vasael.ir

کد خبر: ۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ - 27 June 2018
شهید بهشتی:

تدوام انقلاب تنها با تشکیلات حزبی امکان پذیر است

وسائل- شهید بهشتی در خصوص ضرورت تشکیل حزب گفت: کارآمدی انقلاب که در تدوام انقلاب نمایان است جز با کار حزبی و تشکیلاتی حور محور ایدئولوژی مشترک و استراتژی و خط مشی و نقطه نظر مشترک امکان پذیر نیست.

تاریخچه حزب به مفهوم جمعیتی در ایران قدمت طولانی دارد. سابقه حزب سیاسی به شکل مشخص و با چارچوب مقاومت مرسوم و جدید از احزاب در ایران از حدود یک قرن تجاوز نمی کند و به دوره مشروطه یا کمی پیش تر از آن باز می گردد.

دوره های کوتاهی را که بستر مناسبی برای رشد احزاب فراهم آمد می توان در یک تقسیم کلی به چهار بخش تقسیم کرد:

۱. دوره مشروطیت تا استقرار حاکمیت رضاخان 1304-1285

2. سال های 1320 تا 1332 (از خلع رضاخان تا کودتای 28 مرداد 1332)

3. سال های 1339 تا 1342

4. دوره انقلاب

مهم‌ترین حزب در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی بود. این حزب به خاطر حُسن شهرت مؤسسان آن، به شدت از سوی جامعه انقلابی ایران مورد استقبال قرار گرفت و شهید بهشتی نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی انتخاب گردید. این حزب در تاریخ  7 تیرماه سال 60 هدف بمگذاری قرار گرفت که منجر به شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران امام و انقلاب شد. از آنجایی که مؤسسان حزب از تئوریسین های انقلاب بودند و تأسیس حزب را در راستای تقویت نظام و تداوم بخش حرکت انقلابی مردم می دانستند، لازم است جایگاه حزب در نظام سیاسی اسلام مورد بررسی قرار گیرد از همین رو خبرنگار پایگاه وسائل متن مصاحبه شهید بهشتی که اوایل انقلاب درباره حزب داشته است را در ذیل تقدیم می کند.

شهید بهشتی در خصوص ضرورت تشکیل حزب گفت: وقتی انقلاب پیروز می شود نوبت به تداوم انقلاب، نوبت به مدیریت، نوبت به برنامه ریزی در زمینه های مختلف روحی و معنوی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، بهداشتی و امثال آنها می رسد. در بخش اقتصاد نیاز به برنامه ریزی کشاورزی، صنعتی و غیره دارد که همه اینها احتیاج دارد به نیروهای ساخته شده و کارآمد. نیروهایی که با هم همفکر باشند. اگر نیروها با هم همفکر نباشند برنامه ریزی هایشان ناهماهنگ می شود. اگر همه نیروها بر مبنای ایدئولوژی اسلامی، اسلام اصیل و زنده نباشند در نتیجه هر برنامه ای برای خودش یک آهنگ پیدا می کند و نمی شود از مجموعه این برنامه ها حرکت و تلاشی هماهنگ در جهت تداوم انقلاب بوجود آورد.

مسأله این است که اداره یک جامعه امروز تشکیلات مملکتی است و این تشکیلات اگر خط فکری اسلامی اصیل، خط سیاسی کاملا مستقل و نقطه نظرهای کاملا حساب شده و صحیح و روشن اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد نمی تواند کار یک تشکیلات را خوب انجام بدهد، نمی تواند عمل هماهنگ بوجود بیاورد، نمی تواند در برابر مسایل و مشکلات فراوانی که در زندگی امروز بشر هست راه حل های متناسب و هماهنگ عرضه بکند و حتی در مقابله با دشمن هم نمی تواند خوب عمل کند و عکس العمل مناسب و هماهنگ داشته باشد. حزب به همین معنی است. ما می خواهیم بگوییم حزب را اول معنا بکنیم بعد درباره اینکه آیا لازم است یا نه تصمیم بگیریم. حزب به معنای تشکل دادن و شکل گرفتن برای نیروها. خوب مگر می شود بدون تشکل زندگی کرد؟ تشکل احتیاج دارد به ایدئولوژی مشترک، استراتژی مشترک، خط مشی مشترک، نقطه نظری های مشترک. بدون داشتن این نقاط مشترک و وجوه مشترک که مردم با هم متشکل نمی شوند.

وی در ادامه افزود: مرادمان از حزب آن تشکیلات سیاسی و اجتماعی اسلامی که بتواند طرح و برنامه هماهنگ و نقطه نظرها و موضع گیریهای هماهنگ و کادر هماهنگ به وجود بیاورد. و حزب به این معنا ضرورت زندگی اجتماعی است و حزب به این معنی یعنی یک گروه دارای نقطه نظرهای اسلامی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هماهنگ و دارای هماهنگی عملی و برخوردار از همسازی و دمسازی عملی و تشک در طرح و برنامه و در اجرا چیز بسیار مفیدی است و از ضرورت ها می باشد. و اما حزب به معنای دیگری که غالبا امروزه فهمیده می شود، یعنی یک گروهی که طالب قدرت هستند، دار و دسته راه می اندازند برای اینکه به قدرت برسند و نقطه نظر مشترک شان این است که با هم به قدرت برسند و میراث انقلاب را میان خودشان تقسیم کنند، حزب به این معنا چیز خطرناکی است که نه تنها برای انقلاب لازم نیست بلکه برای انقلاب و پیروزی انقلاب در مراحل بعدی مضر است./209/ف

برای مشاهده کامل متن مصاحبه می توانید آن را از اینجا دانلود کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲