vasael.ir

کد خبر: ۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷ - 08 March 2018

معرفی کتاب| نقش و کارکرد خانواده در جهاد اقتصادی

وسائل- سرمایه در نظام اسلامی، ودیعه ای الهی است که در اختیار انسان قرار دارد و باید از آن در راه مصالح مردم و جامعه بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل مسائل اقتصادی اساسی ترین محوری است که دشمن در سال های اخیر، مورد  آماج حمله‌های خود قرار داده است؛ چون احساس می‌کند در مسائل اقتصادی خلأهایی داریم که نظام را ضربه‌پذیر می‌نماید و رخنه‌هایی وجود دارد که می تواند از آنجا به سدّ مستحکم نظام نفوذ کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) با درایت و آینده نگری خاص خود در تعیین سال جهاد اقتصادی، از تمامی مردم خواست برای مقابله با این تهدید به حالت آماده باش درآیند. و با شرکت در این مبارزه مقدس اقتصادی علاوه بر ناامید کردن دشمن، زمینه پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را فراهم آورند تا الگویی برای دیگر کشورها به ویژه جوامع اسلامی باشند. یکی از عرصه های مطرح در جهاد اقتصادی خانواده است که با توجه به تقدس جهاد و خانواده از یک سو و نقش خانواده در تولید، توزیع و مصرف از سوی دیگر، می‌تواند بازیگر نقش مهمی در این مبارزه باشد. به همین علت جناب آقای حسین بافکار کتاب «نقش و کارکرد خانواده در جهاد اقتصادی» را برای عمل به فرمان رهبر خویش و کوششی در راستای این مبارزه تالیف نمود.
فصل اول این اثر کلیات است که پس از بیان مفهوم جهاد، جهاد اقتصادی را اینگونه تعریف نموده"در ادبیات دینی هرگاه سخن از جهاد به میان میآید، هدف، مبارزه و حذف موانع فراروی مسیر رشد و حرکت است؛ زیرا در نظام اسلامی، هدف اساسی از خلقت، رشد مادی و معنوی انسان است. پس یک جامعه سالم و بالنده باید بستر لازم را برای رشد انسان و بهبود وضعیت موجود و تبدیل آن به وضعیت مطلوب که کمال انسانی است، مهیا کند. در این مسیر، آنچه از آن گریزی نیست، برخورد با سدهاست که در این صورت باید برای برداشتن آن موانع کوشید. البته گاهی این موانع به گونهای حرکت را سدّ میکنند که با کوشش معمولی نمیتوان آنها را از میان برداشت. در نتیجه، به تلاش مضاعف، کار خستگی ناپذیر و مبارزه (جهاد) نیاز است".[1]
در ادامه نیز تعریف آیت الله مکارم شیرازی درباره منظور از جهاد اقتصادی آورده شده است. از دیگر مباحثی که مولف در فصل اول اثر خویش بدان می‌پردازد میتوان به فرهنگ جهادی و عناصر اساسی آن که از جمله خدمت به مردم و ولایتمداری است توضیح داده شده که درباره ولایتمداری آورده شده"ر فرهنگ جهادی جهادگران به گونه ای با ولایت پیوند خورده اند که گویی عشق و دوستی در تاروپود آنها نهفته است."[2] فصل اول کتاب پس از توضیح دلایل طرح جهاد اقتصادی در خانواده و وظایفی که خانواده‌ها در این طرح دارند به پایان میرسد.
فصل دوم اثر آقای بافکار به بایسته‌های فرهنگ جهادی می‌پردازد و دلیل آن نیز این است که جهاد اقتصادی، میدان گسترده‌ای برای مبارزه با موانع فراروی اقتصاد کشور دارد و برای ورود به این عرصه مبارزه، شناخت فرهنگ جهادی و روحیه و رفتار جهادگران ضروری است؛ زیرا که در این عرصه نمی‌توان تنها به ابزارهای متداول مادی تکیه نمود. از جمله ویژگیهای که مولف در این فصل به معرفی کامل آنها پرداخته می توان به اخلاص در کار، خودسازی، گذشت و ایثار، کار و تلاش بی وقفه و مواردی چنینی اشاره نمود.
مشارکت در تولید عنوان سومین فصل اثر حاضر است  در مقدمه‌ی این فصل خواننده کتاب می‌خواند"امروزه رشد تولید با کیفیت داخلی، پشتوانه بزرگی برای اقتصاد هر کشور و ملتی به شمار میآید و به خودی خود ارزشمند است؛ زیرا به کاهش تورم، کاهش سطح عمومی قیمتها، کاهش بی کاری، سرازیر شدن سرمایه ها و پساندازها به سوی تولید، رونق اقتصاد و در نهایت، توسعه و پیشرفت کشور میانجامد. این امر مهم میتواند از کوچکترین هسته جامعه (خانواده) شروع شود و به کل جامعه تعمیم یابد."[3] از دیگر مباحث مهم این فصل مشارکت مستقیم در سرمایه است که مولف در گوشه‌ای از آن می‌نویسد"سرمایه در نظام اسلامی، ودیعه ای الهی است که در اختیار انسان قرار دارد و باید از آن در راه مصالح مردم و جامعه بهره گرفت. به همین دلیل، از آن به امر «خیر» تعبیر شده است. چنان که قرآن به کسانی که در پایان عمر هستند، سفارش میکند، تکلیف سرمایه خود را روشن کنند"[4] و در ادامه این فصل به علت اهمیت سرمایه توضیح داده می‌شود که نباید سرمایه در جامعه راکد بماند و یکی از علتهای وضع قانون خمس در اسلام نیز به همین جهت است.
از دیگر فصول این کتاب 112صفحه‌ای مدیریت مصرف و تربیت و آموزش نیروی انسانی ارزشی(اخلاقی-اقتصادی) است.
و اما در فصل ششم آقای بافکار به پیامدهای مشارکت خانواده در جهاد اقتصادی می‌پردازد و علت انتخاب این موضوع نیز این است که بی گمان، اگر خانواده ایرانی درک مناسبی از جهاد اقتصادی داشته باشد و تدابیر مناسبی برای بخش اقتصاد خانواده و اقتصادی کردن رفتار اعضای خود بیندیشد، آثار مثبت فراوانی در خانواده خواهد داشت. از جمله مباحث این فصل حاکم شدن خطوط اقتصاد اسلامی در خانواده است که در آن می‌خوانیم"اگر خانواده ایرانی مصمم است که در طرح جهاد اقتصادی، مشارکت فعال داشته باشد، باید فعالیت اقتصادی خانواده اعم از تولید، مصرف، خرید یا فروش، مبادلات، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و هر نوع کار اقتصادی دیگر را بر اساس فرهنگ حاکم بر کشور یعنی نظام اقتصاد اسلامی تنظیم کند و از بایسته‌های فرهنگ جهادی نیز آگاهی کافی داشته باشد."[5] این فصل در نهایت با مبحث بهره ور شدن خانواده به پایان میرسد.
و اما فصل هفتم و پایانی کتاب«نقش و کارکرد خانواده در جهاد اقتصادی»؛ وظایف رسانه ملی در سال جهاد اقتصادی در برابر خانواده است که مباحثی چون تبیین درک درست و ساده از مفهوم جهاد اقتصادی،آموزش بهره ور کردن اقتصاد خانواده، ترویج روحیه خودکفایی ملی و تلاش برای بهبود وضعیت تولید در خانواده‌ها و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود.
کتاب آقای حسین بافکار که با همیاری مرکز پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیما در سال 1390 چاپ اول خود را در تیراژ 1200 نسخه تجربه نموده؛ اکنون با قیمت 7500 تومان در بازار موجود می‌باشد.
پی‌نوشت
[1] کتاب «نقش و کارکرد خانواده در جهاد اقتصادی»، آقای حسین بافکار ، ص7
[2] همان، ص10
[3] همان، ص34
 [4]همان، ص38
[5] همان، ص84
323/603/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹