vasael.ir

کد خبر: ۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ - 13 August 2017
بانکداری اسلامی/آیت‌الله موسوی‌جزائری/ جلسه 46

در موارد تنازع باید امام یا نائب امام قرعه بزند

وسائل _ در روایات شاة موطوء دارد که صاحب گله یا راعی قرعه بزند و نزاعی در بین نیست و تزاحم حقوقی هم نیست.

به گزارش پایگاه تخصصی وسائل، آیت‌الله سید‌محمد‌علی موسوی‌جزائری در جلسات جلسه چهل و ششم درس خارج بانکداری اسلامی که در تاریخ  4 بهمن ماه 95 در حوزه علمیه اهواز برگزار شد شرط تصدی امام یا والی در قرعه و همچنین کیفیت انجام قرعه را مورد بررسی قرار داد .
استاد درس خارج حوزه علمیه اهواز در ابتدا روایات ساکت درباره شرط تصدی امام یا والی در قرعه را مثبت اصل مشروعیت قرعه دانست.
آیت‌الله جزائری در ادامه افزود: هر جا که از موارد تنازع است باید قرعه را امام یا نائب امام بزند در غیر این صورت خود فرد هم می تواند بزند.
وی در پایان هرچه که درآن صدق قرعه کند را کافی در قرعه دانست چون دلیلی نداریم بر اینکه حتما باید شکل خاص باشد.




تقریر این دروس در ادامه می آید:


آیا قرعه مشروط به این است که امام یا والی متصدی آن بشوند یا خیر؟

قال صاحب العناوین :الذی یقوى فی النظر القاصر بعد ملاحظة الروایات اختصاص أمر القرعة بالوالی، فإن کان یمکن الرجوع فیه إلى إمام الأصل اختص به، لأنه مورد أکثر الأخبار، و أنها و إن لم تدل على الاختصاص لکنها لا تدل على العموم [أیضا]  فیقتصر على المتیقن.و لما فی مرسلة ثعلبة فی الممسوح، قال: (یجلس الأمام و یجلس عنده ناس) و فی موثقة ابن مسکان و روایتی إسحاق و السکونی کذلک . و ما فی صحیحة معاویة بن عمار، قال: أقرع الوالی بینهم . و ما فی صریح روایة یونس: و لا یجوز أن یستخرجه أحد إلا الإمام، فإن له کلاما وقت القرعة و دعاء لا یعلمه سواه، و لا یقتدر علیه غیره . و ما فی صریح مرسلة حماد: القرعة لا تکون إلا للإمام . مضافا إلى أن إطلاق ما مر من الروایات موهون بما مر، مسوق لبیان المشروعیة و نحوه، و لو فرض فیه إطلاق تقیده هذه الروایات، و فیها الصحیح و الموثق و غیره. و بالجملة: التأمل فی النص و الفتوى یقضی بالاختصاص. و للحاکم الشرعی ذلک مع غیبة الإمام

اخبار یا ساکت هستند یا اینکه درآنها ذکر شده که امام باید متصدی باشد. آنجا که ذکر نشده مثل روایت محمد بن حکیم:"کل مجهول ففیه القرعة" ناظر به اصل مشروعیت است. روایاتی که می گوید امام انجام بدهد اینها را تقیید میزند. نکته ای است در روایت معاویة بن عمار که منظور، والی جور نیست. مراد، کسی  است که ازطرف امام نیابت دارد در امور قضائی  وفصل خصومات؛ حال چه نائب عام باشد یا خاص که امام به اینها ارجاع کرده مثل فقهاء جامع الشرایط منظور از والی اینها هستند

این بحث هم ثمره ای ندارد زیرا در بحث روایات شاة موطوء دارد که خود صاحب گله یا راعی قرعه بزند و نزاعی در بین نمی باشد و تزاحم حقوقی نمی باشد پس روایات دیگر که مربوط به رجوع به قاضی است وخود به خود در آنها قاضی است. قاضی هم یعنی بالحق حال امام باشد یا نائب خاص یا نائب عام. غیر از قضیه شاة، روایات دیگر در بیان اصل مشروعیت است که با اینها کار نداریم چون روایاتی که کیفیت را می خواهند بیان کنند ذکر کرده اند که آنها چون مساله طبیعی اش قضائی است قرعه خودش جزء قضاوت است و او باید قرعه بزند و روایاتی که بیان کیفیت کرده اند در باب تزاحم گفته اند که حل آنها به امام یا نائب امام است اگر مساله قضایی نبود خودش قرعه بزند. بنا بر این هر جا که از موارد تنازع است باید قرعه را امام یا نائب امام بزند در غیر این صورت خود فرد هم میتواند بزند.

آیا قرعة زدن کیفیت خاص دارد؟

در روایت یک عمل متعارفی داریم که یک تیری بوده است که سرش آهن بوده است و بدنه چوبی داشته وبلند بود. اسم را روی چوب می نوشتند وداخل کیسه ای می انداختند واسم هرکس خارج میشد حق با او بود .حال آیا باید حتما این گونه باشد یا اگر مثلا قرعه با کاغذ اتفاق افتاد چه؟ هرچه که صدق قرعه کند کافی است چون دلیلی نداریم بر اینکه حتما باید شکل خاص باشد مثلا در قضیه حضرت مریم روش  دیگر بوده است إِذْ یُلْقُونَ أَقْلاَمَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ  اینها قلمهایی داشتند که با آنها تورات نوشته بودند قلم را درآب انداختند وهر قلمی که روی آب می آمد کفالت مریم با اوبود فقط قلم حضرت زکریا آمد بالا یعنی باید صدق قرعه کند.

323/905/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹