23 ارديبهشت 1397 : 16:17
حجتالاسلام ایزدهی/ جلسه9 (97-96)
وسائل ـ تعبیر برخی این است؛ همان گونه که امام در بحث مشروعیت مقدم و احق است، در بحث حاکمیت نیز این گونه است؛ به شرط این که مردم حمایت کنند و ایستادگی و استقامت داشته باشند.
16 ارديبهشت 1397 : 16:24
حجتالاسلام ایزدهی/ جلسه8 (97-96)
وسائل ـ در مقابل ادله وجوب کفایی، روایاتی وجود دارد که میفرماید تجهیز میت، واجب کفایی نیست، بلکه بر اولیاء میت یا بر حاکم که همان امام باشد، واجب است؛ لذا اصلا بحث واجب کفایی به میان نمی آید.
10 ارديبهشت 1397 : 12:40
حجتالاسلام ایزدهی/ جلسه7 (97-96)
وسائل ـ اگر همه مردم موظفند همه مرده ها را بشویند، کفن کنند، نماز بخوانند و دفن کنند، بدبخت میشوند، حرج عظیم و شدیدی به وجود می آید و قطعا شارع چنین چیزی را اراده نمی کند؛ بنابراین اساسا ما واجب کفایی را قبول نداریم.
05 ارديبهشت 1397 : 15:11
حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 37 (96-95)
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه بحث پیرامون اختیارات حاکم اسلامی گفت: برخلاف نظام های مادیگرا، حاکم اسلامی موظف به زمینه سازی و فراهم آوری مقدمات نیل مردم به سعادت مطلوب است؛ اما حاکم اسلامی نسبت به الزام و تحذیر مردم در اموری که ثواب و عقاب بر آن مترتب است وظیفه ای ندارد.
03 ارديبهشت 1397 : 15:12
حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 36 (96-95)
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی در نقد دیدگاه مرحوم آخوند گفت: وقایع بسیاری در نقل روایات مضبوط است که مصداق دخالت معصوم در امور شخصی مردم است؛ ازجمله امر به ورود در تنور آتش، نهی از کرایه دادن شتران به حاکم جائر و امر به دیگری برای قبول معاونت حاکم جائر، الزام جوان به ازدواج و بسیاری موارد دیگر.
02 ارديبهشت 1397 : 13:12
حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 35 (96-95)
وسائل ـ از مفاد آیات قرآن استفاده میشود که پیامبر خدا(ص) و اهل بیت(ع) به مثابه پدران جامعه اسلامی هستند؛ پدر گرچه نمیتواند ملکیّت فرزند را نقض کند؛ اما در صورت محجوریت فرزند میتواند در ملک او تصرف کند، حال جای این پرسش است که اِعمال چنین ولایتی از سوی پدر به چه ملاکی است؟ آیا اِعمال این ولایت به خاطر تخصیص ادلّه ملکیّت است؟ به این معنا که ادلّه ملکیّت به ادلّه ولایت پدر تخصیص میخورد؛ یا اینکه این مقام، مقام تزاحم میان دو دسته ادلّه است؟
01 ارديبهشت 1397 : 14:44
حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 34 (96-95)
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با استناد به آیه کریمه «النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم» حاکم اسلامی را به مثابه پدر امت اسلامی دانست و گفت: ولایت او بر آحاد شهروندان جامعه همچون ولایت پدر بر فرزندان بوده و اراده او در همه اموری که منطبق بر مصلحت جامعه است، مقدّم است.
29 فروردين 1397 : 16:35
حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 33 (96-95)
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه بحث پیرامون ادلّه قرآنی اختیار فراگیر حاکم اسلامی گفت: از آنجا که حاکم فقیه وظایفی به گستردگی وظایف امام معصوم دارد و کارکردها یکسان است، گستره اختیارات او نیز میباید همچون امام معصوم فراگیر باشد؛ در عین حال که ولی فقیه دارای دارای علم و عدالت است و این دو وصف اگرچه برای فقیه مانند معصوم مطلق نیست؛ اما عدالت، مانع او از پیروی از نفسانیات می شود و علم او نیز اجتهادی و در حد خود حجّت است.
27 فروردين 1397 : 14:15
حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 32 (96-95)
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی با بررسی دلالی آیه هفتم از سوره حشر به عنوان یکی از ادلّه قرآنی دالّ بر اختیار واسع حاکم اسلامی گفت: اهل بیت علیهم السلام چون وظیفه هدایت و سوق به سعادت را بر عهده دارند، همچون رسول خدا صلی الله علیه و آله اختیارات فراگیری دارند.
22 فروردين 1397 : 12:44
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی/ جلسه 31 (96-95)
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی در ادامه بررسی دلالت آیه کریمه «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» به اختیارات مطلق رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: تفویض امر ولایت به معصومین علیهم السلام نتیجه عصمت ایشان است و به دلیل دارا بودن ویژگی عصمت و مبرا بودن از خطا ولایت ایشان مطلق و اوامرشان در همه امور مُطاع است.