vasael.ir

کد خبر: ۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ - 16 September 2017
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

مهمترین مانع تحقق تمدن اسلامی گرایش و باورمندی به فرهنگ های بیگانه است

وسائل- آیت الله عالمی با اشاره به استعدادهای حوزه های علمیه در زمینه نظریه پردازی برای تمدن سازی گفت: اگر این استعدادها با مدیریت خوب و آگاه به صورت دقیق و برنامه ریزی شده به کارگیری شود و از سوی دیگر میان خود طلاب باور به تمدن سازی وجود داشته باشد، قطعا اثربخش خواهد بود.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل آیت الله عالمی، گرایش و باورمندی به فرهنگ های بیگانه و اندیشه های وارداتی در حوزه نظر و عمل را مهمترین مانع تحقق تمدن اسلامی برشمرد.

آیت الله عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در مشهد با اشاره به نقش فقه حکومتی در ایجاد تمدن اسلامی گفت: تمدن سازی اسلامی با دستورالعمل های غیراسلامی میسر نیست و تمدن اسلامی زمانی شکل می گیرد که فقه اسلام به کار گرفته شود.
وی با اشاره به این تعبیر امام خمینی(ره) که فقه، دستورالعمل یک حکومت صحیح دینی است، افزود: بر این اساس، حکومت و تمدن اسلامی باید مبتنی بر فقه اسلامی باشد.
آیت الله عالمی درباره اینکه چگونه می توان موضوع حکم شرعی را جامعه یا تمدن بشری قرار دارد، خاطرنشان کرد: حکم شرعی از شریعتی که فرمان خدا پشتیبان آن است، اخذ می شود؛ از این رو  و با توجه به آگاهی خداوند از فطرت انسان، شریعت طبعا مطابق فطرت و نیازهای فطری انسان ها است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: به عبارت دیگر ساختن جامعه اسلامی انسانی در واقع به کار گرفتن حکم و فقه اسلام است.
وی در ادامه به موانع تحقق تمدن سازی اسلامی اشاره و تصریح کرد: موانع این مسیر بسیار است اما در میان همه، گرایش و باورمندی به فرهنگ های بیگانه و اندیشه های وارداتی در حوزه نظر و عمل، مانع اصلی محسوب می شود.
آیت الله عالمی با اشاره به استعدادهای حوزه های علمیه در زمینه نظریه پردازی برای تمدن سازی گفت: اگر این استعدادها با مدیریت خوب و آگاه به صورت دقیق و برنامه ریزی شده به کارگیری شود و از سوی دیگر میان خود طلاب باور به تمدن سازی وجود داشته باشد، قطعا اثربخش خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما اکنون در مرحله تشکیل دولت اسلامی متوقف شده‌ایم، یادآور شد: الگوی دولت اسلامی در تفکر و اندیشه شیعی وجود دارد که نمونه های بارز آن دوره 10 ساله حکومت پیامبراسلام(ص) در مدینه و دوره 5 ساله حکومت امیرمرمنان علی(ع) در کوفه است.
وی، دین مداری، عدالت محوری و اعتلای انسان در سایه حکومت را از ویژگی های شاخص حکومت نبوی و علوی برشمرد و افزود: ما نیز اگر همین موارد را ملاک و معیار قرار دهیم می توانیم در مسیر ایجاد تمدن اسلامی گام برداریم./303/930/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳