vasael.ir

کد خبر: ۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰ - 17 August 2017
معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مطرح کرد؛

سبک زندگی هر جامعه ای مربوط به اقتصاد آن است

وسائل- معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تببین تفاوت های اقتصاد اسلامی با اقتصاد مدرن غربی پرداخت و گفت: در مقطع حساسی از تاریخ جهان قرار گرفته ایم چرا که سبک زندگی هر جامعه ای به اقتصاد برمی گردد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام شریعتی نژاد، معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی شهید صدر با عنوان« اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی» که 23 مرداد در دانشگاه رضوی برگزار شد، گفت: در مقطع حساسی از تاریخ جهان قرار گرفته ایم چرا که سبک زندگی هر جامعه ای به اقتصاد برمی گردد.

 وی با اشاره به روایات و آیات قرآن کریم ادامه داد: اگر جامعه ای نتواند نیاز خود به خوراک و پوشاک را تأمین کند امیدی به سرافرازی و موفقیت آن جامعه نیست چرا که توسط جوامع دیگر مغلوب می شود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد با بیان اینکه دراین عرصه مهمترین آسیبی که وجود دارد به این موضوع برمی گردد که همه منتظر بقیه هستند، اظهارکرد: در عین حال اگر کسی بتواند ازهمه مشاغل و ظرفیت های موجود در کشور استفاده کند اتفاقات امیدوارکننده ای به وقوع می پیوندد و می توان گامهای بلندی در این مسیر برداشت.

 حجت الاسلام شریعتی نژاد درادامه با طرح این پرسش که اقتصادی که نام اقتصاد اسلامی به خود گرفته است، کدام است؟ آیا اقتصاد اسلامی هم به همان معنای اقتصاد سود محور است یا اخلاق محور، تصریح کرد: تمدن اسلامی بدون تحقق اقتصاد اسلامی امکانپذیر نیست.

تببین تفاوت های اقتصاد اسلامی با اقتصاد مدرن غربی

وی با بیان اینکه در واقع براساس آمیزه های رساله حقوق امام سجاد(ع)، وظیفه اخلاقی، رعایت حقوق صاحبان حق در محیط اقتصاد است، اظهارکرد: اگر حقوق صاحبان حق در محیط اقتصادی رعایت شد، آن اقتصاد همان اقتصاد اسلامی است  و در عین حال اگر اقتصاد برپایه سود باشد، این مسیری تفکیک شده و همان اقتصاد مدرن غربی است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: اگر ما از زاویه نگرش غرب به اقتصاد نگاه کنیم و از این اقتصاد توقعی همانند غربیان داشته باشیم که بشریت را به کمال برساند هیچ تفاوتی با دیگر کشورهای اسلامی نداریم.

وی با بیان اینکه در محیط اقتصاد اسلامی همه تراکنش های اقتصادی بایستی تا آخرین صدای صاحب حق شنیده شود، تصریح کرد: در واقع در این نوع اقتصاد،هر اتفاقی که در آن رخ می دهد باید دیده شود تا حق هیچ صاحب حقی تضییع نشود.

وی درادامه با طرح این پرسش که چرا رهبر معظم انقلاب مدتها است که یک سری ادبیات میدان جنگ و نبرد را در محیط  فرهنگی و سیاسی کشور وارد کرده اند، اظهارکرد:  در شرایط حاضر ما در یک صحنه نبرد هستیم  و دیگرعرصه نبرد ما محدود به عرصه نظامی نیست و اینعرصه وسعت پیدا کرده است.

حجت الاسلام شریعتی نژاد مهمترین ضلع تمدن اسلامی و نبرد امروز را ضلع اقتصادی عنوان کرد و گفت: آتش به اختیاری که رهبری از آن استفاده کرده اند واژه کلیدی است و در آن مطالب فراوانی نهفته است.

وی با بیان اینکه کجا فرمانده آتش به اختیار می دهد، گفت: زمانی که سازمان بهم می ریزد و رزم جواب نمی هد که فرمانده و سرباز منتظر فرمانده باشد و از طرفی فرمانده نمی تواند در مکان های مختلف فرمان دهد و در مکانی که هجوم و هجمه سنگین است در این مواقع عملیات گسترده می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه آتش به اختیار درمواقعی که زمان آنقدر محدود شده است که سرباز نمی تواند منتظر دستور فرمانده باشد که اگر قرار باشد منتظر بماند، جنگ مغلوب می شود، تصریح کرد: مفهوم آتش به اختیار بدان معنا است که اگر تا به امروز فرمانده تشخیص می داد که در چه مرحله ای باید وارد جنگ شوی  حالا دیگر تشخیص با سرباز است و وظیفه فرماندهی به دوش سرباز است.

وی درادامه تبیین بایسته های شرایط آتش به اختیار گفت:در این مرحله بایستی مهارت به وجود آید تا ساز و کار و قواعد جنگ رعایت شود  و وظیفه سرباز در آتش به اختیار دو برابر می شود چرا که نیرویی که آتش به اختیار است بایستی بخشی از ذهن و فکرخود را بر این متمرکز کند که در این دوره چگونه باید بجنگد و از طرفی در میدان فرهنگ چه رزمی داشته باشد و آرایش عملیاتی ایجاد بشود.

در شرایط اجازه آتش به اختیار نمی توان منتظر دولت و مجلس ماند

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه آتش به اختیار استفاده حداکثری از ظرفیت های یک رزمنده است، تصریح کرد:  در این عرصه میدان آسیب ها جستجو و بررسی می شوند و روش رزم تعیین می شود تا به موقع اقدام های مورد نیاز از سوی سرباز صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آتش به اختیار بدان معنا است که امید را باید از دیگر توان ها قطع کرد و در سریعترین زمان به هدف رسید و در این عرصه نمی توان منتظر دولت و مجلس ماند و بایستی سرباز به توانمندی های خود تکیه کند تا ببیند چه کارهایی می تواند انجام بدهد.

 توجه به نظام توزیع منابع طبیعی همان اقتصاد مقاومتی است

مرتضی مرتضوی، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی درادامه با بیان اینکه اگر قرار است به جایگاه اول تمدنی در افق منطقه 1404 برسیم چاره ای نداریم مگر اینکه به نظام توزیع منابع طبیعی توجه کنیم که این همان اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: در این تعریف توجه به منابع طبیعی اصل است نه ثروت.

وی ادامه داد: زمانی که رویکرد شما تمدن ساز و جامعه ساز نباشد قرارداد توتال حاصل آن می شود و این درحالی است که اگر نگاه ما این باشد که با دانش خودمان و تمام نقاط قوت  با مناطع خود برخورد کنیم رویکرد متفاوت می شود و از برخی شرکت های میانی در این عرصه استفاده می شود.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه موضوع نفت یکی از مزایا و نقاط قوت جمهوری اسلامی و از طرفی دیگر یکی از نقاط ضعف ما همین وابستگی به نفت است، اظهارکرد: در سال های گذشته ما قرارداد نفتی نداشته ایم چرا که متخصص تربیت نکرده ایم درحالی که صد سال است که نفت داریم.

مرتضوی با بیان اینکه اگر تمدن اسلامی بخواهد محقق شود، آنگاه برخی برخی از تمدن هایی که مبتنی بر نظام سرمایه داری هستند به چالش کشیده می شوند، اظهارکرد: در زمانی که قرار است رقابت های جدی صورت بگیرد دشمنی ها فراوان می شود.

وی با بیان اینکه در این رقابت ها رتبه برای دیگران حائز اهمیت می شود، تصریح کرد:  در عین حال رقابت خصمانه به وجو د می آیدچرا که شما بنیادهای نظری آنان را قبول ندارید و طرف مقابل هم اینگونه است.

مرتضوی با اشاره به این مطلب که اگر هدف رسیدن به تمدن اسلامی است و قرار است رتبه یک به شما اختصاص یابد، نیازمند یک برنامه راهبردی در حوزه توزیع قدرت و منابع طبیعی هستید، اظهارکرد:  درواقع این راهبردی بلند مدت است و قرار است شما را به قله تمدن اسلامی برساند.

وی درادامه با بیان اینکه توجه به رقابت های خصمانه در این عرصه حائز اهمیت می شود، تصریح کرد: در این راستا باید علم را به خدمت گرفت تا رتبه بالا برود و توان تولید و استفاده از منابع طبیعی افزایش یابد تا مسیر رسیدن به تحقق تمدن اسلامی هموار شود.

 

934/503/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۰:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۳۰:۲۴
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۲۳
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۵۳