13 خرداد 1398 : 14:08
اهمیت سرمایه اجتماعی در بیانیه گام دوم انقلاب
یادداشت تحلیلی:

اهمیت سرمایه اجتماعی در بیانیه گام دوم انقلاب

وسائل ـ بیانیه گام دوم اگر بخواهد توان عینی و تحقق خارجی خود را تجربه نماید و به منصه ظهور برسد و منشا تحول و اثر قرار گیرد، بایستی بی تعارف در سطح رسمی و قلمرو‌های غیررسمی و مردمی، شاهد حضور جوانان و نیروی مستعد مومن انقلابی باشیم تا کمترین اتلاف انرژی در خصوص منابع و توان و اقتدار و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و... در کشور داشته باشیم.
12 خرداد 1398 : 16:15
چیستی و چگونگی سینمای دینی
معرفی کتاب دین و سینما اثر محمد مددپور؛

چیستی و چگونگی سینمای دینی

وسائل ـ رسیدن به سینمای حقیقت در جهان امروز بسیار مشکل است. این سینما باید جهان موجود مدرنیته را دور زند و به کلی دیگر رجوع کند که تعلق به عالم دین و اسلام دارد و قدر مسلم این سینما را می توان جلوه عالم غیبی در جهان شهادت تلقی کرد. در این مرحله سینمای حرفه ای در مقام ماده سینمای حقیقت به کار می آید و طبعا آن سینماییی که به سوی نفس و شهوت و خشونت می رود بیکار می شود.
09 خرداد 1398 : 18:50
فوتبال؛ بازی یا بازتولید فرهنگ توسعه لیبرال
یادداشت تحلیلی درباره ابعاد فرهنگی ورزش؛

فوتبال؛ بازی یا بازتولید فرهنگ توسعه لیبرال

وسائل ـ به قدری غلظت عاطفی و هیجانی پروژه‌های ورزشی و هنری و... را بالا می‌برند که فکر و اقتصاد و فرهنگ آن جامعه را به یک غفلت تاریخی وادار می‌کنند و این خیلی اتفاق بزرگی است که چطور می‌توان جیب یک ملت را خالی کرد و فکرو هویت و تاریخ و مقاومت و ایستادگی اش را به قدری کم رنگ نمود که در لحظه‌های حساس از آن‌ها بهره برداری نمود.
08 خرداد 1398 : 15:17
مبانی علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی
معرفی کتاب جهان‌های اجتماعی؛

مبانی علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی

وسائل ـ «علوم انسانی» و «علوم اجتماعی» نیز در این اثر، تعریف خود را متناسب با بنیان‌های معرفت شناختی حکمت و فلسفه اسلامی باز یافته اند. به همین دلیل نه علوم انسانی، معادل Humanities است و نه علوم  اجتماعی، معادل Social sciences. تقابل علوم انسانی و علوم اجتماعی در اندیشه مدرن تقابلی است که براساس به رسمیت شناختن معنای پوزیتویستی علم شکل گرفته است. در این تقابل تفاوت علوم انسانی و علوم اجتماعی در موضوع آن‌ها نیست بلکه در روش آنهاست.
05 خرداد 1398 : 18:20
فقه رسانه | نترسیدن از غیر خدا؛ شرط لازم برای رسانه دینی
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی / ۸

فقه رسانه | نترسیدن از غیر خدا؛ شرط لازم برای رسانه دینی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در  این جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: شرط پنجم برای پیام رسان در رسانه دینی نترسیدن از غیر خدا است یعنی اگر بخواهد در رسانه دینی کار کند باید آدم نترسی باشد.
05 خرداد 1398 : 13:50
امیرمومنان در مصاف با چالش‌های دفاع از ارزش‌ها

امیرمومنان در مصاف با چالش‌های دفاع از ارزش‌ها

وسائل ـ ولید امام را قسم داد که از حد زدن صرف نظر کند ولی امام قبول نکرد و لباس ولید را درآورد و فرمود: ساکت باش ای ابا وهب! بنی اسرائیل چون حدود را تعطیل کردند، نابود شدند.»  آن گاه بی محابا با تازیانه بر پیکرش کوبید. این جمله نیز از آن حضرت است که «انما هلک بنواسرائیل لانهم کانوا یقیمون الحدود علی الوضیع دون الشریف».
01 خرداد 1398 : 18:47
فقه رسانه | پاسخ به یک شبهه پیرامون شرط عدالت در پیام رسان‌ها
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی / ۷

فقه رسانه | پاسخ به یک شبهه پیرامون شرط عدالت در پیام رسان‌ها

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در  جلسه هفتم درس خارج فقه رسانه گفت: از آن جا که فضلای کلاس بر شرط عدالت در پیام رسان دینی تاکید داشتند در این جلسه از استدلال ایشان، استفاده خواهیم کرد.
01 خرداد 1398 : 17:43
نسبت میان دین، فرهنگ و رسانه
معرفی مقاله؛

نسبت میان دین، فرهنگ و رسانه

وسائل ـ رسانه‌های بصری برای انتقال معنا‌هایی استخدام می‌شوند که پیشتر از طرق دیگر عمدتا آیین‌های دینی منتقل می‌شدند. به عبارت دیگر یکی از نتایج استفاده از رسانه‌های بصری، مشخصأ، تقویت باز نمایی جنبه‌هایی از دین بوده است که بیشتر نیز خصلت نمایش داشته اند.
01 خرداد 1398 : 15:04
تحریف دانش‌های دینی از سوی نظریه پردازان غربی
حجت الاسلام اسلامی‌تنها مطرح کرد؛

تحریف دانش‌های دینی از سوی نظریه پردازان غربی

وسائل ـ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیشتر دانش های غربی را دانش‌های دینی تحریف شده دانست و گفت: معنای سکولاریسم کندن لباس دین را از امری دینی است. حتی کلمه دکتر نیز معنای دینی دارد؛ دکتر به کسی می گفتند که توانایی داشت قواعد زندگی را از کتاب مقدس و عهد عتیق استخراج کند. معنای اصلی و دقیق دکتر یعنی فقیه که امروزه به معنای دانشمند است؛ بسیاری از این مباحث اساسا دینی است اما در طول زمان ماهیت دینی آنها را حذف کردند.
31 ارديبهشت 1398 : 17:56
ضرورت تدوین دانش «آیه شناسی» در مقابل «نشانه شناسی» غرب
حجت الاسلام اسلامی تنها مطرح کرد؛

ضرورت تدوین دانش «آیه شناسی» در مقابل «نشانه شناسی» غرب

وسائل ـ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر ضرورت تدوین دانش آیه شناسی گفت: از آنجا که نظریه ارتباط غربی و سنت عظیم فهم ارتباطات غربی بر اساس دانش نشانه شناسی است ما نیز باید برای ارتباطات اسلامی دانش «آیه شناسی» را باز تعریف کنیم. سوسور و پیرس از اندیشه افلاطون و ارسطو برای ایجاد دانش نشانه شناسی استفاده کرده اند.
۷