14 فروردين 1399 : 15:53
ویروس کرونا می تواند ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند
گفتاری از آیت‌الله میرباقری؛

ویروس کرونا می تواند ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند

وسائل ـ آیت الله میرباقری گفت: تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلاء بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس می‌تواند برخلاف همۀ طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند.
13 فروردين 1399 : 16:49
مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع
حجت الاسلام رهدار مطرح کرد؛

مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع

وسائل ـ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به مبانی فقهی همکاری علما با سلاطین برخاسته از بیرون نظام خلافت گفت: فقها همکاری با خلفا را جایز نمی‌دانستند، ناصبی و مخالف بودن با اهل بیت یکی از علت‌های این مسئله است.
17 اسفند 1398 : 17:33
سیر تطور تاریخی نظام سیاسی شیعه / مأموریت فقه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی است
حجت الاسلام رهدار تبیین کرد؛

سیر تطور تاریخی نظام سیاسی شیعه / مأموریت فقه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی است

وسائل ـ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: پس از دوران غیبت دو مکتب محدثین قمی و مکتب بغداد با دو رویکرد متفاوت شکل گرفته است، محدثین قمی روایات را در باب‌های مختلف دسته بندی کردند و مکتب بغداد به دنبال استدلال و اجتهاد بر مبنای روایات و عقلانیت بوده است.
08 اسفند 1398 : 16:23
تلاش گسترده تشكیلاتی امام هادی

تلاش گسترده تشكیلاتی امام هادی

وسائل ـ امام خامنه‌ای می فرماید: در شهر سامرا عده‌ای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند.
06 اسفند 1398 : 16:33
اصول دوازده گانه در سیره سیاسی امام محمدباقر

اصول دوازده گانه در سیره سیاسی امام محمدباقر

وسائل ـ حجت الاسلام گلستانی در خصوص سیره امام دربرابر حاکمان ستمگر آورده است: امام(ع) هم خود و هم شیعیان را در یک موضع گیری صریح به جبهه گیری علیه حاکمان ستمگر بر می انگیزاند و آنان را از هرگونه مُهر سکوت بر لب زدن باز می دارد.
06 اسفند 1398 : 15:06
معرفی پایان نامه |‌ مؤلفه‌های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی

معرفی پایان نامه |‌ مؤلفه‌های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی

وسائل ـ فقه سیاسی شیعه بر اساس اصولي مانند اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلامی تأثیرگذار است.
06 اسفند 1398 : 14:59
فقه نظام سیاسی | تبعیت از حاکم جور شرک نابخشودنی است
آیت الله اراکی / ۷۱

فقه نظام سیاسی | تبعیت از حاکم جور شرک نابخشودنی است

وسائل ـ آیت الله اراکی با اشاره به آیه ۴۸ سوره نساء گفت: اگر آیات قبل و بعد از این آیه را در قرآن کریم ملاحظه کنید؛ روشن می‌شود که مراد از شرک در «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ» شرک در اطاعت است. شرکی است که به معنای آنکه در کنار خداوند‏، انسان‏ فرمانروا و صاحب امری غیر منصوب از قبل خداوند قرار بدهد که این شرکی است که لایُغفر است.
04 اسفند 1398 : 15:17
تفسیر سیاسی قرآن؛ مسیری معتبر برای دفاع علمی از مبانی نظام اسلامی
حجت‌الاسلام عابدی:

تفسیر سیاسی قرآن؛ مسیری معتبر برای دفاع علمی از مبانی نظام اسلامی

وسائل ـ حجت‌الاسلام عابدی با بیان اینکه بدون تفسیر سیاسی معتبر از قرآن، آسیب­‌های بنیادین فکری و اعتقادی گسترده‌ای مانند تز جدایی دین از سیاست در انتظار نظام اسلامی است، اظهار کرد: دفاع علمی از دین در عرصه سیاسی نیازمند تسلط به مبانی سیاست قرآنی و داشتن فهم و تفسیر منضبط سیاسی از قرآن است.
01 اسفند 1398 : 14:24
گفتگو |‌ خريد و فروش آراء ظلم و اكل مال به باطل است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

گفتگو |‌ خريد و فروش آراء ظلم و اكل مال به باطل است

وسائل ـ حجت الاسلام مهاجرنیا در خصوص خرید و فروش آراء توسط نمایندگان و هواداران آنان گفت: خرید و فروش آراء هم ظلم است؛ چون مانع رسیدن مردم آن شهر و حتی کشور به فرد اصلح می‌شوند تا وکیل‌شان باشد و دنبال کارشان را بگیرد و مشکلات‌شان را حل کند؛ و هم اکل مال به باطل است، چون مالیت ندارد علاوه بر اینکه خلاف قانون هم است.
30 بهمن 1398 : 20:20
نباید روی وظیفه شرعی بودن انتخابات تشکیک کرد
آیت الله فاضل‌لنکرانی:

نباید روی وظیفه شرعی بودن انتخابات تشکیک کرد

وسائل ـ استاد درس خارج حوزه ضمن تأکید بر اینکه نباید روی وظیفه شرعی بودن انتخابات تشکیک کرد گفت: امام راحل شرکت در انتخابات را یک وظیفه شرعی، ملی و قانونی می‌ دانستند و روی این مسأله تأکید داشتند و وقتی انسان این تعبیر را می‌ بیند اولین سؤال این است که چرا امام راحل، دیگر مراجع و از جمله مرحوم والد ما روی همین جهت تأکید زیادی داشتند؟ من دیدم همان فرد در شروع بیان نظر خود گفته است بله امام در یک زمانی به دلیل یک بحران و شرایط جنگ این تعبیر را به کار برده اند ولی به معنای این نیست که این تعبیر برای همیشه باشد.
۳