vasael.ir

کد خبر: ۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ - 14 February 2018
گزارشی از نشست«بررسی حقوقی اعدام های اخیر در بحرین»؛

سیاست‌های دوگانه استکبار جهانی در عرصه حقوق بشر- اجرای قانون هیتلری در بحرین

وسائل ـ با وجود حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی و امارات از آل خلیفه، مردم بحرین همچنان در صحنه هستند و با اراده قوی تر از قبل نهضت را ادامه می دهند.

به گزارش سرویس حقوق پایگاه فقه حکومتی وسائل، نشست تخصصی «بررسی حقوقی اعدام های اخیر در بحرین» روز گذشته به همت خبرگزاری حوزه و با همکاری جمعیت همبستگی با ملت بحرین و با حضور جمعی از حقوقدانان، فعالان عرصه بین‌الملل و انقلابیون بحرین برگزار شد.

 

نگاه ما به مسأله بحرین صرفا مذهبی نیست، نگاهی انسانی است

حسن صداریی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه در ابتدای این نشست علمی با بیان خیر مقدم در سخنانی گفت: از ظلمی که در نزدیکی ما رخ می دهد، بسیار متاثر و متاسف هستیم.

وی افزود: ملت بحرین از مظلومیت مضاعف رنج می برد؛ این نشست، نشستی علمی، حقوقی است که با حضورکارشناسان امر و فرزندان بحرین و علمای این کشور برگزار می شود.

صدرایی عارف با تشکر از جامعه وعاظ جهادی و جمعیت همبستگی با ملت بحرین گفت: این نشست با پیگیری این مجموعه فرهنگی و حوزوی و خبرگزاری رسمی حوزه برگزار می شود.

سردبیر خبرگزاری حوزه بیان کرد: رسانه حوزه وظیفه دارد که نسبت به تحولات جامعه، امت اسلامی و کل جهان فعال، حساس و مطالبه گر باشد؛ نگاه ما به مساله بحرین صرفا مذهبی نیست و نگاهی انسانی است.

وی گفت: طی گزارشات واصله بی سابقه ترین ظلم ها در چند سال گذشته در بحرین در حال انجام است؛ امروز شدیدترین و بی سابقه ترین و شبانه روزی ترین سرکوب ها در بحرین صورت می گیرد.

صدرایی عارف اظهارکرد: رسانه حوزه خود را نسبت به تمام مسایلی که با حضور دین و انسانیت مرتبط است، مسئول می داند؛ بررسی علمی و حقوقی بر اساس معیارهای بین المللی انجام می شود و صدای این مظلومیت مضاعف باید به مجامع حقوقی برسد.

 

دیپلماسی حاکم بر سیاست خارجی کشور به مسأله بحرین توجه کند

در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام حسین علاالدین دبیر جمعیت همبستگی با ملت بحرین گفت: وظیفه دینی، قانونی و صنفی روحانیون، است که با برادران و خواهران شیعه خود همدردی داشته باشند.

وی افزود: علقه بین مردم و طلاب ایرانی و بحرینی از قدمت بیشتری برخوردار است؛ با توجه به ظلم دیرپای حکومت مستبدی که در بحرین حاکم است و دغدغه ای که در بین جامعه طلاب وجود داشت، احساس شد که دیپلماسی حاکم بر سیاست خارجی کشور آنچنان که باید به مساله بحرین توجه نمی کند.

دبیر جمعیت همبستگی با ملت بحرین اظهارکرد: فاجعه ای که امروز در بحرین در حال وقوع در هیاهوی رسانه ای یا گم می شود و یا چندان توجهی به آن نمی شود و یا به درستی منعکس نمی شود و خیلی از خواص ما حتی در حوزه از فاجعه ای که در بحرین رخ می دهد بی اطلاع هستند.

وی گفت: موج بی سابقه احکام اعدام، به صورتی که در سالهای گذشته شاید کسر قابل توجهی از احکام صادر می شد، سلب تابعیت و.. در حال انجام است؛ با جمعی از طلاب فعال ایرانی و بحرینی از یک سال پیش دیدارهایی را با چندشخصیت سیاسی کشور در دولت و مجلس و سپاه انجام دادیم و به دلیل اینکه هیچ سازمانهای مردم نهاد یا (NGO) در این زمینه فعالیت نمی کرد به این نتیجه رسیدیم که جمعیت همبستگی با ملت بحرین را تشکیل دهیم.

 

حوزه علمیه قم به رویدادهای بحرین بی‌تفاوت نیست

وی اظهارکرد: پیام روشن این جلسه که در آستانه  14 فوریه که نقطه عطف انتفاضه بود برای آل خلیفه آن است که جامعه دینی و شیعی ایران بالاخص طلاب حوزه علمیه قم نسبت به رویدادهای کنونی بحرین بی تفاوت نیستند؛ بلکه نسبت به فجایعی که علیه خواهران و برادران بحرینی در حال انجام است به شدت دغدغه مند و نگران هستند.

وی گفت: این جلسه نمادین است و اگر قرار به رسمی بودن این برنامه بود قطعا هزاران طلبه در این صحنه حضور پیدا می کردند و این همیت و همبستگی را نشان می دادند؛ طلاب حوزه علمیه قم که بلاشک قلب تپنده نظام اسلامی است این پیام و هشدار را به آل خلیفه منتقل می کند که سوء رفتار و جنایت علیه شیعیان بحرین، بدون پاسخ نمی ماند.

دبیر جمعیت همبستگی با ملت بحرین بیان کرد: البته این پاسخ صرفا در عرصه نظامی و فیزیکی معنی نمی شود، بلکه جامعه طلاب، نسبت به ظلمی که نسبت به برادران و خواهران می شود، دغدغه مند هستند و خوشحال هستیم که در این نشست به این موضوع می پردازیم.

 

سیاست استکبار جهانی در عرصه حقوق بشر دوگانه است

در ادامه این نشست دکتر محمد خلیل صالحی از دیگر سخنرانان این نشست با بررسی ابعاد حقوقی جنایت آل خلیفه علیه ملت بحرین گفت: فکر نمی کردیم که در این بازه زمانی چند وقت اخیر جنایات آل خلیفه توسعه پیدا کند.

وی افزود: خوشبختانه تاسیس جمعیت همبستگی تاسیس شده که مایه خرسندی است؛ استکبار جهانی در عرصه حقوق بشری همیشه سیاست دوگانه ای را داشته است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: وقتی ایادی و جیره خواران استکبار مرتکب جنایت می شود در این خصوص به عادی سازی، کوچک سازی و نفی می پردازد؛ نهادهای بین المللی در اختیار استکبار جهانی است.

این حقوق دان بین الملل تصریح کرد: کسی نیست که از کشته شدگان انبوه توسط تروریست ها حمایت کند، چون این مساله به نفع آنها بوده و توجیه داشته است.

وی گفت: آمریکا یک مساله بسیار عادی و جزیی را علیه ایران را به شورای امنیت می کشد، زیرا از قدرت گرفتن ایران ناراحت است؛ دوگانگی رفتار استکبار جهانی، فعالان سیاسی را به این فکر فرو می برد که چه نیازی هست که فریادمان را به سازمان های حقوق بشری می رساند.

خلیلی اظهارکرد: در جامعه جهانی گوش های شنوایی و افراد مستقلی وجوددارند که به رغم خواست استکبار جهانی نسبت به این مسایل حساس هستند؛ حتی اگر این مسایل مرتبط به شیعیان باشد؛ جریان های صلح دوستانه ودر چارچوب حقوق بشری باید تقویت شود تا یک موج را در جهان ایجاد کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این موج از سوی استکبار جهانی خوش آیند نیست، ولی قطعا مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد و به همین دلیل نباید به خاطر این فضای سنگین از این مطالبه دست برداریم.

حقوق دان بین الملل تصریح کرد: رژیم آل خلیفه دو قانونی برای اینکه به این شکل بی مهابا و ضد انسانی اعدام ها را سازمان دهی و توسعه دهد داشت که شامل قانون اساسی و قانون عادی بود؛ در قانون اساسی 2002 بحرین دادگاه های نظامی صلاحیت صرفی در مسایل نظامی داشتند که توسط افراد نظامی و امنیتی و انتظامی انجام می گیرد؛ این دادگاه از نظر افراد و نوع جرم محدودیت داشت.

وی گفت: در سال 2017 آل خلیفه سعی به اصلاح و تحریف قانون اساسی کرد؛ در این اقدام این دو محدودیت را برداشت و با برداشتن این دو محدودیت رسیدگی به جرائم افراد غیر نظامی در صلاحیت دادگاه نظامی قرار گرفت بدون اینکه مرتکب جرائم نظامی شده باشند.

خلیلی اظهارکرد: این مساله در رژیم ستم شاهی نیز دیده می شد؛ در همه نظام های دادرسی کیفری این اصل پذیرفته شده است که دادگاه نظامی یک دادگاه استثنایی است و حق رسیدگی به جرائم بسیار ویژه دارد و در ارتباط با جرایمی که دادگاه نظامی دارای صلاحیت می شود، بسیار سخت گیر است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این دادگاه ها به جای رعایت اصول دادرسی کیفری اصولی بر علیه حقوق بشر انجام می شود؛ هیچ فرد عادی در دادگاه نظامی به شکل منصفانه قضاوت نمی شود و این دادگاه نیز نمی تواند به شکل عادلانه در این خصوص عمل کند.

حقوق دان بین الملل تصریح کرد: آل خلیفه برای برطرف کردن موانع حقوقی اقدام کرد؛ ممکن است آل خلیفه این استدلال را مطرح کند که ما خلاف قانون رفتار نکردیم و امروز طبق قانون حاکم حال دادگاه نظامی این صلاحیت را دریافت کرده است.

وی گفت: در ارتباط با اصول دادرسی کیفری، قانون گذاری را برای مشروعیت بخشی به نقض دادرسی کیفری، مشرع نمی دانیم؛ به تعبیر دقیق تر قانونگذاری،شرط لازم برای یک قانون مشروع است، ولی شرط کافی نیست، بلکه محتوای قانون نیز برای مشروعیت داشتن بسیار مهم است.

خلیلی اظهارکرد: در آلمان هیتلری، قانونی تصویب شده بود که هر کسی بر خلاف منافع آلمان هیتلری اقدامی کرد، مجرم است؛ این قانون به لحاظ محتوا با اصول حقیقی مطابقت ندارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: جای خالی یک نهادی مثل کمیسیون حقوق بشر اسلامی در بحرین خالی است و با نهادهای حقوق بشر اسلامی در ایران و کشورهای دیگر ارتباط پیدا کند و با توسل به ابزارهای قانونی بتواند نقش فعالانه ای در این زمینه داشته باشد.

حقوق دان بین الملل تصریح کرد: ظرفیت هایی در جامعه جهانی وجود که اگر فعال شوند بالاخره گوش هایی شنوا پیدا خواهد شد؛ هر دولتی که اعدام مخالفان خود را به شکل سازماندهی شده در دستور کار خود قرار دهد مصداق کامل نقض حقوق بشر است براساس ماده 7 دیوان کیفری یک جنایت بین المللی محسوب می شود؛ این فریاد ها می تواند به دادخوانی مبدل شود که آل خلیفه در عرصه بین الملل مورد تعقیب قرار گیرند.

 

نگاه غرب به حقوق بشر فعلی اومانیستی است

در ادامه این نشست، حجت الاسلام مجید مسعودی از حقوق دانان حوزوی گفت: بخشی از وقایع بحرین، دارای بافت سیاسی است؛ هژمونی آل سعود بر بحرین دارای قدمت تاریخی است.

وی افزود: نقض های فاحش حقوق بشر ناظربه شکنجه ها و اعدام ها و بازداشت های خودسرانه و ظالمانه و عدم دسترسی به خانواده های خود و وکیل و... در حوزه مباحث حقوق بشر مطرح است.

این فعال حقوقی اظهارکرد: نگاه به حقوق بشر فعلی نگاه اومانیستی در غرب است؛ اندیشمندان غربی معتقد بودند که حقوق بشر کرامت ذاتی انسان است؛ ولی این که این نگاه، نگاه قدسی دارد پس از رنسانس از بین ببرد و نگاه به شریعت الهی از صفحه حقوق بشر محو شد.

وی افزود: این نگاه، نگاه ما بعد رنسانس و انسان محور است و بر همین مبنا است که غربی ها در برخورد دوگانه، دست بازی دارند؛ پس از ورود خون آشامان به سوریه این دولت ها به حمایت از آن پرداختند.

حجت الاسلام مسعودی گفت: چنانچه شورای امنیت مواردی از نقص صلح را تشخیص دهد می تواند از سازوکارهایی چون اعمال ماده 42 یا مداخله نظامی استفاده کند؛ امروزه شاهد نقض حوقق بشری چه در موادی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر، معاعهدات پس از این اعلامیه و... است هستیم.

 

میانمار وضعیت اسف بارترین نسبت به بحرین دارد

وی اظهارکرد: علی رغم نقض فاحش حقوق بشر در بحرین ، شورای امنیت تشخیص نمی دهد که این عناصر تهدیدی علیه صلح است یا خیر؛ جنایت میانمار نیز به همین شکل بود، ولی اگر کوچک ترین اقدامی در یک جای جهان انجام شود با سر و صدای بسیاری فعالیت می کند ؛میانمار وضعیت اسف بارترین نسبت به بحرین دارد، ولی رهبر این کشور جایزه نوبل می گیرد.

این حقوق دان حوزوی تصریح کرد: در اعلامیه حقوق بشر صریحا مجازات اعدام را لغو نمی کند، بلکه عبارت دوپهلو است، ولی حرکت کلی جامعه جهانی به رهبری دولت های لیبرال که سازوکارهای جهانی را نیز به دست دارند در میثاق حقوق مدنی و سیاسی صریحا به لغو مجازات اعدام تصریح شده است؛ این میثاق از تصویب عمده دولت ها گذشته است و دولت بحرین در یکی از نهادهای آن عضویت دارد.

وی گفت:در بسیاری از موارد میثاق حقوق مدنی و سیاسی که بحرین نیز در آن عضویت دارد، حقوق اجتماعی و سیاسی جامعه بحرین نقض شده است؛ باید از این ظرفیت قانونی استفاده شود، زیرا دولت بحرین عضو این پروتکل است که باید «ان جی او»های خود بحرین از این ظرفیت استفاده کنند.

 

در میثاق حقوق مدنی و سیاسی، حرکت به سمت لغو مجازات اعدام است

وی اظهارکرد: در میثاق حقوق مدنی و سیاسی، حرکت به سمت لغو مجازات اعدام است، مگر جرایم سنگین و شدید؛ باز در شمای کلی، حرکت به سمت لغو مجازات اعدام حرکت می کند، ولی ما شاهد حجم اعدام های گسترده در بحرین هستیم.

حجت الاسلام مسعودی بیان کرد: در آن میثاق اعدام زیر 18 ساله ها ممنوع است و در این زمینه راهکارهای حقوقی بررسی شده است ؛اعلامیه حقوق بشر اسلامی قاهره در بندهای مختلفی با اقدامات آل خلیفه مخالف است که ظرفیت بالایی در اختیار مردم بحرین ونهضت های اسلامی و مقاومت بحرین قرار می دهد که باید وکلا و حقوق دانان آنها به این مسایل توجه داشته باشند.

وی گفت: طبعا اقدام مردم بحرین و نهضت مقاومتی که در بحرین شکل گرفته است را می توانیم با اتفاقات ایران مقایسه کرد، امروز همان کارهایی را با مردم می کنند که دولت پهلوی با مردم ما انجام می داد؛ باید با وحدت و اتحاد و فرامین اسلامی و زنده تلقی کردن فرهنگ ایثار و شهادت، راه را ادامه داد و اقلیتی که برای تغییر پرچم و نام بحرین از عربستان اجازه می گیرند و برای از بین بردن این دولت مجیز گو قیام کرد و راهکار عملیاتی آن در خود بحرین است.

وی اظهارکرد: مردم ما نیز زخم خورده استعمار هستیم و پس از انقلاب اسلامی که زخم خورده بخش عمده ای از استکبار بوده ایم راه را در تقویت جبهه مقاومت می دانیم و به قول رهبر انقلاب راه برای پیروزی نهضت های جهادی هموار است.

 

آل خلیفه متوهم به پیروزی بر اراده مردم است

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین خجسته عضو مجلس علمای بحرین گفت: ملت ایران و به خصوص حوزویان همیشه در موارد مختلف در کنار مردم مظلوم بحرین بوده اند و در حالی که احساس غربت و تنهایی می کردیم مشاهده می کردیم که مردم ایران و حوزه علمیه در کنار بود و از این مساله قوت قلب می گرفتیم.

وی افزود: در سالگرد هفتم نهضت و انقلاب بحرین حضور داریم؛ مردم بحرین در این برهه زمانی مباحثی برای گفتن دارند،‌پیامی نیز برای نظام آل خلیفه و تمام دنیا دارند.

وی تصریح کرد: پیام امسال برای نظامی که متوهم به پیروزی بر اراده مردم است و فکر می کند که بحثی در بحرین وجود ندارد و قضیه بحرین تمام است و یک تعداد به تعبیر خود، مخرب اخراج و بازداشت و مجازات شدند و قضیه ای وجود ندارد.

عضو مجلس علمای بحرین اظهار کرد: در این برهه زمانی مردم بحرین پیغام واضحی برای نظام آل خلیفه دارند که این مردم در میدان های مبارزه، در میدان های مطالبه حقوق باقی هستند؛ نه فقط باقی میدانی هستند بلکه با اراده قوی تر باقی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خجسته تصریح کرد: امروز به نظام آل خلیفه می گوییم که هرچند ظلم شما بیشتر باشد، اراده مردم بحرین نیز قوی تر خواهد بود و مردم عقب نمی نشینند و نهضت را ادامه می دهند.

وی گفت: شما پدر همه ما شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت کرده و از معالجه محروم کردید، ولی بازهم مردم در میدان هستند و با اراده قوی تر نهضت را ادامه می دهند.

 

اراده ملت بحرین بر ظلم‌های آل خلیفه غلبه دارد

وی افزود: شما ناموس و زن های ما را زندانی کردید و زشت ترین انواع شکنجه را بر آنها اعمال کردید ؛ امروز پس از گذشت 6 سال می گوییم که ما امروز با اراده قوی تر از ظلم شما، نهضت خود را ادامه می دهیم و در میدان خواهیم بود.

عضو مجلس علمای بحرین اظهارکرد: کسانی که در این چند روز اخبار بحرین را پیگیری می کنند می بینند که با حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس و کشورهای منطقه به خصوص سعودی و امارات از آل خلیفه، بازهم مردم بحرین در میدان و صحنه هستند و با اراده قوی تر از قبل نهضت را ادامه می دهند، زیرا این مردم، مومن هستند و به خواسته های خود و انقلاب ایمان دارند و به همین دلیل عقب نشینی نمی کننند.

وی گفت: به تمام دنیا اطمینان را می دهیم که نفس مردم بحرین از نفس آل خلیفه و سعودی و امارات و تمام کسانی که با آنها همراهی می کنند قوی تر است و نهضت را ادامه می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خجسته اظهارکرد: در ابتدای سال گذشته یعنی 2017 نظام آل خلیفه سال را با اجرای 3 حکم اعدام شروع کرد؛ اتهام این سه جوان آن بود که باعث هلاکت یکی از افسران اماراتی که با لباس نظامی بحرین در بین پلیس ضد شورش بحرین در سرکوب راهپیمایی مردم بحرین شرکت می کردند؛ در این میان این فرد نظامی با یک بمب به هلاکت رسید و چون این فرد اماراتی بود با فشار دولت امارات سه نفر در این بین متهم شدند و مراتب محاکمه از محکمه جنایی تا تجدید نظر و دادگاه عالی طی شد.

 

اعتراف گیری زیر شکنجه 

وی افزود: تنها دلیلی که محکمه به آن استناد کرد، اعتراف این سه نفر بود و هیچ دلیل دیگری وجود نداشت و آنها بعدا گفتند،  تمام اعترافات زیر شکنجه بوده و دادگاه تجدید نظر و دادگاه عالی حکم را تایید کرد و به همین خاطر در ابتدای سال گذشته حکم به شکل فجیعی با اصابت گلوله اجراشد.

حجت الاسلام والمسلمین خجسته بیان کرد: پس از اجرای این احکام 22 حکم اعدام در عرض این مدت انجام شد که برخی سه حکم پیش از 2017 بود؛ 6 حکم در محاکم نظامی صادر شد؛ یعنی در عرض یک سال 22 حکم اعدام تایید می شود؛ افرادی که در محکمه نظامی محاکمه شدند غیر نظامی است.

عضو ارشد مجلس علمای بحرین گفت: اتهام این شش نفر ترور نبود؛ بلکه برای ترور شخصیت نظامی برنامه ریزی کردند و اصلا آن را اجرا نکردند؛ هیچ دلیل مادی نیز  علیه آنها وجود ندارد و تنها دلیلی که محکمه به آن توسل کرد، اعتراف بود که افراد در جلسه دادگاه اعلام کردند که اگر این فرد نظامی تحت این شکنجه ها قرار می گیرد علیه خود شکایت می کرد.

این فعال حوزوی و سیاسی بحرین بیان کرد: 21 روش مختلف در شکنجه این افراد اعمال شده بود که شامل نحوه بازداشت و.. بود؛ متهمین از روز بازداشت تا یک سال تمام یعنی اولین جلسه محاکمه با هیچ کسی ارتباط نداشتند؛ برخی از آنها به مدت روزهای طولانی چشم بسته و دست و پا بسته از نماز و خواب و استراحت و حمام و... هم محروم بودند.

 

تهدید به تجاوز و فشار جنسی

وی گفت: تهدید به تجاوز  و فشار جنسی به خود افراد از دیگر شکنجه ها بود؛ اکثر بازداشت شده ها چنین مجازاتی را علیه خود دیدند؛ برخی از متهمین در جلسات تحقیق که کلا  چشم بسته بود یک مرتبه چشم آنها را باز می کرد و خانم خود را مقابلش می دید و او را تهدید می کردند که اگر اعتراف نکنند به آنها تجاوز می شود.

 

سیاست صهیونیستی آل خلیفه

حجت الاسلام والمسلمین خجسته اظهارکرد: امروز محکمه بحرین برای صدور حکم اعدام از چنین روش هایی استفاده می کند؛ به همین دلیل کل احکام اعدام به این شکل بوده است و اکثر احکام شامل سلب تابعیت است؛ آل خلیفه یک سیاست صیهونیستی را در بحرین اعمال می کند؛ یعنی در عرض شش سال گذشته نزدیک 500 نفر از بحرینی هایی که تاریخ نسب آنها از آل خلیفه بیشتر است را سلب تابعیت کردند و ده ها هزار نفر را از کشورهای مختلف در این کشور تابعیت دادند تا دموگرافی بحرین را بر هم بزنند.

وی گفت: بنده در سال 2015 تا ساعت 12ظهر بحرینی بودم و راس ساعت یک، غیر بحرینی شدم؛ تنها خبری به دست من رسید که بنده در لیست سلب تابعیت قرار داشتم؛ دو سال به عنوان غیر بحرینی در بحرین حضور داشتم و دادگاه من را به عنوان یک بحرینی تبعید کرد.

عضو مجلس علمای بحرین اظهارکرد: با همه این موارد بازهم می گوییم که اراده ما مردم از اراده و ظلم شما قوی تر است و این نهضت ادامه پیدا می کند و اگر تنها هم باشیم ادامه می دهیم زیرا ایمان داریم که غلبه با مستضعفین و محروم است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹