vasael.ir

کد خبر: ۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰ - 07 April 2013
ابلاغ ضوابط جدید ساخت وساز

دست بسازوبفروش های غیرمتخصص کوتاه می شود

صدور پروانه‌ساختمانی برای افراد فاقد صلاحیت فنی و بساز و بفروش‌های غیرمتخصص ممنوع خواهد بود.

 

از زمانی که بساز و بفروش ها کلنگ تخریب خانه های قدیمی را به زمین می زنند تا زمانی که ساختمانی چند طبقه قد بکشد، دست و دل ساکنان خانه های چسبیده به این ملک ها می لرزد. و آن هم به دلیل ترس از گودبرداری غیراصولی است.
 
اتفاقی که هر چند وقت یک بار در یکی از نقاط شهر جان چند شهروند را گرفته و عده ای را هم راهی بیمارستان می کند. با وجود این که هر بنایی از شروع تخریب تا پایان کار در کنترل مهندسان ناظر است، با این حال باز هم نکات فنی در همه جا یکسان رعایت نشده و دست آخر حادثه گریبان مالک، مهندسان و همسایه ها را می گیرد.
 
 
اولین حادثه بر اثر گودبرداری غیراصولی در سال جدید
اولین حادثه بر اثر گودبرداری غیراصولی در سال جدید در کرج اتفاق افتاد و یک واحد مسکونی به علت گود برداری یر اصولی و در نبود صاحبخانه در کرج تخریب شد.
 
به گفته صاحب واحد مسکونی تخریب شده، آن ها در عید تصمیم می گیرند تا به همراه خانواده به سفر بروند اما در هنگام بازگشت با صحنه ای مواجه می شوند که انتظار آن را نداشتند .
 
صاحبخانه در این باره گفت: در جوار منزل ما یک آپارتمان درحال احداث بود که به علت رعایت نکردن نکات ایمنی به هنگام تخریب بنای فرسوده و مقاوم سازی نکردن دیوارهای منزل ما هر 2 طبقه ساختمان فرو ریخت. وی گفت: منزل ما به طور کامل تخریب شد بطوریکه دیگر نمی توان از آن استفاده کرد.
 
صاحب این منزل تخریب شده افزود: خوشبختانه این اتفاق در نبود ما افتاد و هیچ گونه حادثه ای برای خانواده ما رخ نداد اما در ایام عید زندگی و تمام وسایل منزل ما از بین رفت.
 
با این حال شهروندان هنوز هم نسبت به عواقب گودبرداری‌های غیراصولی در شهر نگران بوده و آن را یک تهدید .می‌دانند
 
پایان مناقشه بین شهرداری و نظام مهندسی
 
با شروع سال جدید و پس از کش و قوس های فراوان دربار ایمنی ساختمان سازی در پایتخت، بالاخره شهردار تهران ضوابط جدید ساخت وساز در تهران را ابلاغ کرد.
 ازاین پس برای همه ساختمان ها شناسنامه فنی صادر می شود که این امر علاوه برمحدودکردن بسازوبفروش ها ،موضوع نظارت را نیز جدی تر می کند.
 
اولین روزهای کاری سال جدید محمدباقر قالیباف شهردارتهران با ابلاغ ضوابط جدید ساخت وسازبه معاونت شهرسازی شهرداری‌های  22گانه تهران ،عملا به مناقشه بین شهرداری وسازمان نظام مهندسی برسر تعیین وابلاغ ضوابط ساخت وساز وصدورشناسنامه فنی ساختمان پایان داد.
 
بنابراین گزارش، رعایت واجرای مفاد این ابلاغیه ، برای مالکان زمین‌ها، مهندسان ناظر و  مسوولان صدور پروانه‌ساختمانی الزامی است.
 
ممنوعیت دخالت بساز و بفروش های غیرمتخصص
براساس ضوابط ابلاغ شده،صدور پروانه‌ساختمانی برای افراد فاقد صلاحیت فنی و بساز و بفروش‌های غیرمتخصص از این به بعد ممنوع خواهد بود و این افراد صرفا می‌توانند در نقش سرمایه‌گذار و تامین‌کننده مالی سازنده‌های متخصص به کار مشغول شوند.
 
بنا به این گزارش، براساس ضوابط ابلاغی ساخت وساز درتهران ، صدور شناسنامه‌فنی ساختمان ،بعد از 4 سال تعلیق از سر گرفته می شود و برای هر ساختمان جدید، دفترچه‌ای حاوی همه مشخصات سازه و همچنین ضمانت حسن‌اجرای سازه، از سوی سازمان نظام مهندسی صادر و در پایان ساخت، در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.
 
براساس تفاهم نامه فیمابین شهرداری تهران وسازمان نظام مهندسی که در اسفندماه به امضا رسیده است :صدور شناسنامه‌فنی ساختمان بعد از حداکثر 6 ماه، برای همه ساخت‌وسازها با هر میزان زیربنا، اجباری می شود اما فعلا تادو ماه آینده این موضوع فقط برای سازه‌های بالای 3 هزار مترمربع اعمال خواهدشد.
 
نکاتی درباره شناسنامه فنی ساختمان
شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که، حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر می گردد. چگونگی رعایت مقررات ساختمان و ضوابط شهرسازی باید در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید گردد.”
 
یکی از نشانه های مهم کشورهایِ در حال توسعه سرمایه گذاری اصولی در بخش عمرانی و افزایش رشد ساخت و سازها است. اگر چه در ایران به عنوان کشوری درحال توسعه به عمران و آبادانی توجه خاصی می شود ولی متاسفانه ساخت و سازها از کمترین کیفیت و عمر مفید برخوردارند. عمر مفید ساختمان در کشورهای توسعه یافته بین ??? تا ??? سال است در حالی که عمر مفید ساختمانها در ایران حدود ?? سال تخمین زده شده است.
تغییر نگرش از ساختمان سازی به صنعتی سازی ساختمان با ورود قوانینی همراه بوده که به درستی اجرا نشده اند. دریافت شناسنامه فنی ساختمان از آن دسته قوانینی است که در صورت اجرا می تواند تاثیر بالای خود را در شکل گیری شیوه ای جدید از ساختمان سازی اصولی به نمایش بگذارد.شناسنامه فنی ساختمان در مراحل مختلف  تکمیل می گردد و شامل کلیه تاییدات سازمان نظام مهندسی درباره موارد مهمی چون نقشه های معماری و تاسیساتی ساختمان، لرزه خیزی، تست خاک و نمای ساختمان می باشد.
 
این شناسنامه با نظارت بر همه جنبه های ساختمانی، مهندسین ناظر و افراد درگیر در پروژه را وادار به پذیرش پیامدهای بعد از ساخت می کند. همین یک مورد کافی است تا برخی از مهندسین ناظر از مسیر صوری و فروش امضاء به جایگاه اصلی خود هنگام ساخت و ساز کشیده شده و مراقب تکامل تدریجی سازه باشند.شناسنامه فنی ساختمان مدرکی بر کیفیت ساخت و ساز بوده که از جهات زیر بسیار سودمند و حائز اهمیت می باشد.
 
?- وجود مستنداتی از عوامل درگیر در ساخت و ساز
 
?- ارتقاء سطح کیفی ساخت و سازها
 
?- آگاهی خریداران از جزئیات ملک مانند عمر بنا و نقشه
 
?- جلوگیری از تغییر نقشه و بازسازی های غیر اصولی
 
?- افزایش قانونمدی در ساخت و ساز بر اساس ضوابط شهرسازی
 
?- ایجاد تعهد کاری در عوامل اجرایی و مسؤول سازه
 
وجود شناسنامه ساختمان به خریداران کمک می کند ساختمان را از همه نظر مورد بررسی قرار دهند و فقط به ظاهر سازه اکتفا نکنند. همچنین در موارد ضروری و مشکلات حاد ساختمانی مانند ریزش بنا یا اتفاقات حادثه ساز شکایات قانونی خود را پیگیری نمایند.با توجه به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است وجود شناسنامه های ساختمانی می تواند به استخراج آماری از مقاوم سازی ساختمان ها منجر شده و کاستی های این بخش را نیز جبران کند. بنابراین با اجرای طرح صدور شناسنامه های ساختمانی کمتر شاهد ویرانی و صدمات جانی و مالی در زلزله خواهیم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶