vasael.ir

کد خبر: ۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ - 19 February 2017
درس خارج فقه رسانه استاد رفعتی / جلسه 35

رسانه های معاند همواره درصدد تخریب، تضعیف و تحقیر رهبران دینی بوده اند

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در سی و پنجمین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: تضعیف، تحقیر و تمسخر رهبری از شگردهای مقابله فرهنگی و جنگ نرم دشمن است که در تمام اعصار از آن استفاده کرده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه سی و پنجم درس خارج فقه رسانه که در روز شنبه مورخه 2 بهمن سال 95 در موسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید، به شگرد سوم رسانه های دشمن در مقابله فرهنگی و جنگ نرم با اسلام اشاره کرد و گفت: دشمن به خوبی می فهمد و فهمیده است که اگر رهبری را تضعیف کرد، اسلام نیز تضعیف می شود. اگر پیامبر را تضعیف کرد، دین نیز تضعیف می شود. اگر ائمه علیهم السلام را تضعیف کردند توانسته اند بر فکر جامعه نیز مسلط شوند. لذا تضعیف رهبر، امام و پیامبر، روش کاری همه دشمنان بوده است و قرآن کریم حساسیت زیادی به این مساله نشان داده است.
وی در ادامه با بررسی آیات قرآن در مورد نقشه دشمنان برای تضعیف و تحقیر رهبران دینی گفت: اگر به آیه حرمت بیع در هنگام نمازجمعه دقت شود در می یابیم که قرآن این حرمت را برای ترک نماز قرار نداده است بلکه سبب حرمت رها کردن و تضعیف رهبر دینی جامعه است که گناهی بزرگ شمرده شده است.
این استاد حوزه در پایان گفت: مرحوم امام (ره) بسیار خوب از قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام در دشمن شناسی درس گرفته  بودند و نمونه آن در مخالفت با قضیه کاپیتولاسیون کاملاً مشهود است که در مقابله با جنگ نرم دشمن مقاومت کردند.

 

اهم مباحث استاد رفعتی به شرح ذیل می باشد:
خلاصه ای از درس گذشته
شگردها، شیوه ها و روش های تبلیغی رسانه ای توسط دشمن فراوان است. برخی شیوه ها معمول و متداول قدیمی است و در دنیای مدرن از همین شیوه های قدیمی که در مواجهه با مسلمانان صدر اسلام داشتند امروز نیز بهره می گیرند و برخی شیوه ها نوتر است. اصول کلی شیوه ها و روش های دشمن همانی است که در مواجه با پیامبر اسلام، در جنگ نرمی که بر علیه ایشان داشتند، در رسانه های خودشان اتخاذ می کنند.
1- استهزاء و تمسخر افکار، اعتقادات و احکام شرع مقدس اسلام؛ استهزاء کار رسانه ای است و انفرادی نیست زیرا تا شخصی این مساله را ندیده باشد، مسخره کردن تحقق پیدا نمی کند.
خداوند متعال وظیفه ای برای مسلمانان در مقابل رسانه ای که به این روش با اسلام مقابله می کنند قرار داده است و در کتاب الهی امر کرده است و این پیام را برای شما قبلاً فرستاده است و الان نیز می رساند که اگر در مقابل چنین تقابل زشتی قرار می گیرید، پای این رسانه ننشینید. پای چنین تبلیغاتی که به مسخره کردن آیات الهی می پردازد ننشینید و متوجه شوند که حرفشان شنونده و بیینده ندارد و مردم از چنین برنامه ای که برای استهزاء اسلام بوده است استقبال نمی کنند.
2- شایعه پراکنی؛ از مهم ترین حربه ها در جنگ نرم است و بعد از استهزاء، قوی ترین ابزار است. در استهزاء بیشتر افراد سطحی جذب می شوند زیرا واقعیت ندارد. وقتی حجاب مورد تمسخر قرار گرفت دختری که تازه با حجاب آشنا شده است تضعیف می شود اما در شایعه پراکنی خواص نیز منحرف می شوند. چه بسا افراد مسئول و خواص از حیث سیاسی، مانند رئیس عشیره و گروه های مرجع که الگوی دیگران هستند با همین شایعات در میدان دشمن بازی می کنند.
در آن زمان منافقین از مرجفون استفاده می کردند و شایعات را وارد شهر می کردند اما امروزه نیازی نیست که شایعه پراکن در شهر حضور فیزیکی داشته باشد و در آن سوی قاره نیز این کار را می تواند از طریق فرستنده انجام دهد.
ادامه شگردهای جنگ نرم دشمن
بحث در مقابله با جنگ نرم رسانه های دشمن است. بعد از آن که دشمن را شناختیم از طریق منابع دینی به سراغ روش تهاجم دشمن رفتیم و مواردی را در این زمینه عرض کردیم.
3- تضعیف، تحقیر و تمسخر رهبری
سومین روشی که در تهاجم دشمن به خوبی در منابع دینی دیده می شود همین است.
این روش ها از ابتدا در مقابله با اسلام بوده است و تا این عصر نیز ادامه دارد و در آینده نیز خواهد بود. بسیاری از این موارد مربوط به قبل از اسلام است.
دشمن به خوبی می فهمد و فهمیده است که اگر رهبری را تضعیف کرد، اسلام نیز تضعیف می شود. اگر پیامبر را تضعیف کرد، دین نیز تضعیف می شود. اگر ائمه علیهم السلام را تضعیف کردند توانسته اند بر فکر جامعه نیز مسلط شوند. لذا تضعیف رهبر، امام و پیامبر، روش کاری همه دشمنان بوده است و قرآن کریم حساسیت زیادی به این مساله نشان داده است. در فقه و شریعت اسلام این حساسیت وجود دارد.
در روز جمعه هنگان نماز جمعه، تجارت و معاملات در فقه بر اساس آیه و روایت حرام می شود و فلسفه آن که در قرآن بیان شده است، صرفاً بعلت وجوب نمازجمعه و فیض آن نیست.
زمانی که کاروان تجاری به شهر مدینه می رسید، آوازه خوانی داشت و تبلیغ می کرد. وقتی صدای این تبلیغات به گوش مردم می رسید، قرآن می فرماید: (وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقین‏) سوره مبارکه جمعه آیه 11
ترکوک مهم تر از ترک الصلاة است اما رها کردن نماز آنقدر مبغوض نیست، نسبت به این که تو را رها کردند و تنها گذاشتند.
برخی آقایان از این آیه حرمت بیع را در حین نماز جمعه برداشت کرده اند منتهی به صورت حکم تکلیفی که اصل معامله باطل نیست ولی برخی دیگر حکم وضعی را استنباط کرده اند که معامله نیز باطل است.
دشمنان در طول تاریخ سعی می کردند که انبیاء را با جنگ فرهنگی ساقط کنند و از موقعیت اجتماعی بیندازند.
خود آیه برای ما پیام فقهی دارد که ممکن است به فرموده مرحوم طباطبایی (ره) حمل بر جری و تطبیق نماید.
این که می فرماید: «او لهواً» شاید ناظر به آینده باشد که برنامه لهوی برای مردم در ساعات عبادت قرار می دهند تا مردم به سراغ مسائل عبادی خویش نروند.
این آیه درصدد بیان ترک نماز نیست بلکه ناخوشایندی خداوند در این است که پیامبر را تنها گذاشتند.
پس برای تضعیف، به رهبری امت اسلام تهمت می زنند. در رابطه با حضرت نوح و ابراهیم آیات قرآن را ملاحظه بفرمایید که چگونه تهمت می زدند.
نماز ظهر نماز انفرادی است و مربوط به رهبر نمی شود اما نمازجمعه بحث رهبری جامعه است و لذا امام (ره) بعد از انقلاب نماز جمعه را مطرح کردند ولی قبل از انقلاب این کار را انجام نمی دادند. (البته برخی فقها مثل مرحوم آیت الله اراکی قبل از انقلاب نماز جمعه اقامه می کردند.)
اگر رهبری الهی باشد در طول رهبری انبیاء و ائمه علیهم السلام است نه هر رهبری که با شمشیر حکومت را به دست گیرد.
اگر در عصر حضور باشد و حکومت الهی برپا باشد والیان حکومت معصوم نیستند اما مشروعیتشان از معصوم اتخاذ شده است.
ولایت فقیه طبق فرمایش امام (ره) شعبه ای از ولایت رسول خداست.
اگر شما به مسجد بروید و موقع نماز جماعت باشد و شما به صورت فرادا نماز بخوانید تضعیف امام جماعت است اما اگر در مسجد نماز جماعتی نباشد و شما فرادا نماز بخوانید تضعیفی صورت نگرفته است.
در مورد تضعیف امام، دین و شریعت حساس است و اگر تلقی تضعیف باشد این امر حرام است ولو شخص کتاب دینی بنویسد.
اگر مناط حکم را به دست آوردیم تنقیح مناط می کنیم و هر برنامه ای موجب تضعیف رهبری شود امر حرامی است.
شگرد رسانه ای و جنگ نرم دشمن حمله مستقیم به رهبری است. از جمله این موارد تهمت زدن و نسبت های نامناسب است که در قرآن تعابیری مانند دیوانه، سفاهت و کهانت بیان شده است.
(کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَکَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ) سوره مبارکه قمر آیه 9
ازدجار به معنای با دشنام راندن است.
(قالَ الْمَلَأُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَراکَ فی‏ سَفاهَةٍ وَ إِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْکاذِبین‏) سوره مبارکه اعراف آیه 32
امروزه رسانه های دشمن جرأت نمی کنند به صراحت این گونه در مورد ولایت فقیه چیزی بگویند اما در آن عصر این گونه نسبت هایی می دادند.
باز در مورد حضرت نوح می گفتند:
(فَقالَ الْمَلَأُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُریدُ أَنْ یَتَفَضَّلَ عَلَیْکُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلائِکَةً ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلین‏) سوره مبارکه مومنون آیه 24
این ها قدرت طلب و ریاست طلب هستند. گاهی نیز به انبیا تهمت فسادانگیزی می زدند.
در سوره اعراف آیه 109 و 110 می فرماید: (قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلیمٌ*یُریدُ أَنْ یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ فَما ذا تَأْمُرُون‏)
در سوره طور آیه 29 تعبیر به کاهن شده است که در ارتباط با اجنه مسائلی را بیان می کند:
(فَذَکِّرْ فَما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِکاهِنٍ وَ لا مَجْنُون‏)
ای پیامبر! پاسخ آنان را بده که من نه کاهن و نه مجنون هستم.
در آیه دیگر آرزوی آنان را بیان می کند:
(أَمْ یَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ) سوره مبارکه طور آیه 30
این آیات را شعر تلقی می کردند در حالی که وزن شعری نداشت. این افراد با امیدی منتظر مرگ پیامبر بودند و می گفتند کسی نمی تواند جانشین او شود.
(وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً) سوره مبارکه احزاب آیه 12
این وعده ها و مطالبی که رهبری شما می گوید فریب است. دقیقاً آن چه که به انبیاء نسبت می دادند در عصر ما نیز توسط رسانه های معاند بیان می شود و اگر به تاریخ توجه کنیم به تعبیر امیرمومنان علیه السلام می توانیم عبرت بگیریم و در عصر خودمان از این تجربیات بهره بگیریم.
رسانه های دشمن در راستای تضعیف رهبری، همین شیوه را به کار می بندند و در گذشته تحقیر انبیا و اولیا بیش از این بوده است.
اگر امروزه نیز در امت اسلامی رهبری واحدی داشتیم، قطعاً درصد تخریبات بیش از امروز بود منتهی امروزه از شیوه های دیگری نیز مانند تفرقه بهره می برند.
مرحوم فیض کاشانی در تفسیرشان  در مورد این آیه آخر می فرمایند: منظور از وعده هایی که منافقین آن را فریب بیان می کردند همان وعده های امید بخش رسول خدا به مسلمانان بوده است که می فرمود دشمن هیچ غلطی نمی کند و شما پیروز هستید.
وعده ها و فرمایشات رسول خدا (ص) در این آیه وعده های پیروزی و اطمینان به شکست دشمن بود.
باید بر جمله حضرت امام (ره) که فرمود «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» مانور دهیم و آنان از این جمله بسیار متنفرند.
مرحوم امام (ره) بسیار خوب از قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام در دشمن شناسی درس گرفته  بودند و نمونه آن در مخالفت با قضیه کاپیتولاسیون کاملاً مشهود است که در مقابله با جنگ نرم دشمن مقاومت کردند.
این مساله بینش این فقیه بزرگ و زمان شناسی ایشان را روشن می کند.
«العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»
قرآن می فرماید: (وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ قالُوا ما هذا إِلاَّ رَجُلٌ یُریدُ أَنْ یَصُدَّکُمْ عَمَّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُکُمْ وَ قالُوا ما هذا إِلاَّ إِفْکٌ مُفْتَرىً وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جاءَهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبین‏) سوره مبارکه سبأ آیه 43
این شخص می خواهد آئین کهن را از بین ببرد.
وقتی می گوئی چهارشنبه سوری و اعتقاد به سیزده بدر درست نیست، می گویند این از آیین ملی و کهن ماست و شما دشمن عقائد کهن ما هستید و افکارتان عربی است.
خیلی از این آیات در روش های جنگ نرم مورد استفاده قرارمی گیرد و اگر در جنگ نرم موفق نمی شدند از جنگ سخت و قتال بهره می گرفتند.
در آیه دیگری می فرماید: (قالُوا یا شُعَیْبُ أَ صَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فی‏ أَمْوالِنا ما نَشؤُا إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلیمُ الرَّشیدُ) سوره مبارکه هود آیه 87
حتی آیاتی داریم که نشان می دهد دشمن سعی دارد بر افکار رهبری اثر بگذارد. در تاریخ هست که کفار به سراغ ابوطالب رفتند تا پیامبر را متقاعد کند از افکارش دست بردارد و حاضر بودند با پول و مقام او را تطمیع کنند و پاسخ حضرت مشخص است که فرمود اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپم گذارند حاضر نیستم از اعتقادم دست بردارم.
برخی با ساخت مسجد می خواستند اطراف پیامبر را خالی کنند که مسجد ضرار نمونه بارز آن است که در قرآن بیان شده است.
در تاریخ معاصر وقتی می خواستند سخنرانی امام (ره) را در فیضیه قطع کنند صلوات می فرستادند و می خواستند بدین وسیله مانع شوند.
پس گاهی تلاش می کردند خود پیامبر را فریب دهند که آیات 16 سوره طه، 113 سوره نساء و 1 احزاب بر این مساله دلالت دارد.
این آیات می خواهد ما را متوجه کند که دشمن حتی تا اغفال رهبر نیز در مقابله فرهنگی پیش می رود. امروزه دشمن به دنبال این است که کسی انتخاب شود تا افکار دشمن را بپذیرد.
انسان وقتی لطف و مدارای پیامبر را می شنود و این آیات مقابله و تضعیف ایشان را در قرآن مشاهده می کند بسیار متاسف می شود.
(طه*ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏)
یا می فرماید زمانی که ایمان نمی آورند آن قدر ناراحت می شوی کانه می خواهی قالب تهی کنی.
(لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنین‏) سوره مبارکه شعرا آیه 3
چنین پیامبر مهربانی را با این نسبتهای ناروا مورد آزار قرار می دادند که جای بسی تأسف دارد./926/902/ص
تقریر: محسن جوادی صدر

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵