18 بهمن 1395 : 21:44
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه19 و 20

تعریف و تبیین نظریه کلامی اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نظریه کلامی اجتماعی گفت: نظریه کلامی اعم از اجتماعی و غیر اجتماعی به تبیین فعل الهی می پردازد، اگر فعل الهی اجتماعی باشد می شود نظریه کلامی اجتماعی و در غیر این صورت به آن نظریه کلامی غیر اجتماعی گفته می شود.
14 بهمن 1395 : 15:25
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 18

لازمه جعل الهی بودن روابط و منزلت‌های اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج فقه الاجتماع حوزه علمیه قم به نظریه کلامیِ شأن و منزلت اجتماعی اشاره کرد و گفت: روابط اجتماعی و منزلت اجتماعی به عنوان بُعد همیشه همراه ِ آن یا جعل الهی است و یا لازم جعل است و در هر صورت، فعل الهی محسوب می شود.
11 بهمن 1395 : 12:26
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 17

بررسی نظریه کلامیِ شأن و منزلت در قرآن

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم به نظریه کلامیِ شأن و منزلت اشاره کرد و گفت: مباحث «شأن و منزلت و نسبت آن با فعل الهی» و به عبارت دیگر مباحث «جامعه، فرهنگ و فطرت» نسبت وثیقی با اعتباریات مرحوم علامه طباطبایی دارد.
26 دی 1395 : 14:47
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 16

بررسی نظریه کلامیِ شأن و منزلت در قرآن

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم به نظریه کلامیِ شأن و منزلت اشاره کرد و گفت: جامعه به عنوان مجعول الهی، فعلی از افعال الهی است و شأن و منزلت اجتماعی نیز به عنوان لازمِ غیر مفارق آن، فعلی از افعال الهی می باشد.
23 دی 1395 : 10:11
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 14 و 15

فقه مبنای قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری‌ اجتماعی و تمدنی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به موضوع مفهوم شناسی «فعل الهی»، «اعتقاد کلامی» و «نظریه کلامی» و بیان اقسام نظریه کلامی گفت: با توجه به اینکه فقه و تشریع در ارتباط تنگاتنگ با تکوین و جعل الهی هستند باید هر دو فعل، مبنای اجتهاد و تفقه در راستای قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و تمدنی قرار گیرد؛ از این‌رو علم‌الاجتماع و فقه‌الاجتماع بر اساس این دو فعل الهی تأسیس و امتداد می‌یابند.
19 دی 1395 : 11:34
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه13

اقسام فعل الهی و تعیین افعال الهی جامعه ساز

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: نتیجه‌ای که از بررسی اقسام فعل الهی به دست می‌آید این است که از قسم دوم که درباره ارتباط زوجین و جعل مودت است و از قسم سوم درباره تکوین شعوب و قبائل و از قسم چهارم یعنی تکوین امت‌ها از بستر جعل شریعت‌ها، اموری چون اجتماع، مسائل اجتماعی، فرهنگ‌ها و تمدن بر می‌آید و خاستگاه اندیشه‌های اجتماعی می‌شود.
18 دی 1395 : 08:47
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه12

شکل‌گیری دانش فقه‌الاجتماع در گرو تولید ادبیات مناسب و دقیق است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ فقه‌الاجتماع به عنوان یک دانش تخصصی در حال شکل گیری است، هر دانش در حال تأسیس برای این که بتواند گفتگو و مفاهمه پیدا کند، علاوه بر استفاده کردن از ادبیات موجود ناگزیر است که به تولید ادبیات دست بزند و در ادامه مسیر، آن را تقویت نماید.
12 دی 1395 : 12:58
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه11

بررسی ظرفیت‌های نهفته شأن‌شناسی در سوره یوسف

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیت‌های نهفته سوره یوسف در زمینه شأن شناسی گفت: مراد از مطالعه شأن شناسی این است که در آیه، مطالبی وجود دارد که ناشی از پذیرش شأن و اعتبار بخشیدن به آن است و اگر شأن و منزلت اجتماعی را در نظر نگیریم، جوانبی از آیه مبهم باقی می ماند.
30 آذر 1395 : 12:43
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 10

مقایسه رفتار در فقه موجود با جامعه شناسی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تعریف «شأن» و مفهوم شناسی «رفتار» و مقایسه آن در فقه موجود و جامعه شناسی گفت: در جامعه شناسی، رفتارها چسبیده به توقعات و انتظارات دیگران است؛ پس رفتار باید باعث برآورده شدن انتظارات دیگران شود؛ اما در فقه، رفتارها چسبیده به وضعیت و شأن و منزلت فرد است، بنابراین رفتار باید باعث حفظ شأن و منزلت فرد شود.
28 آذر 1395 : 13:49
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 9

«فقه» امت ساز و مناسبات محور است- تطبیق مبحث دلالت التزامی غیر بین در تفسیر قرآن

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به کاربرد «دلالت التزامی غیر بین» در تفسیر آیات قرآن گفت: بر اساس دلالت التزامی غیر بین، فقه؛ امت محور و مناسبات محور است؛ این یک گزاره علم الاجتماعی است که در نظریه کلامیِ فقه الاجتماع مورد توجه قرار می گیرد و زمینه ساز تولید احکام فقهی برای فقه الاجتماع می شود.
۶