vasael.ir

کد خبر: ۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ - 14 February 2018
در پایان نامه "تمدن اسلامی در اندیشه امام خمینی" مطرح شد؛

شاخص های نرم افزاری و سخت افزاری تمدن اسلامی در اندیشه امام راحل

وسائل- نویسنده پایان نامه "تمدن اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)" دین، آزادی، عدالت، قانون و عقلانیت را به عنوان شاخص های نرم افزاری، و حکومت (نظام سیاسی) و حزب (احزاب) را در قالب شاخص های سخت افزاری تمدن اسلامی در اندیشه ی امام خمینی(ره) احصاء و در نظر گرفته است.

به گزارش سرویس مبانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، پایان‌نامه ارشد «تمدن اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» توسط محمودرضا صنم زاده؛ دانشجوی رشته اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) نگاشته شده است که یحیی فوزی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی استاد راهنمای این پایان نامه را در پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بر عهده داشته است.

چکیده:

پژوهش حاضر به بررسی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) می پردازد. مسئله ی اصلی که این پژوهش در مقام پاسخ گویی آن برآمده، بدین ترتیب است که دیدگاه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از متفکران برجسته ی معاصر در مورد تمدن اسلامی و شاخص های آن چیست؟ روش به کار گرفته شده در این نگاشته توصیفی- تحلیلی بوده، که در تلاش است با تدقیق در آراء و سخنان حضرت امام(ره) پیرامون مقوله ی مورد بحث به این مهم دست یابد .

از یافته های اصلی این پژوهش می توان به این نکته اشاره داشت که امام خمینی(ره) تمدن اسلامی را در مقابل تمدن غرب و تمدن شاهنشاهی(تمدن محمدرضایی) قرار می دهند و با بهره گیری از نگاه گزینشی در برخورد با تمدن غرب وبرشماری نکات مثبت و منفی این تمدن، تمدن اسلامی را تمدنی می دانند که با نگاهی متعادل و متناسب به عرصه های مختلف حیات بشری، غایتی دو ساحتی(مادی و معنوی) و منطبق با اهداف عالیه ی خلقت را برای انسان در نظر داشته و علیرغم توجه وافر به بعد سخت افزاری و مادی تمدن، اولویت معناداری را برای مؤلفه های نرم افزاری و معنوی تمدن قائل اند. دین، آزادی، عدالت، قانون و عقلانیت به عنوان شاخص های نرم افزاری، و حکومت (نظام سیاسی) و حزب (احزاب) در قالب شاخص های سخت افزاری تمدن اسلامی در اندیشه ی امام خمینی(ره) احصاء و در نظر گرفته شده است.

واژگان کلیدی: تمدن، تمدن اسلامی، امام خمینی(ره)، شاخص های نرم افزاری و سخت افزاری

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این پایان‌ نامه را از اینجا دانلود نمایید./ف

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵