vasael.ir

کد خبر: ۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰ - 22 February 2018
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

حوزه انقلابی در کنار فقه احکام رفتاری باید به فقه موضوعات مستحدثه بپردازد

وسائل - رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: حوزه انقلابی باید در کنار فقه احکام رفتاری به فقه احکام موضوعات مستحدثه و فقه احکام راهبردی و ساختاری بپردازد تا بتواند موفق باشد.

به گزارش سرویس مسائل مستحدثه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در اولین اجلاسیه منشور روحانیت که در سالن همایش مدرسه عالی درالشفا قم برگزار شد، اظهار داشت: «مطالب ایجابی حوزه های علمیه و نقش مهم روحانیت»، «آسیب های عصر کنونی روحانیت» و «راه کارهای مشکلات موجود» از سرفصل های اساسی منشور روحانیت امام خمینی(ره) است. 

وی ابراز داشت: منشور روحانیت امام خمینی(ره) همان حوزه انقلابی است که مقام معظم رهبری بیان کرده است؛ اگر به سخنان رهبر انقلاب درباره حوزه انقلابی توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که منشور روحانیت امام راحل نیز بر همین مسائل بنا شده است.

 استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم روش شناسی اجتهاد نظام ساز داشته باشیم، باید روحیه استکبارستیزی در ما وجود داشته باشد و این ویژگی مذکور از مسائل مهم در منشور روحانیت امام راحل و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حوزه انقلابی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: امام راحل در این منشور دو جمله دارد که ممکن است برخی تصور کنند که تناقض دارند؛ امام در این دو جمله گفته اند: «اینجانب معتقد به فقه سنتی و فقه جواهری بوده و تخلف از آن را صحیح نمی دانم» و «اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست»؛ حال این دو جمله چگونه با یکدیگر جمع می شوند؟ که باید گفت: حضرت امام همان مبانی اجتهاد در تشیع را قبول دارند؛ به همین دلیل تأکید بر اجتهاد جواهری دارند؛ اما اجتهاد جواهری با آن مبانی و اصول، به احکام رفتاری پرداخته؛ اما علاوه بر احکام رفتاری، ما به فقه احکام راهبردی و فقه احکام موضوعات مستحدثه و فقه احکام ساختاری نیز نیازمندیم و باید با همان اجتهاد جواهری این کارها را انجام دهیم.

وی بیان داشت: در زمان موجود، مؤسس و مروج فقه احکام راهبردی، مقام معظم رهبری است و ما در کلام و مباحث ایشان، به این مسئله می رسیم.

 استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما نمی توانیم با فقه احکام رفتاری به هدایت جامعه بپردازیم؛ ولو اینکه توسط مجتهدین باشد؛ لذا امام راحل با همین فقه جواهری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان راه اندازی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان ابراز داشت: حوزه انقلابی باید در کنار فقه احکام رفتاری به فقه احکام موضوعات مستحدثه و فقه احکام راهبردی و ساختاری بپردازد تا بتواند موفق باشد.

منبع: خبرگزاری حوزه

تهیه و تنظیم : محرم آتش افروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹