vasael.ir

کد خبر: ۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ - 20 April 2015

فعالیت‏های یکسالۀ کارگروه علوم اجتماعی مؤسسۀ اشراق

کارگروه علوم اجتماعی مؤسسۀ اشراق نیز وظایفی مشابه دیگر کارگروه‏های زیرمجموعۀ علوم انسانی داشته و شاید از این وجه نتوان تمایز آشکاری را به لحاظ ساختاری میان کارگروه‏ها نشان داد.

کارگروه علوم اجتماعی مؤسسۀ اشراق نیز وظایفی مشابه دیگر کارگروه‏های زیرمجموعۀ علوم انسانی داشته و شاید از این وجه نتوان تمایز آشکاری را به لحاظ ساختاری میان کارگروه‏ها نشان داد. آنچه می‏تواند نمایانگر تفاوت‏های میان کارگروه‏ها باشد اختلاف رویکردها و مسیرهای گوناگونی است که هریک از آنها برای رسیدن به مقصود دنبال می‏کنند. هرچند انتخاب مسیرهای متعدد همواره تحت تأثیر شرایط و امکانات متفاوتی است- که از جمله می‏توان به محدودیت‏های زمانی، مکانی، مالی و از همه مهم‏تر محدودیت‏های دانشی اعضای کارگروه اشاره کرد- اما آنچه که می‏تواند زمینه‏های همدلی و همزبانی کارگروه‏های مختلف علوم انسانی و حتی فرهنگ و تمدن را مهیا کند مواجه شدن با مسأئل روزگار ماست و البته این امر تنها برای پرسشگران از «وضع» تاریخی کنونی ایران – به عنوان بنیادین‏ترین امری که می‏تواند محل پرسش ما باشد- است. وحدت حول این پرسش اساسی موجب گرد هم آمدن دبیران کارگروه‏ها در جلسات می‏شود و از یک سو ممکن است موجبات بی‏توجهی ما به چهارچوب اصول و قواعد و دیسیپلین رشته‏ای که در آن مستقر هستیم غافل کند و این شاید در بلند مدت باعث فروبستگی امکان‏های گفتگو با فضای دانشگاهی شود. لذا در کارگروه علوم اجتماعی کمابیش تلاش شده است تا پای آن پرسش اساسی از «وضع» را به میانۀ میدان علوم اجتماعی بازکرده و اگر هم ضرورت‏های پرسش از وضع ما را برآن داشت تا به حوزه‏های دیگری چون فلسفه، تاریخ و علوم دینی و... ورود پیدا کنیم هرگز وجهۀ نظر اجتماعی خویش را فراموش نکنیم. هر چند که در چنین رفت و آمدهایی تعیین حدود و ثغور وجهۀ نظر اجتماعی آنچنان که برخی می‏پندارند سهل و هموار نیست.

با توجه به آنچه از محدودیت‏ها گفته شد کارگروه علوم اجتماعی از ابتدا تا میانه‏ های راه را با اهتمامی بیشتر به حوزۀ پژوهش – در نسبت با دیگر صور فعالیت- طی نمود زیرا تلقی این بود که اگر بناست تا جبهه‏ای از نخبگان علوم اجتماعی شکل بگیرد و فرماندهی این جبهه حداقل در ساحت نخبگان جوان به عهدۀ کارگروهی در مؤسسۀ اشراق باشد لاجرم باید تراز علمی کارگروه در سطحی باشد تا همچون یک میدان مغناطیسی قدرت جذب نخبگان را داشته باشد. به همین منظور تلاش‏هایی نظری صورت پذیرفت تا در عین شمولیت و دربرگیرندگی برای گفتگو و تعامل با نخبگان حوزۀ علوم اجتماعی سمت و سوی حرکت کارگروه نیز روشن باشد تا از این طریق خصلت جاذبه و دافعه توأمان در خلال فعالیت کارگروه خود را نمایان کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳