کارگروه علوم اجتماعی مؤسسۀ اشراق نیز وظایفی مشابه دیگر کارگروههای زیرمجموعۀ علوم انسانی داشته و شاید از این وجه نتوان تمایز آشکاری را به لحاظ ساختاری میان کارگروهها نشان داد. آنچه میتواند نمایانگر تفاوتهای میان کارگروهها باشد اختلاف رویکردها و مسیرهای گوناگونی است که هریک از آنها برای رسیدن به مقصود دنبال میکنند. هرچند انتخاب مسیرهای متعدد همواره تحت تأثیر شرایط و امکانات متفاوتی است- که از جمله میتوان به محدودیتهای زمانی، مکانی، مالی و از همه مهمتر محدودیتهای دانشی اعضای کارگروه اشاره کرد- اما آنچه که میتواند زمینههای همدلی و همزبانی کارگروههای مختلف علوم انسانی و حتی فرهنگ و تمدن را مهیا کند مواجه شدن با مسأئل روزگار ماست و البته این امر تنها برای پرسشگران از «وضع» تاریخی کنونی ایران – به عنوان بنیادینترین امری که میتواند محل پرسش ما باشد- است. وحدت حول این پرسش اساسی موجب گرد هم آمدن دبیران کارگروهها در جلسات میشود و از یک سو ممکن است موجبات بیتوجهی ما به چهارچوب اصول و قواعد و دیسیپلین رشتهای که در آن مستقر هستیم غافل کند و این شاید در بلند مدت باعث فروبستگی امکانهای گفتگو با فضای دانشگاهی شود. لذا در کارگروه علوم اجتماعی کمابیش تلاش شده است تا پای آن پرسش اساسی از «وضع» را به میانۀ میدان علوم اجتماعی بازکرده و اگر هم ضرورتهای پرسش از وضع ما را برآن داشت تا به حوزههای دیگری چون فلسفه، تاریخ و علوم دینی و... ورود پیدا کنیم هرگز وجهۀ نظر اجتماعی خویش را فراموش نکنیم. هر چند که در چنین رفت و آمدهایی تعیین حدود و ثغور وجهۀ نظر اجتماعی آنچنان که برخی میپندارند سهل و هموار نیست.
با توجه به آنچه از محدودیتها گفته شد کارگروه علوم اجتماعی از ابتدا تا میانه های راه را با اهتمامی بیشتر به حوزۀ پژوهش – در نسبت با دیگر صور فعالیت- طی نمود زیرا تلقی این بود که اگر بناست تا جبههای از نخبگان علوم اجتماعی شکل بگیرد و فرماندهی این جبهه حداقل در ساحت نخبگان جوان به عهدۀ کارگروهی در مؤسسۀ اشراق باشد لاجرم باید تراز علمی کارگروه در سطحی باشد تا همچون یک میدان مغناطیسی قدرت جذب نخبگان را داشته باشد. به همین منظور تلاشهایی نظری صورت پذیرفت تا در عین شمولیت و دربرگیرندگی برای گفتگو و تعامل با نخبگان حوزۀ علوم اجتماعی سمت و سوی حرکت کارگروه نیز روشن باشد تا از این طریق خصلت جاذبه و دافعه توأمان در خلال فعالیت کارگروه خود را نمایان کند.