30 بهمن 1398 : 17:12
رأی ندادن، رأی دادن به دیکتاتوری است
یادداشتی از رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

رأی ندادن، رأی دادن به دیکتاتوری است

وسائل ـ حجت الاسلام بابایی در یادداشتی آورده است: برخی استبداد سکولار را بر مردم‌سالاری دینی ترجیح می‌دهند. کسانی که روشنفکرانه صد عن السبیل می‌کنند نه به دموکراسی غربی خواهند رسید و نه حظی از مردم‌سالاری اسلامی و ایرانی خواهند برد.
29 بهمن 1398 : 18:09
مجلس خودباخته باشد، تاثیرمنفی بلندمدت دارد
امام خامنه‌ای در ديدار مردم آذربايجان شرقی:

مجلس خودباخته باشد، تاثیرمنفی بلندمدت دارد

وسائل ـ امام خامنه‌ای در تبیین ویژگی‌های نمایندگان شایسته ملت بزرگ ایران تأکید کردند: باید برای مجلس شورای اسلامی، افراد «با ایمان»، «شجاع»، «کارآمد»، «وظیفه‌شناس»، «پرانگیزه»، «وفادار به اسلام، مردم، انقلاب و کشور»، «سرسخت در مقابل دشمنان» و «دل نبسته به دنیا و مطامع مالی» برگزیده شوند.
27 بهمن 1398 : 20:44
پرونده ویژه / منادیان سکولاریسم ۲

تنها نهادینه شدن فرهنگ قانون‌مداری کشور را نجات می‌دهد

وسائل ـ حجت الاسلام اشکوری وجود خلأهای فرهنگی را بسیار مهم‌تر از خلأهای قانونی دانست و گفت: اگر این فرهنگ در جامعه ما تعمیق شود که عدم رعایت حقوق دیگران حرام است و حق الناس محسوب می‌شود، بسیاری از مشکلات حل می شود؛ لذا راه نجات ما توجه به قوانین است.
23 بهمن 1398 : 14:11
گفتگو | سنجه التزام به اسلام از نگاه شواری نگهبان

گفتگو | سنجه التزام به اسلام از نگاه شواری نگهبان

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در پاسخ به این سئول که عدم التزام به اسلام برای نامزدهایی که خود را شیعه قلمداد می‌کنند به چه معناست گفت: التزام به اسلام، مقصود التزام عملی به شریعت اسلامی است، یعنی فرد به قوانین و شریعت اسلام عمل کند، حال اگر فردی در عین تمکن، از اداء دین مردم خود داری و یا از انجام وظائف اداری خود کوتاهی می‌کند و کارهایی از این قیبل، آیا می‌توان گفت این فرد التزام عملی به اسلام دارد؟!
23 بهمن 1398 : 12:55
معرفی مقاله | ظرفیت ساختارسازی فقه سیاسی شیعه در نظام سیاسی مطلوب

معرفی مقاله | ظرفیت ساختارسازی فقه سیاسی شیعه در نظام سیاسی مطلوب

وسائل ـ در فقه سیاسی شیعه، اصول و قواعد عام، پشتوانه مناسبی برای نظام سازی به حساب می آیند. از جمله اصل «اباحه شرعی» و برائت عقلی» دست مکلفان را در چگونگی اداره جامعه آزاد می گذارد تا زمامدار اسلامی بر اساس قاعده مصلحت برای انجام احکام اسلامی نظام سازی کند.
21 بهمن 1398 : 16:44
یادداشت | دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان

یادداشت | دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان

وسائل ـ دلیل هجمه به شورای نگهبان عبارتند از: ۱. صیانت از اسلامیت نظام؛ ۲. جلوگیری از نفوذ مخالفان نظام؛ ۳. فرار از پاسخگویی؛ ۴. عدم اقبال مردمی؛ ۵. شورای نگهبان، مانع انحراف از قانون اساسی؛ ۶. ایستادگی در مقابل زیاد‌ه‌خواهان.
19 بهمن 1398 : 18:53
استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام
آیت الله حکیم مطرح کرد؛

استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام

وسائل ـ آیت الله حکیم با بیان اینکه تمام نظام‌های سیاسی، اجتماعی، تربیتی، سلامت، خانواده، قضایی و آموزشی را می‌توان از قرآن کریم استنطاق کرد، گفت: برای استنطاق از قرآن کریم باید سئوال خود را ارائه کنیم و به دنبال پاسخ آن در قرآن بگردیم.
17 بهمن 1398 : 17:14
فقه نظام سیاسی | قرآن و ضرورت تشکیل حکومت دینی از سوی پیامبر
آیت الله اراکی / ۶۷

فقه نظام سیاسی | قرآن و ضرورت تشکیل حکومت دینی از سوی پیامبر

وسائل ـ آیت الله اراکی با انتقاد از کسانی که می گویند، کار رسول فقط تبلیغ احکام الهی است و کار او حاکمیت نیست گفت: حکم به معنای الزام و فرمان خداست، باید الزام کند و فرمان او نافذ است. حکم به معنای فرمان است و فرمان هم به معنای حاکمیت است.
16 بهمن 1398 : 15:35
ویژگی‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی
امام خامنه‌ای تبیین کردند؛

ویژگی‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی

وسائل ـ رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شاخص های انتخاب درست و خصوصیات فرد منتخب گفتند: باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد. فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.
12 بهمن 1398 : 18:50
فقه سیاسی | چه کسانی از نگاه فقه اجتماعی مکلف‌اند؟
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۴

فقه سیاسی | چه کسانی از نگاه فقه اجتماعی مکلف‌اند؟

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در خصوص ضابطه چهارم تشخیص فقه اجتماعی گفت: ویژگی و ضابطه چهارم فقه اجتماعی مربوط به حوزه مکلفان است. در فقه اجتماعی چندین مکلف مورد توجه هستند که احکام مربوط به آنها از منابع فقه استخراج و استنباط می‏گردد: الف) جامعه اسلامی، ب) دولت اسلامی، ج) شخص حقیقی با ویژگی شهروند بودن.
۴