11 ارديبهشت 1396 : 11:31
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه18
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی با طرح روایات مبنی بر مقام فرمانروایی سیاسی امامان معصوم(ع) گفت: کسی که قائل به جدایی دین از سیاست شود، نه تنها منکر امامت، بلکه منکر رسالت رسول خدا(ص) است؛ زیرا بر اساس جهان بینی سیاسی اسلام، مقام فرمانروایی تنها شایسته حضرت حق است؛ لیکن خداوند حکمرانی و فرمانروایی خود بر عالم را از طریق امامان معصوم(ع) اعمال میکند.
06 ارديبهشت 1396 : 11:21
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه17
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی ضمن طرح روایاتی درباره مقام فرمانروایی ائمه اطهار(ع) گفت: از آغاز تاریخ بشر مقام فرمانروایی منصوبین خدای متعال مورد رشک و حسادت دیگران و محل نزاع بوده است؛ چنان که بر خلاف تحریفات، خدای متعال هابیل را برای امامت و فرمانروایی بعد از آدم انتخاب کرده بود.
31 فروردين 1396 : 10:12
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه16
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه مباحث مقدماتی پیرامون نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت گفت: برخلاف آنچه در انسانشناسی غربی وجود دارد، از دیدگاه اسلام انسان به گونهای میتواند تربیت شود که خواست و اراده او اراده خدای متعال باشد و چنین انسانی شایستگی نصب الهی برای فرمانروایی سیاسی بشر را خواهد یافت.
31 فروردين 1396 : 10:07
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه15
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه بحث مقدماتی پیرامون نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت به استناد روایاتی از منابع اهل سنّت گفت: موضوع خلافت و جانشینی رسول خدا(ص) نزد مردم امری مفروغ عنه و مسلّم بوده است و آنها مکلّف به اطاعت از خلفاء تعیین شده بودند.
31 فروردين 1396 : 10:03
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه14
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج نظام سیاسی اسلام ضمن بحث پیرامون ولایت حاکمان منصوب الهی در زمان رسول خدا(ص)، با استناد به آیات شریفه نتیجه گرفت اولوالامر به عنوان منصوبین خدای متعال، حتی در زمان حیات رسول خدا نیز معیِّن و واجب الاطاعة بوده اند.
21 فروردين 1396 : 13:18
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه13
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی با بیان معنای امامت و ولایت از منظر قرآن گفت: ولایت، حتی ولایت بر انفس و اموال اختصاص به شریعت مبین اسلام یا فقه شیعه ندارد؛ بلکه همچنانکه از شیوه حکومت داری صاحب منصبان در همه نظام های سیاسی فعلی بر میآید، اساس و قوام هر نظام سیاسی و هر حاکمیتی ولایت است؛ در این میان به عنوان یک وجه تمایز، فقه شیعه تنها فرد عالم عادل را صالح برای منصب ولایت میداند.
21 اسفند 1395 : 13:07
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه12
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مقدمه بحث ولایت فقیه در عصر غیبت گفت: همانگونه که در جوامع بشری، فرمانروا همه امور حکومتی را بالمباشره انجام نمیدهد و به ساماندهی و اداره امور با نصب گماشتگان مبادرت می کند، خدای متعال نیز انبیاء و اوصیاء را برای اداره امور و اعمال حاکمیت نصب میکند.
24 بهمن 1395 : 19:24
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه11
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی، تأسیس حکومت مبتنی بر عدل را از اهم واجبات شرعی دانست و گفت: از آنجا که مصدر مشروعیت نصب الهی است، حکومت یک حاکم بر مردم بدون اذن و نصب الهی طغیان است و چنین فردی طاغوت و طغیانگر است و اگر حاکم مشروع باشد باید پذیرش مردمی داشته باشد و گرنه حاکمیت او در عمل تحقق پیدا نمی کند.
23 بهمن 1395 : 14:06
فقه نظام سیاسی/ آیت الله اراکی/ جلسه10
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با ورود به بحث ولایت فقیه گفت: حقیقت امامت «مقام فرمان» است؛ یعنی آنچه امام را صاحب مقام امامت می کند «مقام فرمان» است و از آنجا که امامت امام به عنوان واسطه آمریت الهی در عصر غیبت همچون زمان ظهور جریان دارد، لازم است در عصر غیبت نیز در جامعه کسی باشد که فرمان امام را ابلاغ و اجرا کند.
19 بهمن 1395 : 16:50
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه9
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان برخی از ویژگی های مکتب روایی اهل بیت(ع) گفت: پس از رحلت رسول اکرم(ص) دو جریان به وجود آمد، یک جریان سعی داشت با تمام قوا احادیث رسول خدا(ص) در مسأله امامت را کتمان کند؛ جریان دیگری در مقابل آن وجود داشت که تلاش می کرد احادیث رسول اکرم(ص) پیرامون امر ولایت و امامت را بیان کند.