13 آبان 1396 : 10:32
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 5 (96-95)

بررسی دلایل تحریف ناپذیری قرآن کریم

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با رد احتمال تحریف قرآن، عدم وجود داعی برای تحریف را از جمله ادلّه عدم تحریف دانست و گفت: حتی با فرض احتمال تحریف، داعی برای تحریف جز نسبت به آیات مربوط به سیاست و ولایت اهل بیت علیهم السلام وجود نداشته است و آیات الاحکام به دلیل عدم داعی مصون از تحریف باقی مانده است.
06 آبان 1396 : 14:23
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 4 (96-95)

پیامد تفکر اخباریگری در جامعه عقب ماندگی علمی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با طرح و بررسی دلالی روایات مورد استناد اخباریون گفت: رهاورد تفکر اخباریگری در طول دویست سال، سیطره نامیمون تفکر انحرافی بر فضای علمی جامعه و عقب ماندن از قافله علم بود.
03 آبان 1396 : 17:17
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 3 (96-95)

ظواهر قرآن همچون نصوص آن حجّت و قابل استناد است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه بحث خطابات قرآنی به بحث پیرامون حجیّت ظواهر قرآن از دیدگاه علماء ‌شیعه پرداخت و با طرح برخی روایات مستند اخباریون و بررسی دلالی آن، گفت: برخلاف نظر اخباریون بنا به عقیده علماء شیعه ظواهر قرآن نیز همچون محکمات آن حجّت و قابل استناد است.
01 آبان 1396 : 17:01
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 2 (96-95)

خطاب قرآنی لزوم اطاعت از اولوالامر از سنخ حکومتی و ابلاغ اجتماعی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با بررسی دلالت آیه شریفه 59 سوره نساء بر اطاعت از ولی فقیه، غیر مسلمانان در جامعه اسلامی را بر اساس قاعده تغلیب و اشتراک در تکلیف، همچون مسلمانان ملزم به اطاعت از حاکم اسلامی دانست و گفت: خطاب در آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» خطاب به جامعه است و طبعاً در این صورت تنها اگر همه مردم از حاکم اطاعت کنند می توان گفت اطاعت محقق است؛ یعنی هرگاه خطاب به جامعه بما هو جامعه تعلق گرفته باشد، در این صورت چه شخص مؤمن باشد و چه غیر مؤمن، خطاب به او تعلق می گیرد؛ خطاب «اطیعوا» از سنخ خطاب به جامعه بما هو جامعه است و فقط از سنخ خطاب به افراد مؤمن جامعه ایمانی نیست.
27 مهر 1396 : 15:06
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه1 (96-95)

اطاعت از ولی فقیه مستند به قرآن است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با بررسی آیه شریفه 59 از سوره نساء و احتمال دلالت آن بر لزوم اطاعت غیر مسلمانان در جامعه اسلامی از حاکم مشروع پرداخت و در ضمن بحث، با اشاره به لزوم اطاعت همگانی از ولی فقیه منتخب خبرگان گفت: عدم اطاعت از ولی فقیه حتی برای فقیه خبره نیز جایز نیست؛ ولو اینکه این عدم اطاعت براساس تشخیص قطعی و مستند به خبرویت باشد.
25 مهر 1396 : 16:23
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 86

قیام علیه حکومت جائر واجب است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با ورود به بحث بیعت با حاکم جائر، چنین بیعتی را تنها به مقتضای مصلحت و ضرورت جایز دانست و ضمن نامشروع دانستن حکومت جائر تصریح کرد اگرچه ادلّه بیعت بر لزوم وفاء به بیعت دلالت دارد؛ لیکن دلالت آن شامل بیعت با حاکم جائر نمی شود و حاکم جائر نه تنها لازم الوفاء نیست؛ بلکه حتی جایز الوفاء هم نیست و خروج بر او واجب است.
22 مهر 1396 : 16:21
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 85

مشروعیت حاکم منوط به رعایت مفاد بیعت است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی به جواز نقض بیعت حاکم مشروع و جواز خروج بر او در صورت عدم التزام وی به مقتضای بیعت اشاره کرد و گفت: تشخیص سلب اوصاف حاکم از عهده توده مردم خارج است و علاوه بر این حتی متخصصین امور مختلف نیز نمی توانند در این زمینه نظر کارشناسی ارائه دهند؛ بلکه تنها فقیه خبره است که مرجع چنین تشخیصی می تواند باشد و فقط اوست که مصادیق ظلم، جور، تغییر حکم و غیره را می شناسد و آنها را از هم تمیز می دهد.
19 مهر 1396 : 13:17
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 84

تأمین رفاه و امنیت در ذیل هدایت معنوی وجه تفاوت حاکم اسلامی با دیگر حاکمان است

وسائل ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه بحث جواز نقض بیعت به بررسی دلالی دو روایت در این زمینه پرداخت و گفت: در بیان وجه تفاوت حاکم اسلامی با سایر حاکمان، وظیفه حاکم اسلامی را علاوه بر تأمین رفاه و امنیت و ضرورت‌هایی از این قبیل، تأمین معنویت جامعه دانست.
17 مهر 1396 : 15:38
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 83

تشخیص عدم صلاحیت حاکم بر عهده فقیه خبره است

وسائل ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه بررسی روایی جواز نقض بیعت گفت: تشخیص عدم صلاحیت حاکم و به دنبال آن نقض بیعت بر عهده فقیه خبره است و برخلاف دیدگاه اهل سنّت تنها حاکمی سزاوار اطاعت و بیعت است که علاوه بر شرایط عامه قدرت، علم و تدبیر، واجد اوصافی همچون عدالت بوده و پیاده کننده احکام الهی در جامعه باشد.
10 مهر 1396 : 14:04
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه 81

ضعف و ناتوانی حاکم در اداره کشور مجوز نقض بیعت نیست

وسائل ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه شرایط بیعت با حاکم گفت: بیعت با حاکم اسلامی اگرچه مشروط به عمل طبق کتاب و سنّت است؛ اما مشروط به عدم عجز و ناتوانی حاکم نیست و در صورت بروز ناتوانی حاکم در اداره امور نمی توان به استناد عجز او از اطاعتش سربرتافت و نقض بیعت کرد.
۷