11 تير 1396 : 15:54
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه 28

نصب الهی شرط لازم برای مشروعیت حاکم و رهبر سیاسی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام با اشاره به ادلّه عقلی وجوب نصب حاکم برای فرمانروایی سیاسی جامعه در دوران غیبت گفت: اگر فردی بی آنکه منصوب الهی باشد خود را حاکم بر مردم قرار دهد ولو به اختیار و اقبال مردم، خود را در جایگاه خدای متعال و جانشینان او قرار داده است و چنین فردی غاصب برترین حق و در نتیجه آلوده به بدترین ظلم است.
29 خرداد 1396 : 15:30
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه 27

اذن الهی شرط لازم برای مشروعیت حاکم و رهبر سیاسی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام با ادامه بررسی ادلّه عقلی وجوب نصب حاکم در عصر غیبت دو شرط عالم و عادل بودن حاکم را شروطی دانست که اگر لزوم آن به حکم عقل است، ولی کافی نبودن آن نیز بنا به ادلّه شرعی معلوم است و بر این اساس اذن به حاکمیت و فرمانروایی از سوی خدای متعال سومین شرط لازم برای حاکم و فرمانروایی سیاسی است.
24 خرداد 1396 : 18:21
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه 26

پیامد عدم تبعیت از ولایت فقیه پذیرش حاکمیت طاغوت است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی بر لزوم حاکمیت نائب معصوم در عصر غیبت تأکید کرد و گفت: نتیجه عدم پذیرش چنین ولایتی تبعیت و پذیرش ولایت و حاکمیت طاغوت خواهد بود؛ چون جامعه نیازمند حاکم است و عدم وجود حاکم منتهی به هرج و مرج شده و به حکم عقل مردود است.
22 خرداد 1396 : 14:53
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه 25

علم و عدالت حاکم از شروط اصلی مکتب سیاسی شیعه است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام در ادامه بحث ولایت فقیه در عصر غیبت گفت: در تفکر سیاسی شیعه برخلاف سایر مکاتب سیاسی منزلت ویژه ای برای صاحب ولایت وجود دارد و علاوه بر آن شروط ویژه ای نیز برای متصدی چنین سمتی لحاظ شده است، در مسلک سیاسی شیعه علم و عدالت دو شرط اصلی حاکم منصوب است و عدالت نیز می بایست به حد ملکه راسخه باشد.
20 خرداد 1396 : 12:04
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه 24

ولایت مطلقه و داشتن اختیارات لازم در حکومت لازمه فرمانروایی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی، ولایت مطلقه فقیه را به معنای داشتن اختیارات لازم برای فرمانروایی خواند و گفت: ولایت مطلقه لازمه فرمانروایی در جامعه بشری است؛ به این معنا که فرمانروا می بایست همه اختیارات لازم برای فرمانروایی را داشته باشد؛ اگرچه فرمانروا فقیه و یا حتی مؤمن نباشد.
17 خرداد 1396 : 17:33
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه 23

نگاه سکولاریستی به دین نتیجه اعتقاد به خدای بدون طاعت است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام به مقام فرمانروایی سیاسی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: نگاه سکولاریستی به دین نگاهی است که در آن خدای متعال جایگاهی محترم دارد اما حقی به عنوان حق طاعت برای او مورد پذیرش نیست؛ برخلاف نگاه دینی که خدای متعال را فرمانروای اصلی و واجب الاطاعة می داند و انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام را خلفاء و منصوبین الهی و دارای مقام وجوب طاعت می داند.
16 خرداد 1396 : 11:09
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه22

جایگاه فرمانروایی و اولوالامری اصلی‌ترین مقام ائمه اطهار است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی در ادامه بحث روایی جایگاه فرمانروایی سیاسی ائمه اطهار(ع) گفت: مقام اصلی آن حضرات مقام اولوالامری و فرمانروایی است و مقاماتی همچون مقام شفاعت و وظایفی مثل وظیفه نجات از عذاب و سوق به بهشت فرع وظیفه اصلی ایشان است.
06 خرداد 1396 : 11:03
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه21

عدالت و مساوات از وظایف امام و نشانگر جامعه الهی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی به تکلیف مردم در مقابل ائمه(ع) و وظایف امام(ع) در جامعه اشاره کرد و گفت: بنابر تصریح روایات، مهم این است که اولاً مردم نسبت به امام، سمع و طاعت داشته باشند و ثانیاً امام حاکم نیز در بین رعیت عدالت و تقسیم اقتصادی بالسویه داشته باشد؛ با وجود این دو ویژگی، جامعه الهی خواهد شد و در چنین جامعه ای اگر چنانچه برخی افراد نیز کج رفتاری داشته باشند چندان اهمیتی ندارد.
20 ارديبهشت 1396 : 17:25
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه20

بازی با مفاهیم مجمل شیوه متعارف علوم سیاسی دانشگاهی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی با طرح روایات دالّ بر حاکمیت سیاسی امامان معصوم(ع) گفت: علماء علم سیاست از خوض و تعمق در ماهیت و حقیقت حاکمیت ابا دارند؛ چون دقت و تعمق در مسأله، فرد متعمق را به حاکمیت خدای متعال رهنمون می‌کند؛ از همین‌رو اجمال گویی و اجمال بازی، شیوه متعارف علوم سیاسی دانشگاهی است.
13 ارديبهشت 1396 : 16:45
نظام سیاسی اسلام/ آیت الله اراکی/ جلسه19

انکار فرمانروایی سیاسی امامان معصوم مرادف با نفی شیعه‌گری است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله اراکی با استناد به روایات شریفه دالّ بر رهبری سیاسی امامان معصوم(ع) گفت: مقام فرمانروایی ائمه اطهار(ع) امر تعیین شده الهی و خارج از اختیار و دخالت بشر بوده؛ یعنی همان مُلکی که خدا دارد به امامان طاهرین نیز منتقل شده است.
۷