vasael.ir

کد خبر: ۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ - 25 April 2018
حجت‌الاسلام کهوند:

راهکارهای قرآن برای مدیریت فضای مجازی اسلامی- موفقیت مجازی چگونه حاصل می شود

وسائل ـ استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه راهکار مقابله با رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی توجه به دستورات قرآن و حرکت در این مسیر با توجه به توصیه‌های اسلامی است، گفت: راه موفقیت در این عرصه این است که ما هم خودمان را با سرعت این فناوری بالا ببریم تا همچون آمریکا، کره جنوبی، چین و سایر کشورهای پیشرفته در این حوزه موفق باشیم.

حجت‌الاسلام محمد کهوند، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فضای مجازی  با اشاره به علل و ریشه‎های رهاشدگی فرهنگی در جامعه از نگاه قرآن و روایات، گفت: علت اینکه ما امروز به چنین وضعیتی دچار شدیم و این همه آسیب را شاهد هستیم به دلیل این است که به تعالیم قرآن در موضوع فضای مجازی توجه نکرده‌ایم. شاید در بسیاری از موضوعات این توجه بوده است اما در حوزه فضای مجازی این توجه را نداشته‌ایم.

وی افزود: اگر فرض کنیم سلطه دشمن در فضای مجازی کشور را پذیرفته‌ایم، می‎بینیم که زیرساخت‎های ما متعلق به دشمن، شبکه‎های اجتماعی و سرویس‌های که به ما خدمات می‌دهند از جمله فیس بوک، توییتر، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، گوگل، یاهو و امثال اینها متعلق به دشمن و برای آمریکاست؛ آنها بر اینها سلطه دارند برای این سرویس‎ها هر کاری که می‌خواهند انجام می‎دهند. اما باید بدانیم این مسئله برخلاف آموزش قرآن کریم است که می‎فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»؛ اما چون به این آیه توجه نکرده‌ایم در این حوزه ضربه خورده‌ایم.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: مسئله بعدی این است که قرآن ما را دعوت می‌کند که در این زمینه کارهای علمی و فنی انجام بدهیم و ورود داشته باشیم؛ آنجایی که می‎فرماید: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»؛ این مسئله که فقط در حوزه جنگ سخت و ساخت سلاح نظامی نیست و نباید در سایر حوزه‌ها بیکار باشیم، بلکه باید هم به جنگ سخت و هم جنگ نرم توجه داشته باشیم؛ در بحث جنگ نرم ما باید یک شبکه اجتماعی درجه داخلی و یک موتور جستجو با مالکیت و حاکمیت و مولفه‎های فرهنگی و سیاسی خودمان داشته باشیم. متاسفانه ما در برخوردهای سلبی و ایجابی اقدامات و فعالیت‌های به‎موقع و مناسب انجام نداده‎ایم.

نویسنده کتاب شبکه‎های عنکبوتی با ابراز تاسف از اینکه رسانه‎های داخلی در بحث فضای مجازی به این آیه قرآن توجه نکرده‌اند که می فرماید:«وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ»، اظهار کرد: زمانی که رسانه ما سرویس‎های متعلق به دشمن را تبلیغ می‎کند و سرویس‎های داخلی به هیچ‌وجه معرفی نمی‌شود و مردم آنها را نمی‌شناسند، به آن اعتماد نمی‎کنند، اینجاست که باید بدانیم دشمن سلطه خود را پیاده و گسترش داده است. درحالی که ما در فضای مجازی کارهای ایجابی و تولید محتوا می‎کنیم آنها محتوای ما را حذف می‌کند و در کنار آن دشمن شبهه می‌اندازد و شایعه پراکنی می‌کند و حتی محتوای غیر اخلاقی می‎گذارد، اما آنها را حذف نمی‌کنند؛ حال وقتی ما تبلیغ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی را انجام می‌دهیم به این معنی است که «تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ» کرده‎ایم. چون به تعالیم قرآنی و خصوصاً قرآن و روایت در کنار همدیگر مانند این حدیث که می‌فرماید: «العلم و سلطان» توجه نکردیم، قطعاً این آسیب‌ها را هم خواهیم خورد و با آنها مواجه خواهیم شد.

عفت را از افراد جامعه برد

حجت‌الاسلام کهوند در ادامه با بیان اینکه بسیاری از شبکه‎های اجتماعی خارجی عفت را از افراد جامعه برده‎ و چیزی از آن را باقی نگذاشته‎اند؛ تصریح کرد: بدتر اینکه امروز می‎بینیم در برخی از کانال‎های مذهبی عکس‎های غیراخلاقی نشر داده می‎شود که محتوای ۳۷ میلیون بار، بازدید از آنها شده است. وقتی انسان این عکس‎های غیر اخلاقی را می‎بیند خود به خود به مباحث غیر اخلاقی می‎رود؛ این نشان می‎دهد که ساختار و مدیریت این شبکه‎ها با دشمنان است.

وی با اشاره به راهکار مقابله با رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی با توجه به دستورات قرآن به خبرنگار ایکنا، گفت: راه نجات و موفقیت در این حوزه این است که به این آیات قرآن توجه کنیم و با توجه به دستورات و توصیه‌های اسلامی در این مسیر حرکت کنیم. راه موفقیت در این عرصه این است که ما خودمان را با سرعت این فناوری بالا ببریم و همچون آمریکا، کره جنوبی، چین و سایر کشورهای پیشرفته در این حوزه موفق باشیم. باید بدانیم تکنولوژی‌ وحی نیست که تنها در غرب و شرق انجام شود؛ خداوند تفکر، استعداد و امکانات را هم در اختیار ما نیز قرار داده و در حالی که دانشجوی خوب، منابع مناسب و امکانات لازم را داریم باید از آنها خوب استفاده کنیم.

این کارشناس فضای مجازی ضمن تاکید بر ضرورت راه‎اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور ادامه داد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در عین اینکه ارتباطمان را با دنیا حفظ می‎کنیم همچون چین و کره جنوبی استقلال عمل هم به دست خواهیم آورد؛ اینترنت ملی زمانی اتفاق می‌افتد که ISPها با یکدیگر ابر اطلاعات تشکیل دهند و اطلاعات را از سایت‌های خارجی دریافت و در سرورهای خود ذخیره کنند. به این ترتیب کاربر ایرانی ۱۰۰درصد اطلاعات را مستقیم از سرور خارجی دریافت نمی‌کند.در این صورت ما به تعالیم قرآنی عمل کرده‎ایم و نتیجه مطلوبی که به دنبال آن هستیم را به دست خواهیم آورد./924/ص

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹