vasael.ir

کد خبر: ۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ - 16 May 2018

نشست علمی| فقه و حکمرانی حزبی

وسائل- کرسی نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی نویسنده کتاب و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان ناقد کتاب، ساعت 10:30 روز چهارشنبه 26 اردیبهشت سال 1397 در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل کرسی نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی نویسنده کتاب و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان ناقد کتاب، ساعت 10:30  روز چهارشنبه 26 اردیبهشت سال 1397 در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی برگزار شد.

دکتر فیرحی در ابتدای جلسه تبیینی مختصر از چرایی تدوین کتاب و مدعای اصلی آن بیان نمود. وی ذکر کرد: کتاب فقه و حکمرانی حزبی در واقع تلاشی برای تبیین جایگاه حزب و حکومت حزبی در منظومه فقه اسلامی است. حزب یک ابزار حکمرانی مدرن است که دارای ظرفیت های بسیاری برای بسط عدالت و کارآمدی نظام سیاسی است.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: کتاب حاضر در دو بخش موضوع شناسی و حکم شناسی تقسیم شده است. در بخش موضوع شناسی 4 حزب برگزیده و مادر ایران در دوران مشروطه و پس از جمهوری اسلامی انتخاب و بر اساس مرامنامه و اسلوب اجرایی آنها تعریفی از یک حزب ارائه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین فیرحی در ادامه تاکید کرد: کتاب در گام بعدی به بررسی جایگاه عنوان حکمرانی حزبی و حکم آن در فقه شیعه پرداخته و نتیجه گرفته است برخلاف برخی دیدگاه های که حزب در نظام حکومت اسلامی را امری حرام می دانند در فقه شیعه، حزب نه تنها از باب مباحات که برخی موارد از جمله امور واجب می تواند تلقی شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در نقد کتاب ضمن تقدیر از زحمات نویسنده در تدوین کتابی با موضوع جدید در عرصه فقه به ارائه چند ملاحظه در مورد کتاب مذکور پرداخت.

 

 

رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران روش موضوع شناسی کتاب را به عنوان اولین مورد قابل نقد مطرح کرد  و گفت: برای یک پژوهش فقهی لازم است از موضوع شناسی اجتهادی استفاده شود لیکن نویسنده با استفاده از جامعه شناسی سیاسی به تبیین حزب های موجود در برابر حزب مطلوب پرداخته و توجهی به روش اجتهادی در شناسایی حزب مطلوب نداشته است.

استفاده از برخی استدلال های فقهی مانند عنوان سبق و رمایه در اثبات حکم جواز و حتی وجوب حزب، مورد انتقاد حجت الاسلام خسروپناه قرار گرفت و امکان استفاده از این عناوین در بحث مورد اشاره از دید ایشان غیر علمی است.

عدم توجه به مبانی فلسفی شکل گیری حزب در اندیشه غرب نقد بعدی مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به کتاب فقه و حکمرانی حزبی بود و در این راستا افزود: فلسفه های غربی با تمام تفاوت ها دارای مبانی مشترک و یکسانی در جدایی از آسمان هستند از این روی استفاده از حزب به عنوان محصول این نوع نگاه فلسفی نیازمند نقد اولیه آن مبانی و جایگزینی مبانی فکری اسلامی در شکل بخشیدن فقهی به حزب است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین فیرحی به ارائه پاسخ به برخی سوالات و نقدهای مطرح شده پرداخت.

متن مشروح جلسه نقد کتاب "فقه و حکمرانی حزبی" به زودی توسط پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر خواهد شد.

120/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳