vasael.ir

کد خبر: ۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ - 20 May 2018

معرفی مقاله| سیاست اخلاقی در اندیشه صدرالمتألهین

وسائل- در اندیشه سیاسی ملاصدرا رهبری در عصر غیبت انتصابی است البته انتصابی بودن رهبری به معنای نادیده گرفتن مردم نیست بلکه انتصاب الهی در مقام ثبوت و نقش مردم در مقام اثبات حائز اهمیت است لذا اگر یاری مردم نباشد رهبر الهی در عرصه رهبری نمی تواند اعمال قدرت کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، به مناسبت فرارسیدن اول خردادماه سالروز بزرگداشت ملاصدرا مقاله ای با عنوان «سیاست اخلاقی در اندیشه صدرالمتألهین» که توسط حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نگارش یافته است، تقدیم می شود.

چکیده:

فلسفه سیاسی مبتنی بر حکمت متعالیه از نوع فلسفه های سیاسی اخلاق گر، غایت مدار و در نتیجه فضلیت محور است. ترسیم مکتب هدایت در عرصه سیاست در تقابل با مکتب قدرت، نگاه ابزاری به دنیا و معیشت آدمیان در جهت تقرب به خدا، خدا محوری در تقابل با تفکر انسان خود سامان و خود بسند، تأکید بر مختار بودن انسان و در نتیجه برقراری تناسب میان نوع نظام سیاسی و محتوای باطنی مردم، اصل رهبری الهی در مراتب سه گانه انبیا، اوصیا و اصرار بر تحقق فضایل اخلاقی در سطوح رهبری، نظام سیاسی، قوانین، نهادها، ساختارها، مردم و عملکردها از اهم شاخص های سیاست فضلیت گرا و متعالیه است که در مقاله حاضر به آنها پرداخته شده است.

واژگان کلیدی: سیاست اخلاقی، حکمت متعالیه، فلسفه سیاسی، فضلیت و صدرالمتألهین

این مقاله در فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) تابستان 1383 شماره 26 صفحات 27-52 به چاپ رسیده است.

علاقهمندان می توانند متن کامل مقاله را از اینجا دانلود نمایند./209/ف

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴