25 فروردين 1399 : 15:48
یادداشتی از حجتالاسلام دکتر سعید داودی؛
آزمون ویروس کرونا، فراگیرترین و جامعترین امتحان الهی
وسائل ـ یادداشتی از حجتالاسلام دکتر سعید داودی عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «برگزاری امتحان جامع با محوریت کروناویروس».
23 فروردين 1399 : 17:49
یادداشت؛
پایتخت، رسانه ملی، فقدان نگاه راهبردی
امنیت ملی، پیشرفت ایرانی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد بیمار، رسانه و سیاست و حتی نگاه آینده پژوهانه به جهان و آخرالزمان می توانند سوژه های دارای اولویت و بِکری برای فیلمسازان ما باشند که مخاطب ۸۰ میلیونی سریال های محبوب، در ساحت سواد رسانه ای و حرکت تمدنی، رشد محسوسی در نگرش و منش و ادبیاتشان رقم بخورد.
14 فروردين 1399 : 17:07
پاشنه آشیل کشور، ضعف دروازه بانی خبر در سطح دولتی
دولت محترم و مسئولان مربوطه از سازمان هلال احمری که رئیس ندارد و از وزارتخانه ها و مدیران علوم پزشکی تمامی استان های درگیر، همگی در مدیریت و دروازه بانی خبر، پیشگام باشند و اخبار و آمار و پیش بینی ها را بطور هماهنگ و مدیریت شده و از مرجعی مشخص به اطلاع عموم برسانند.
28 ارديبهشت 1398 : 18:19
اندر معایب خوداستادپنداری؛
ژست مضاف با فقه مضاف
وسائل ـ گاهی یک خود استادپندار در مقولههای متنوع و مختلفی ورود پیدا میکند که هیچ علامهای را یارای کسب تخصص در جمیع آن نیست.
26 فروردين 1398 : 14:36
به قلم«هادی ولی پور»؛
لزوم بکارگیری شیوههای نوین نظارتی مردمی و تئوریزه کردن آن با استفاده از اصول اسلامی
به قلم شما ـ در نظام هر حکومتی با توجه به تمرکز قدرت و ثروت و وجود زمینه های ایجاد فساد، نظارت یکی از شیوه های کنترل آن محسوب شده که توسط شارع مقدس اسلام به شیوه های مختلف به مکلفین ابلاغ شده است؛ چراکه به حکم عقلا باید سازوکاری برای مهار چنین قدرتی طراحی شود چه آن که قدرت با قدرت مهار می شود و نظارت مردمی بهترین قدرت خارج از سیستم می باشد.
18 فروردين 1398 : 14:28
به قلم«مهدی خدایی»؛
انقلاب اسلامی پنجرهای رو به فهمهای جدید فقهی
به قلم شما ـ در دورانی که غرب، عمق حرکت انقلاب اسلامی را از همان روزهای اول تا حدودی درک کرده عده زیادی از داخل نتوانستهاند موضع مشخصی را در قبال آن اتخاذ کنند.
17 فروردين 1398 : 15:41
به قلم «احمدرضا یزدانیمقدم»؛
فلسفه سیاسی فارابی و جمهوری اسلامی
به قلم شما ـ فارابی برای فقیه مجموعهای از دانشها را برمیشمارد و بر پایه این دانشهاست که فقیه میتواند در راستای مقاصدی که پیامبر داشته، احکام متناسب را در شرایط زمانی و مکانی خودش استنباط کند.
23 اسفند 1397 : 09:45
به قلم «مریم منصوری»؛
زمین بازیِ مسایل را فلسفه معین میکند و نه فقه!
به قلم شما ـ هرچند معتقدم که فقه جداً میتواند وارد حل مسایل شود، لیکن باید قبول کرد که زمین بازیِ مسایل را فلسفه معین میکند و نه فقه! و بازی در زمین رقیب، بازی در زمین رقیب است با ملاحظات خاص خود! اینکه حضرت آقا در تناظر فلسفه و فقه بیان میکنند، ناظر به خمودی نسبی هر دو حوزه است. فقهی که موظف است شرایط موجود را سامان بخشد و فلسفه ای که موظف است عملا وارد عرصههای حیات انسانی شود و در حد نظریه باقی نماند. سخن از تقابل و تنازع نیست.