخی متغیرها و نقطه عطف‌ها به فضای اجتماعی و اقتصادی کشور باعث ایجاد گسست جدی در تحولات کشور ازجمله عقلانیت اداری شده است. از همین رو لازم است که این رویکرد دیرینه شناسانه در هر نقطه عطف آن موردبررسی قرار گیرد. ازجمله این نقاط عطف می‌توان به ورود نفت به عرصه اقتصادی کشور اشاره کرد. همچنین بروز انقلاب اسلامی در ایران به‌عنوان مهم‌ترین انقلاب سیاسی و معرفتی قرن بیستم باعث بروز تحولات عمده‌ای در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور شده است که طبعاً بر عقلانیت اداری نیز تأثیرگذار بوده است. بر این اساس برای درک بهتر این تحولات و تطورات صورت گرفته نیاز به دوره بندی تاریخی بر مبنای نقطه عطف‌های کلان تاریخی هستیم. برای استحصال این نقاط عطف تاریخی می‌بایست فراتحلیلی از دوره بندی‌های مختلف تاریخ جدید ایران که توسط مورخان و پژوهشگران تاریخی صورت گرفته است ترتیب داد و آن‌ها را مورد جمع‌بندی قرارداد. به‌عنوان نمونه اگر دو پدیده بالا را به‌عنوان نقاط عطف کلان در نظر بگیریم می‌توان تحولات عمده صورت گرفته در حوزه عقلانیت اداری را به شکل زیر دوره بندی کرد:

1-         عقلانیت دیوانی سنتی تا زمان شکل‌گیری بوروکراسی به دست امیرکبیر و قائم‌مقام

2-         از زمان شکل‌گیری بوروکراسی اداری تا کشف نفت در ایران در سال

3-         از زمان ورود نفت به عرصه تحولات اقتصادی ایران تا ملی شدن نفت

4-         از زمان ملی شدن نفت تا انقلاب اسلامی

5-         انقلاب اسلامی تا پایان جنگ

6-         از دوران سازندگی به بعد

برای استحصال عقلانیت اداری در هر دوره تاریخی نیاز به توجه به آن به‌عنوان یک گفتمان و تعیین دال‌های گفتمانی آن داریم. پس از استخراج دال‌های گفتمانی هر یک از دال‌ها می‌تواند به‌عنوان یک سوژه تاریخی موضوع تاریخ فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد. در این مرحله فهم پدیدارشناسانه در کنار فهم ساختاری و جامعه‌شناختی دال‌ها و به‌تبع آن تحلیل گفتمان‌های عقلانیت اداری قرار خواهد گرفت. پس‌ازاین مرحله دال‌هایی که استمرار خود را در گفتمان‌های مختلف حفظ کرده‌اند در قالب یک تحلیل جامعه‌شناسی تاریخی صورت‌بندی خواهد شد.

فرایند فوق را می‌توان به ترتیب زیر خلاصه کرد:

1-         فراتحلیل دوره بندی‌های تاریخی ایران جدید برای دست‌یابی به نقاط عطف تاریخی

2-         تعیین گفتمان‌ها بر اساس نقاط عطف و گسست تاریخی

3-         تعیین دال‌های گفتمانی هر دوره تاریخی

4-         تحلیل تاریخی هر دال گفتمانی به‌عنوان یک پروژه تاریخ اجتماعی

5-         جامعه‌شناسی تاریخی دال‌های گفتمانی مستمر در تاریخ جدید ایران

 

جلسات متن‌خوانی روایت فتح با حضور حجت‌الاسلام عباس محسنی

فهم ما از دفاع مقدس؛ نگاهی به گذشته‏ای نزدیک برای آینده

شاید دریافتن این کلام امام که فرمود جنگ برای ما نعمت است در زمان رخداد آن‌هم برای عده‏ای دشوار بود اما به‌هرروی آنچه از زبان راویان و آنان که دفاع مقدس را تجربه کردند شنیده‏ایم حاکی از حسرتی است که سخن از بسته شدن جنگ به‌مثابۀ دروازه‏ای رو به ملکوت می‏گوید. حتی اگر به یاد بیاوریم آنچه از زبان کسانی که دورتر از صحنۀ کارزار بودند می‏بینیم که با وجود شرح سختی‏ها و مصائب آن دوران اشاره‏ای رازآلود به حقیقتی می‏کنند که در دل جنگ نهفته بود که مناسبات انسانی را به نحوی دگرگون کرده بود که همچون مرهمی بر زخم‏های از جنگ نشسته بر تن امت بود و آن را التیام می‏بخشید. آنان که حلاوت انس با این حقیقت را در بحبوحۀ نبرد چشیده‏اند حسرتی به‌مراتب عمیق‏تر دارند و چه‌بسا آن را لحظات و حالات را دست‏نیافتنی می‏پندارند اما آیا آن‌ها که خود چنین تجربه‏هایی داشتند هرگز می‏توانستند با همین قطعیتی که بعضاً دربارۀ بی‏بازگشت بودن تجربۀ دفاع مقدس سخن می‏گویند از حتمیت رخدادی چون انقلاب اسلامی در بیست سال قبل از وقوع آن اطمینان داشته باشند؟ بازهم معمول آنچه از مبارزان انقلابی شنیده‏ایم حکایت از چنین اطمینانی نمی‏کند اما آیا امیدی به آینده نداشتند و آیا انتظار دگرگونی را نمی‏کشیدند؟ این امید و انتظار چیست که این‌گونه با عدم تعین گره‌خورده؟

در کارگروه علوم اجتماعی تلاش داریم تا در قالب پروژه‏ای تحت عنوان «پدیدارشناسی دفاع مقدس» با کنار زدن آوار تحلیل‏ها و نظریات گوناگونی که بر روی آن حقیقت تجربه‌شده توسط انسان بسیجی خراب‌شده‌اند به نحوی به آن امید و انتظار تقرب‌جوییم. البته راهی که برگزیدیم مسیری بس طاقت‏فرسا و صعب است که شاید نتوان با اطمینان خاطر از توفیق آن سخن گفت چراکه نه پدیدارشناسی راهی آن‌چنان سهل‏الوصول است که به‌راحتی بتوان آن را پیمود و نه دفاع مقدس آن‌چنان به‌راحتی شناختنی است که هر کس را به حقیقت آن راه باشد. اما به‌هرروی ما به‌قدر طاقت می‏کوشیم امید است که تقرب حاصل گردد و تلاش ما برای احیاء حقیقت دفاع مقدس راه‏هایی را پیش رو ما بگشاید. چه‌بسا از میان این راه‏ها، راهی به‌سوی تحول در علوم انسانی نیز گشوده شود.

در این طریق با تأملی اجمالی بر آثار نگاشته شده دربارۀ جنگ متن‏گفتارهای سیدمرتضی آوینی بر مستندهای روایت فتح را اثری نزدیک‌تر به طرح پدیدارشناسی دفاع مقدس یافتیم و بنا شد تا انشا الله باراهنمایی حجت‏الاسلام عباس محسنی به مطالعۀ متن‏گفتارهای روایت فتح (به همراه نمایش مستندها) پرداخته شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶