vasael.ir

کد خبر: ۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵ - 12 February 2017
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 21

تبیین نظریه کلامی شأن و منزلت و نسبت آن با جامعه شناسی دینی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ نظریه کلامی اجتماعی سنخ اول برای اثبات این بود که جامعه، نوع جامعه و منزلت یابی اجتماعی از مجعولات الهی هستند و فعل الله اجتماعی حساب می شود و نظریه کلامی سنخ دوم برای تبیین ماهیت این سه فعل الهی است که باعث تولید بخشی از جامعه شناسی دینی می شود و داخل در آن است نه این که پیشینی و مقدم باشد.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شنبه 95/10/18 در جلسه بیست و یک درس خارج فقه‌الاجتماع به نسبت نظریه کلامی اجتماعی دینی با جامعه شناسی دینی و طرح نظریه کلامی شأن و منزلت اشاره کرد و گفت: در جلسه قبل، به دو محور از محورهای چهارگانه نظریه کلامی اجتماعی از سنخ دوم پرداخته شد. در این جلسه به محور سوم و چهارم پرداخته می شود.

  1. تعریف نظریه کلامی اجتماعی از سنخ دوم
  2. مؤلفه‌های آن
  3. نسبت نظریه کلامی اجتماعی دینی با جامعه شناسی دینی

برای توضیح محور سوم به ذکر چند سؤال و جواب اکتفا میشود:

 

1- چرا نظریه کلامی نظریه است؟

جواب: زیرا فعل الهی اجتماعی، مسأله ای مبنایی و مهم است و کوشش مفهومی برای توصیف آن نمی تواند از سنخ نظریه نباشد. آری، نظریه اصولا برای توصیف واقعیت هاست و فعل الهی اجتماعی نیز یکی از واقعیت هاست.

 

2- چرا نظریه کلامی جزئی از جامعه شناسی دینی قلمداد می شود؟

جواب: به دلیل اینکه اجتماعی و توصیفی است و گزاره های جامعه شناسی گزاره هایی اجتماعی و توصیفی هستند و لذا مقدم بر جامعه شناسی نیست بلکه داخل در جامعه شناسی است.

 

3- چرا همه مسائل مطرح در جامعه شناسی دینی از سنخ نظریه کلامی اجتماعی نیست؟

جواب: زیرا همه مسائل مطرح در جامعه شناسی، فعل الهی اجتماعی نیست.

 

4- آیا نظریه کلامی اجتماعی که داخل در جامعه شناسی دینی نباشد؛ بلکه مقدم بر آن باشد وجود دارد؟

جواب: بله، یک نظریه کلامی اجتماعی کلان داریم که در فلسفه جامعه شناسی دینی مطرح می شود نه در جامعه شناسی دینی.

 

جمع بندی: نظریه کلامی اجتماعی سنخ اول برای اثبات این بود که جامعه، نوع جامعه و منزلت یابی اجتماعی از مجعولات الهی هستند و فعل الله اجتماعی حساب می شود و نظریه کلامی سنخ دوم برای تبیین ماهیت این سه فعل الهی است که باعث تولید بخشی از جامعه شناسی دینی می شود و داخل در آن است نه این که پیشینی و مقدم باشد.

 

4. نظریه کلامی شأن و منزلت

ادبیات علمی ما مع الاسف به گونه ای سامان یافته است که به طور مستقیم به شأن و منزلت نپرداخته است و لذا باید دست به استنباط و استخراج زده شود. از طرفی نظریه پردازی امری بسیار دشوار است. به این دو دلیل است که نظریه کلامی شأن از دشواری مضاعفی برخوردار است؛ برای ورود به این عرصه دشوار از روش سؤال و جواب استفاده می شود، تا بر اثر تجمیع آنها بتوان به انبوهی از معرفتهای اجتماعی که زمینه ساز نظریه پردازی هست دست یافت.

 

سؤال اول:

معروض ِمنزلت اجتماعی چیست؟

 

جواب: چهار فرض وجود دارد که باید به ترتیب بررسی گردند.

1- اصالتا، اولا و بالذات، شأن و منزلت برای مجموعه ها و گروه های انسانی است و لو کوچک باشد.

2- برای فرد است.

3- هم فرد و هم گروه . در عرصه اجتماعی، موارد مختلف است و گاهی فرد اصالت دارد و گاهی نیز اصالت با گروه ها و مجموعه هاست.

4- هیچکدام؛ در عرصه اجتماعی در بستر تفاعل و تبادلی که میان فرد و گروه وجود دارد منزلت ها بروز و ظهور می یابد.

در جلسه بعدی، فرض اول بررسی می‌شود./102/825/م

مقرّر: مهدی طالعی اردکانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵