vasael.ir

کد خبر: ۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ - 14 May 2018
نوابی‌نژاد:

درد خانواده‌ها؛ خالی شدن زندگی از اخلاق و معنویت- با چتر قانون «من» «ما» نمی‌‌شود

وسائل ــ یکی از بنیانگذاران مشاوره در کشور با بیان اینکه زندگی خانواده‌های ما دارد از اخلاق و معنویت خالی می‌‌شود و درد ما اینجاست، گفت: زندگی خانواده را با چتر قانون نمی‌توان اداره کرد؛ باید اخلاق حاکم باشد.

به گزارش وسائل، شکوه نوابی‌نژاد، پیشکسوت و از بنیانگذاران مشاوره در کشور؛ درگیری‌ها و اختلافات اقتصادی را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات زوج‌های ایرانی برشمرد و عنوان کرد: اگر یک خانم ازدواج می‌کند و در منزل همسرش زندگی، تحصیل و کار می‌کند نباید درآمد خود را از خانواده جدا کند و با گفتن اینکه این پول من است، درآمدش را صرف خانواده خود نکند؛ این کار، زندگی مشترک خانوادگی و ازدواج را از هم می‌پاشاند.

اکنون در خانواده‌ها اشتراکی در کار نیست

وی با اشاره به نیم قرن کار مشاوره برای خانواده‌های ایرانی، گفت: زندگی مشترک زناشویی یعنی همه چیز در اشتراک با همدیگر است، اکنون یکی از معضلات خانواده ما  این است که اشتراکی در کار نیست و مدیریت مالی در خانواده‌های ما مشکل شده. البته در حالت عادی تا روابط خوب است مرد نسبت به اینکه همسرش درآمد خود را برای خود نگه‌ می‌دارد مشکلی ندارد اما با کوچک‌ترین اختلافی همین مسئله حربه‌ای در دست مرد می‌شود. آیا درست است که مرد خانواده برای رفع مشکلی مالی قرض کند در حالی که همسرش حاضر نیست درآمدش را به خانواده اختصاص دهد؟!

زندگی خانواده را با چتر قانون نمی‌توان اداره کرد؛ باید اخلاق حاکم باشد

این عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر اینکه مباحثی مانند مسائل اقتصادی خانواده باید در جامعه مطرح شود، گفت: در این زمینه نیاز به اصلاح قانون نیز داریم. طبق قانون اسلام و شرع که قوانین کشور هم از این قوانین گرفته شده است، تأمین نفقه با مرد است، این هم درست است که مالکیت خصوصی در اسلام مورد قبول و شناخته شده است، اما زندگی خانوادگی زندگی نیست که فقط با چتر قانون هدایت و اداره شود. باید اخلاق حاکم بر خانواده باشد.

وی تصریح کرد: اگر خانم وقت خود را به کار بیرون از خانه اختصاص می‌دهد و در خانواده حضور ندارد باید درآمد خود را نیز صرف خانواده کند، اما متأسفانه زن و شوهرها قوانین را به نفع خودشان مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

این عضو انجمن بین‌المللی خانواده درمانی با اشاره به اینکه با حکم کردن و حتی قانون وضع کردن مشکلات خانواده‌ها حل نمی‌‌شود، بلکه این مسائل و مشکلات ریشه فرهنگی دارند، گفت: باید ساعت‌های خوب تلویزیون و رسانه‌ها به بیان مسائل فرهنگی مربوط به خانواده‌ها اختصاص پیدا کند تا در خصوص مسائل اخلاقی خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود. اگر چتر اخلاق، گذشت، فداکاری، احترام، عزت و تکریم را بردارید، چیزی از خانواده باقی نمی‌ماند. زن و مرد ازدواج می‌کنند اما «مَن» خودشان را به خودشان به خانواده می‌آورند و «ما» نمی‌شوند.

خانواده متعادل یعنی همه چیز «ما» است

وی عنوان کرد: خانواده‌های ما دیگر خانواده متعادل نیستند. تعریف خانواده متعادل این است که همه چیز در آن «ما» است. برنامه‌ها ما، خانه ما، ماشین ما، سفر ما، زندگی ما و ... . باید این مسئله را آموزش دهیم البته نه آموزش رسمی که یک معلم بیاید و این مطالب را آموزش دهد، بلکه از طریق فیلم‌ها و سریال‌های خوب این مسائل را جا بیاندازیم که اخلاق و معنویت چه قدر در زندگی خانواده نقش دارد. زندگی خانواده‌های ما دارد از اخلاق و معنویت خالی می‌‌شود و درد ما اینجاست، خانواده‌ها‌یی که به اسم باکلاس یا به روز بودن اخلاق را کنار می‌گذارند خانواده‌های دچار بحران هستند و مشکل دارند./924/ص

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴