vasael.ir

کد خبر: ۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ - 12 March 2018
بازدید از مراکز علمی؛

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه| قریب به چهل سال فعالیت پژوهشی

وسائل- حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در تشریح فعالیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: این پژوهشگاه با هدف تنظیم کتاب های مادر، با عنوان دفتر همکاری تأسیس شد تا کتب دانشگاهی بر اساس آن تنظیم شود. چند سالی است که سیاست پژوهشگاه، تاکید بر سرفصل های شورای تحول است.

هدف آشنایی با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، آشنایی با اهداف و برنامه ها است، سعی ما بر معرفی مجموعه‌های فعال مختلف جهت استفاده طلاب و دانشجویان است؛ در همین راستا چندی پیش، تعدادی از دبیران پایگاه وسائل، دیداری با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین اسکندری؛ مدیر گروه سیاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه داشته‌اند که متن این گفت‌وگو تقدیم خوانندگان می‌شود.

 

وسائل- در ابتدا درباره ساختار، گستره فعالیت های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سال تأسیس آن توضیح بفرمایید.

سال 1351 موسسه در راه حق دوره های آموزشی تشکیل داد و سپس در موسسه امام خمینی ادامه پیدا کرد. این پژوهشگاه نیز در ادامه همان سیر است. ما یک دوره هشت ساله آموزشی را موسسه راه حق گذراندیم، سال آخر آن برنامه آموزشی همزمان شد با پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت احساس شد در زمینه علوم انسانی کار انجام شود. بنابراین آیت الله مصباح به همراه اعضای آن گروه این دفتر همکاری را تأسیس کردند. چند سالی تحت عنوان دفتر همکاری فعالیت داشت و پس از آن به پژوهشکده و سپس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تغییر پیدا کرد.

پژوهشگاه در سال 1358 زیر نظر آیت الله مصباح تشکیل شد و از همان زمان مسئولیت گروه حقوق و علوم سیاسی را بر عهده بنده قرار دادند. اعضای این گروه افرادی چون حاج آقا ابراهیمی، داراکلاب، حسینی مشهدی و تعدادی هم از اساتید دانشگاه بودند. هر روز سمیناری برای یک گروه تشکیل و مقاله ای ارائه می شد. پس از مدتی گروه به دو قسمت تبدیل شد، گروه حقوق و گروه علوم سیاسی. پس از مدتی وقفه در کار گروه سیاسی، 6 سال است که مجدداً فعال شده است، اما علی رقم تمایلات برای فعالیت، ادامه کار به کندی پیش می رود.

چند نفر عضو بورسیه هستند، نزدیک به 20 کار پروژه ای با عناوین مختلف در حال انجام است. از ابتدا این پژوهشگاه با عنوان دفتر همکاری تأسیس شد به دلیل تنظیم کتاب های مادر بود تا کتب دانشگاهی بر اساس آن تنظیم شود. چند سالی است که سیاست پژوهشگاه،  تاکید بر سرفصل های شورای تحول است. بخش عمده کار گروه، همان سرفصل ها است.

 

سؤال- پروژه ها، چگونه تائید می شوند؟

این وظیفه بر عهده شورای علمی گروه علوم سیاسی است هرچند اعضا آن کم هستند. در فصل ها اساتید مختلف حوزوی و دانشگاهی در حال کار هستند. یکی از کارهای انجام شده، درآمدی بر حقوق اسلامی بود که در سال 1364 توسط جامعه مدرس منتشر شد. از کارهای دیگری که انجام شد درآمدی بر حقوق اساسی، پژوهشی در موضوع قدرت، سیری در حاکمیت (2 جلد)، مبانی اندیشه سیاسی در اسلام (3 جلد)، بنیان های نظری، کاربرد روش چشم انداز، گفتمان های سیاسی، برخورد ایدئولوژی در ترکیه، ماهیت انسان و نظریه سیاسی و ... از پروژه هایی است که چاپ شده اند و بقیه که در حال آماده شدن برای چاپ هستند.

قبلاً کتاب های مبانی هستی شناختی و مبانی انسان شناختی منتشر شده بود و اکنون جلد سوم به نام مبانی جامعه شناختی منتشر شده است، جلد چهارمی تحت عنوان ولایت در حال آماده سازی برای انتشار است، با موضوع ولایت های اجتماعی و آثار گوناگون ولایت های اجتماعی.

از دیگر کتاب های بنده کتاب پژوهشی در موضوع قدرت و کتاب درآمدی بر حقوق اسلامی و  کتاب درآمدی بر حقوق اساسی، پژوهشی در موضوع قدرت هستند.

 

سؤال- اعضای شورای علمی چه کسانی هستند؟

بنده هستم، آقایان داراکلابی، نوروزی، علیپور، شیرودی و چند نفر از داخل موسسه. آقای شجاعیان نماینده ما در آنجا است و در جلسات شرکت می کنند. همچنین از اساتیدی که گروه سیاسی آنجا فعال هستند برخی از کارها را برای اینجا انجام می دهند.

 

سؤال- روند جذب بورسیه ها چگونه است؟

آنهایی که دوست داشته اند آمده اند و درخواست داده اند برای جذب بورسیه، برخی نیز از طرف خود موسسه اعلام نیاز شده اند.

 

سؤال- آیا کتب دانشگاهی تأسیس می شود؟

ابتدا قرار بود کتاب های مادر تنظیم شود، بعد کتب دانشگاهی بر آن اصول و مبانی منتشر شود. در شورای تحول بر اساس سر فصل ها نیازمند کتاب هستند.

 

سؤال- نگاه شما به شورای تحول چگونه است؟

ما برخی از سرفصل موجود در شورای تحول را انتخاب می کنیم چون برخی از آنها کار ما نیست. این پژوهشگاه یک فلسفه ای دارد و ما در چارچوب آن وظیفه خاص از بین سرفصل های شورای تحول مواردی را انتخاب می کنیم. گرایش یکی از گروه های این مجموعه، روابط بین الملل است. سرفصل ها مربوط به هر گرایشی را به اساتید مربوطه ارسال می کنیم./ف

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹