به گزارش خبرنگار وسائل، محمد سلمان؛ پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتابی با عنوان «اندیشه سیاسی ابن رشد» بر این باور است که ابن رشد عقل بشری را قادر به تشخیص مبادی و غایت، و عقل عملی که مبتنی بر عقل نظری است، را عهده دار تفکیک امور ذاتی از امور عرضی در امور عمومی می داند البته همراه با نقد و نقض و ابرام آنچه از سلف رسیده و انتخاب بهترین روش نیل به هدف ها در امور انسانی.
خلاصه آرای ابن رشد
-
اندیشه سیاسی ابن رشد بر سه مفهوم کلیدی سیاست، تدبیر نفوس و فلسفه سیاسی، فهم خردورزانه بنیان های حیات جمعی و اندیشه سیاسی، بنیان دارد که الگوی رسیدن به مدینه فاضله می باشد.
-
اولین مؤلفه اساسی اندیشه سیاسی ابن رشد دین است که نقشی اساسی در تولید ارزش، سنت های فاضله، فضایل و تحریک اشخاص به انجام دادن افعال شایسته دارد و سیاست، یکی از اضلاع حیات جمعی که در ارائه الگویی از کمال و سعادت مادی و معنوی مؤثر می باشد.
-
البته نقش دین در ترغیب مردم به سوی کمال و فضیلت و در پرهیز دادن آنها از تفرقه و سلب امنیت دیگران و در تلطیف فضای سیاسی و دعوت به عقلانیت، عدالت، تقوی و اصلاح انسان نقشی بی همتا دارد، ولی نباید آنرا ابزرا تحکم سیاسی تلقی گردد. به تصور او بین معقول و منقول تعارضی وجود ندارد. اگر ظاهر منقول نقصی با برهان داشت ظاهر نص برابر شرایط خاص تأویل گردد.
-
در برسی نسبت فرد و اجتماع، بحث با فرد شروع و از امکانات و توانایی ها و نیازها و کمبودها تا حضور در اجتماع می گوید و اینکه اجتماع صورت نوعیه فرد است و تابع قانون و سنت خاص خودش می باشد و تجلی ارزش ها و هنجارهای فرد و اجتماع بر اساس طبایع و تعلیم تدریجی همگون و شدنی می باشد.
-
مدینه فاضله به اشکال ریاستی مقیده به قانون امامیه و الگوی شورایی تقسیم می گردد که الگوی امامیه از امکان تحقق افزون تری برخوردار است ویژگی های مدینه فاضله سطح بالای تعامل بین عقل، نقل و سنت و اخلاق می باشد افراد آن افرادی آراسته به عدابت عفت علم دوستی و برخوردار از فضایل عملیه وعلمیه می باشند.
-
در حکومت فاضله، تقدم نفع و پوشش نیازهای عمومی بر خواسته های والی امری پذیرفته شده می باشد.
-
چنانچه فضلیت معطوف به عناصری مانند ثروت و ... گردد از مدینه فاضله بودن خارج می گردد که بر حسب غایت مختلف، انواع متفاوت می یابد.
-
بررسی حقوق و وظایف متقابل مردم و حکومت در سه عرصه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رخ می دهد.
این اثر به همت مؤسسه بوستان کتاب در سال ۱۳۹۰ به زیور طبع آراسته شده است./ف