به گزارش خبرنگار وسائل، امروزه دغدغه بسیاری از اندیشمندان جهان، حقوق از دست رفته بشر راست و در این راستا اعلامیه جهانی حقوق بشر میثاقها و کنوانسیونهایی را به تصویب رسانده و بر اجرای آنها پافشاری دارند.
اما وقتی به اوضاع جهانی و جامعه انسانی از جمله کشوهای اسلامی نگاه میکنیم، روز به روز فساد و تباهی، ظلم و ستم، تعدی و تجاورز به حقوق یکدیگر بیشتر میشود و برای مظلومان جهان، فریادرسی وجود ندارد.
در این میان چنین به نظر میرسد که تبلیغات بیش از حد «حقخواهی» آن هم، نه به معنای حقمداری و رعایت حقوق یکدیگر، بلکه به معنای خودخواهانه و اومانیستی آن که زیربنای فکری جامع غربی قرار گرفته، موجبات این نوع مشکلات بینالمللی را فراهم آورده است.
کتاب«آشنایی با حقوق مدنی و سیاسی در اسلام» نیز در راستای تبیین این امور در پنج بخش تدوین شده که بخش نخست آن مشتمل بر کلیات است و در فصل اول این بخش مفاهیمی همچون مفهوم حق، حقوق، تکلیف و رابطه بین حق و تکلیف است.
فصل دوم از این بخش درباره ارکان و اقسام حق میباشد؛ در فصل سوم نیز مباحثی همچون کاربرد کلمه «حق» و کاربرد رعایت حق و حقوق مطرح شده است؛ فصل چهارم این بخش نیز اهمیت و ترتب حقوق را بررسی میکند.
بخش دوم کتاب مبانی و ویژگیهای نظام حقوقی اسلام را بررسی میکند و مشتمل بر مباحثی همچون اجتماعی بودن بشر و نیازمندی او به قوانین، حقوق طبیعی و فطری بشر، خاستگاه و منشأ حقوق، نقش انبیاء(ع) در شکوفایی استعدادها، تأکید اسلام بر تکلیفگرایی و احساس مسؤولیت و اسلام و حقوق بشر است.
بخش سوم تحت عنوان حقوق مدنی و اجتماعی است که موضوعاتی نظیر حق حیات و معیشت از دیدگاه اسلام؛ حق تعلیم و تربیت و رشد و کمال؛ حق آزادی؛ حق انتخاب مسکن، وطن و شغل؛ حق امنیت(جانی، مالی، فردی و اجتماعی) و عدالت اجتماعی یا استیفای حقوق در این فصل بررسی شدهاند.
بخش چهارم، حقوق سیاسی را مورد بررسی قرار میدهد و مباحث این بخش تحت سرفصلهای چهارگانه حقوق متقابل مردم و حکومت؛ حق حاکمیت و دخالت در سرنوشت جامعه و حق دفاع مشروع ساماندهی شده است.
بخش پنجم درباره حقوق اصناف و اقلیتها میباشد که حقوق زن؛ نهضت فمینیسم برای زنان چه کرد؟ حقوق کودک؛ حقوق اقلیتها؛ حقوق و روابط بینالملل از نظر اسلام و حقوق اصناف سرفصلهای این بخش را تشکیل میدهند.
کتاب «آشنایی با حقوق مدنی و سیاسی در اسلام» تألیف حبیبالله یوسفی در 168 صفحه و توسط انتشارات پیام مبین آران و بیدگل چاپ و منتشر شده است./603/241/ح