vasael.ir

کد خبر: ۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ - 13 February 2018
حجت الاسلام صادقیان خبر داد؛

برگزاری دروس فقه سیاست در موسسه لوح و قلم

وسائل- مدیر گروه فقه سیاسی موسسه حدیث لوح و قلم، از برگزاری برگزاری کلاسهایی با موضوع فقه سیاست در این مرکز خبر داد و تشکیل کلاس قواعد عمومی فقه حکومتی آیت الله کعبی و خطابات قانونیه حجت الاسلام و المسلمین مقیمی را از جمله این اقدامات دانست.
حجت الاسلام علی صادقیان، مدیر گروه فقه سیاسی موسسه حدیث لوح و قلم در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی(وسائل) به ارائه گزارشی از برنامه ها و فعالیت های گروه فقه سیاسی لوح و قلم پرداخت.
 
وی گفت: گروه فقه سیاسی، یکی از گروههای علمی موسسه حدیث لوح و قلم است که از سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرده است. این گروه علمی با هدف کمک به توانمند سازی و فعال کردن عرصه های پژوهشی در حوزه علمیه و برطرف کردن برخی نیازهای علمی و کاربردی در حوزه فقه سیاسی اقدام به تعریف و انجام فعالیتهای پژوهشی کرد. 
 
حجت الاسلام صادقیان خاطر نشان کرد: این گروه فعالیت پژوهشی خود را در سه عرصه موسوعه نگاری, مبانی و مسائل فقه سیاست تعریف کرده است. در بخش موسوعه نگاری، دو هدف مورد توجه قرار گرفته است؛ پژوهش و تدوین موسوعه ای از آیات و روایات در حوزه فقه سیاسی به معنای استخراج و تبویب موضوعات و عناوین فقه سیاسی و دوم استخراج و تبویب موضوعات و عناوین فقه سیاسی از آثار فقهای بزرگوار که تا به حال موسوعه فقه سیاسی شیخ مفید تهیه و تنظیم و چاپ اولیه شده است و موسوعه فقه سیاسی سید مرتضی و شیخ طوسی در دست اقدام است.
 
وی افزود: بخش دوم (مبانی) ناظر به مبانی معرفتی، اصولی، اجتماعی و سیاسی فقه سیاست  و ارتباط آن حوزه با سایر رشته های پژوهشی و فقهی است که هنوز پژوهشی در این عرصه انجام نشده است.
 
مدیر گروه فقه سیاسی موسسه حدیث لوح و قلم ادامه داد: بخش سوم نیز عرصه مسائل و موضوعات فقه سیاست است که در این بخش، تلاش اصلی برای استخراج مسائل فقه سیاست و تبدیل آنها به استفتاء و تلاش برای تبویب و دستیابی به نظام مسائل در این عرصه است. پژوهش های در این بخش بر  روی صحیفه امام و بیانات مقام معظم رهبری در حال انجام است.
 
وی یادآور شد: افزون بر این سه عرصه و با توجه به اینکه یکی از اهداف تشکیل این گروه، کمک به توانمند سازی و بالفعل کردن برخی از ظرفیت های موجود در حوزه علمیه است، برگزاری  کلاسهایی در حوزه فقه سیاست نیز در دستور کار این گروه قرار گرفته که نمونه هایی از آن تشکیل کلاس قواعد عمومی فقه حکومتی توسط آیت الله کعبی و خطابات قانونیه توسط حجت الاسلام و المسلمین مقیمی است که تقریرات درس  این اساتید نیز به چاپ رسیده یا در مرحله تدوین نهایی است.
 
 حجت الاسلام صادقیان افزود: در همین راستا تدوین و چاپ برخی از دروس خارج دیگر که در زمینه موضوعات فقه سیاسی برگزار شده است نیز مورد توجه بوده که یکی از این پروژه ها، تدوین درس خارج حجت الاسلام قائینی در زمینه جهاد ابتدایی است.
 
وی در پایان گفت: امید است که فعالیتهای اندک صورت گرفته توسط این گروه علمی که همواره تلاش داشته بر اساس مرّ اسلام و با پرهیز از برخی آسیب های متوجه به پژوهش ها در عرصه علوم اسلامی حرکت کند، بتواند اندکی از نیازهای جامعه اسلامی را برطرف کند و مورد توجه و رضایت حضرت ولی عصر علیه السلام قرار گیرد.
930/د
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹