vasael.ir

کد خبر: ۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ - 11 February 2017
درس خارج فقه رسانه استاد رفعتی / جلسه 32

باید رسانه دینی در جنگ نرم با اقتدار عمل کند

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در سی و دومین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: از اهداف دیگر رسانه دینی بحث «جنگ رسانه ای با رسانه های معاند اسلام و ضد دین» و «ترویج و نهادینه کردن اخلاق دینی در جامعه» است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه سی و دوم درس خارج فقه رسانه که در روز شنبه مورخه 25 دی سال 95 در موسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید، در ادامه اهداف جزئی تر رسانه دینی به بیان دو هدف دیگر پرداخت و گفت: امروزه دشمن بیش از جنگ نظامی در صدد جنگ فکری و فرهنگی است و اگر کسی بر این باور نباشد که در حال نبرد فرهنگی هستیم، قطعاً از اوضاع سیاسی و فرهنگی جهان و حتی مسائل فرهنگی کشور نیز به دور است.
وی در ادامه به بحث احیاء انسان ها که مورد توجه قرآن کریم است اشاره کرد و گفت: اسلام ستیزی که در جامعه امروز مشاهده می کنیم، توسط رسانه ها درست شده است، نه این که به کمک رسانه باشد؛ یعنی اگر استکبار رسانه ای نداشت اصلاً نمی توانست در دنیا اسلام ستیزی و اسلام هراسی به راه بیندازد.
استاد در پایان تصریح کرد: باید در نبرد فرهنگی نیز مانند جنگ نظامی به نقشه دشمن توجه ویژه داشته باشیم که نیازمند قرارگاه مهمی در این عرصه هست تا شیوه عملیاتی دشمنان را به خوبی رصد کنیم و در مقابل تهاجم آنان، دفاع مناسبی داشته باشیم.


اهم مباحث استاد رفعتی به شرح ذیل می باشد:
خلاصه ای از درس گذشته
گاهی تظلم خواهی که در رسانه امر واجب است با حکم ثانوی تزاحم پیدا می کند مانند مصالحی که حکومت اسلامی تشخیص می دهد که اگر رسانه ای شود سبب تشویش اذهان و کشف اسرار مهم مملکتی می شود و چه بسا ممکن است که به ساختارشکنی مبدل گردد.
حتی در این مساله قسمت وجوب یاری مظلوم و تظلم خواهی را ترجیح دهیم زیرا در صورت ترجیح آن طرف، ترجیح مرجوح بر راجح پیش می آید و در این مساله باید اهم و مهم کرد که هم عقل و هم شرع آن را تایید می کند.
زمانی که در رأس حکومت به رسانه حاکمیت گفته می شود که برای ورود و افشاگری در این مساله فعلاً مصلحتی وجود ندارد، (که این نظر کارشناسان امنیتی است و شاید در توان کارشناس رسانه نباشد) نباید کارشناسان رسانه در این مساله ورود کنند زیرا به صلاح مملکت نیست که اسرار حکومت منتشر شود.
باید این برنامه ها با بخش سیاست گذاری امنیتی نظام هماهنگ باشد. رسانه ملی نباید سلیقه ای عمل کند بلکه باید هماهنگ و با سیاست واحد عمل کنند.
جامعه ای که در رأس آن ولایت فقیه است اجازه می دهد ظلم با حفظ مصالح افشا شود تا مشکلات برطرف شود و تشخیص این با نهاد مربوطه ای است که مصالح ملی را در نظر دارد. در این مساله که تزاحم اهم و مهم است ورود فقهی ما برتری جانب راجح بر مرجوح است و در سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام نیز این مساله وجود دارد که نمونه آن کتمان ترور رسول خدا صلی الله علیه و آله است که حتی با این که حذیفه آنان را شناخت پیامبر اجازه ندادند اسامی آنان افشا شود زیرا در تاریخ وانمود می شد که اصحاب پیامبر قصد کشتن ایشان را داشتند و در کتب شیعه نیز به صورت سرّ آمده است..
بعد از پیگیری رسانه، مسئولین تبعیض و ظلم را برطرف می کنند. مثلاً شخصی که حقوق های نجومی را افشا کرد، توسط رسانه بعداً پیگیری شد و حکم ولی امر این بود که باید جلوی این نوع حقوق ها گرفته شود ولی قسمتی از بدنه حکومت با این امر موافق نیست. از این طرف قوه قضائیه موظف به پیگیری است و بعد از برطرف شدن این مشکل باید به مردم گزارش دهد که این رفع ظلم انجام شده است. یا در موارد دیگر اگر اختلاسی صورت می گیرد باید بعد از رفع ظلم در همان رسانه به مردم گزارش داده شود تا مردم مطلع گردند.

 

اهداف دیگر رسانه دینی
بحث ما در وظایف رسانه دینی و اهدافی بود که این رسانه باید در پیام و برنامه های خودش دنبال کند.
اهداف مهمی را ذکر کردیم که در پیام رسانه باید به دنبال رسیدن بدان باشیم. وظیفه رسانه دینی تحقق این اهدافی است که ذکر می کنیم.
در ادامه دو هدف دیگر را ذکر می کنیم که رسانه دینی باید پیگیر باشد و در عین حال بر این باوریم که رسانه دینی در القای پیام وظایف فراوانی دارد. ولی اگر بخواهیم بیش از این به وظایف برسیم، مباحث دیگر عقب می ماند و چندین سال طول می کشد.
شاید دیگران این مباحث را در آینده تکمیل تر ارائه نمایند.
از اهدافی که باقی مانده است و در یادداشت ها آورده ام یکی بحث جنگ رسانه ای با رسانه های معاند اسلام و ضد دین است. دیگری بحث ترویج و نهادینه کردن اخلاق دینی در جامعه است. این دو بحث مقداری بحث ما را در اهداف ادامه می دهد.

 

جنگ نرم
این هدف از امور مسلم است که دشمن بیش از جنگ نظامی در صدد جنگ فکری و فرهنگی است و اگر کسی بر این باور نباشد که امروز در حال نبرد فرهنگی هستیم، قطعاً از اوضاع سیاسی و فرهنگی و حتی مسائل فرهنگی به دور است.
در سال گذشته از ادله وجوب رسانه دینی را به همین مطلب اختصاص داده بودیم و این بحث ناظر به همان ادله وجوبی است که قبلاً ذکر کرده ایم. این مباحث موضوعی و اصول مسلم را در آنجا مطرح کردیم که در حال نبرد رسانه ای و جنگ نرم هستیم. به تناسب مطرح شد که جنگ فکری و فرهنگی مقدم بر جنگ های دیگر است و باید اهم مباحث را در آنجا مجدداً مشاهده فرمایید.
رقابت رسانه ای از حیث کاری با این بحث متفاوت است و از لحاظ فقهی دلیلی بر وجوب آن نیست. رقابت مصطح امروز در کار رسانه دینی امر ارزشمندی نیست. رقابت چیزی است که سبب شود رقیب از صحنه دور شود و مخاطبین آن به سمت ما گرایش یابند و دیگر مصداق «واستبقوا الخیرات» نیست. رقابت چشم و هم چشمی است که سبب دوری رقیب از صحنه باشد.
نباید در مصداق اشتباه کرد و اگر با رسانه های بیگانه در ستیز است مربوط به بحث ما می شود زیرا رسانه های دشمن شبیخون زده بودند و امروز به صورت علنی مشغول فعالیت هستند.
در جنگ نظامی سر و صدای جنگ مشخص است اما در جنگ فرهنگی ممکن است بعد از گذشت سالیانی متوجه شویم که تحت تهاجم فرهنگی بوده ایم.
پس اگر منظور از رقابت، همان رقابت مصطلح باشد درست نیست و رسانه های دینی باید یکدیگر را هم پوشانی کنند تا همه در این عرصه موفق باشند و مردم را به سمت دین داری هدایت کنند نه این که در صدد جذب مخاطبان همدیگر باشند تا دیگری از صحنه رقابت حذف شود.
ما به نبرد رسانه ای، رقابت نمی گوییم و ما تلاش می کنیم که مخاطبین رسانه های ضد دین را به سمت خودمان جذب کنیم و این نوعی جنگ رسانه ای است.
قرآن کریم می فرماید که بسیاری از انسان ها مرده اند و زمانی که می میرند، زنده می شوند.
در بسیاری از روایات می فرماید که انسان ها را زنده کنید، حتی در تفسیر آیه32 سوره مبارکه مائده (وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً) می فرماید که باید از ضلالت به هدایت راهنمایی کنید.
همچنین در سوره احقاف آیه 31 می فرماید: (یا قَوْمَنا أَجیبُوا داعِیَ اللَّهِ)
همه این موارد برای این آیه است: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم‏) سوره انفال آیه 24
برای این که شما را زنده کند و معلوم می شود که زنده نیستیم و بدن متحرکی داریم. امروزه ما بیشتر نیاز به حیات داریم.
در ادعیه سفارش شده است که وقتی به زیارت امام رضا علیه السلام می روید، امور دنیوی مطالبه نکنید و احیای قلوبتان را از آنان طلب کنید.
این احیا بسیار مهم است؛ زیرا در نبرد نابرابری قرار داریم. رسانه های کثیر دیداری و شنیداری با جاذبه های فراوان جنسی، مادی و مالی وجود دارد که درصدد جذب جوانان و آحاد مردم است. جذبه های مختلفی در این زمینه هست و در این چنین شرائطی می خواهیم رسانه دینی داشته باشیم.
پس اصل این نبرد مسلم است و شکی در آن نیست. از طرف دیگر اینها به دنبال این هستند:
(وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّى یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُم‏) سوره مبارکه بقره آیه 217
باورمان باشد که این نیز اصل موضوعی دوم است و هدف فرهنگی دشمن در این نبرد این است که فرهنگ دینی را از ما بگیرد.
اسلام ستیزی که در جامعه است توسط رسانه ها درست شده است نه این که به کمک رسانه باشد. اگر استکبار رسانه نداشت اصلاً نمی توانست در دنیا اسلام ستیزی و اسلام هراسی به راه بیندازد.
برای این که دیگران به دنبال اسلام نیایند و مسلمان نشوند و هم مسلمانان دست از دین خویش بردارند.
در 19 دی مقام معظم رهبری فرمودند: اگر کسی ایرانی است و دلش برای ایران می سوزد سعی نکند ایمان مردم را تضعیف کند؛ زیرا به ضرر خود کشور است.
بحث ما مقاتله فرهنگی است که مهم تر از مقاتله فیزیکی و جسمی است و اکثر آیاتی که در مورد احیا هست به احیای جان و فکر در روایات تشبیه شده است.
این نیز اصل مسلمی است که نیاز به تفسیر و بحث ندارد.


نکته سوم
اولین کاری که در جنگ نظامی انجام می دهیم باید طراحی نقشه دشمن را ملاحظه کنیم. در این نبرد فرهنگی نیز باید به این نقشه دشمن توجه ویژه داشته باشیم که نیاز به قرارگاه مهمی در این عرصه هست تا شیوه عملیاتی مسائل را به خوبی رصد کند.
در جنگ هشت ساله اگر ملاحظه کنیم شکست ها زمانی صورت می گرفت که دشمن از نقشه ما مطلع شده بود و شهدا و مفقودین زیادی داشتیم که به عنوان مثال می توان از عملیات کربلای چهار نام برد.
در سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم اگر دقت کنیم می بینیم که جبرئیل تاکتیک دشمن را برای پیامبر مطرح می کرد و سبب شکست دشمن می شد.
(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ) سوره مبارکه محمد آیه 7
اگر ما نیز قرارگاهی داشته باشیم، تاکتیک های این نبرد فرهنگی را می توانیم رصد کنیم و این امر مهمی است. پیامبر اسلام نیز علاوه بر جبرئیل افرادی را به سمت اردوگاه دشمن می فرستاد تا آمار دقیقی از تجهیزات دشمن داشته باشد و با شناخت تاکتیک دشمن، دفع دشمن را برنامه ریزی می کردند و به پیروزی منجر می شد.
اگر می گوییم یکی از وظایف رسانه دینی، نبرد فرهنگی با رسانه های دشمن است عین همین مطلب است و باید الگو گیری کرد.
اگر در جنگ نظامی نیاز به رصد فعالیت، نقشه دشمن و شناسایی تاکتیک دشمن وجود دارد در این مساله به طریق اولی نیاز است.
در بحث رصد، آنچه آنان القا می کنند و در شبکه های مجازی، سایت ها و غیره پخش می کنند و برنامه هایی که در اقسام رسانه هایشان دارند یک بخش قضیه است ولی از آن مهم تر این است که قبل از تولید و پخش این پیام جنگی، ما باید متوجه شویم که آنان چه تیری می خواهند به سمت ما شلیک کنند.
باید عده ای بنشینند و رصد کنند و تحلیل بالایی داشته باشند تا قبل از هر حرکت آنان متوجه اهداف آینده شوند.
در شورای امنیت ملی باید افرادی باشند که متخصص جنگ رسانه باشند و از آشوب های دشمن آگاه باشند.
در ماجرای فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رسانه های بیگانه می خواستند اختلاف افکنی کنند که با بینش به موقع رسانه های انقلابی و دینی و حضور منسجم مردم این فتنه دشمنان نیز خنثی گردید.
در مواردی که هجوم دشمن صورت فکری و اعتقادی است گاهی غافل هستیم. حتی در مورد اعتیاد از طریق رسانه ها به شیوه ای خطر فکری دنبال می شود که برای مجازات های اسلامی تبلیغ سوئی انجام دهند. باید در تمام این موارد خط دشمن را بشناسیم تا بتوانیم به موقع پاتک مناسب داشته باشیم.
پس نکته سوم در جهاد رسانه ای این است که قرارگاه رسانه ای نیاز داریم و اگر نقشه های دشمن را رصد نکنیم با جنگ رسانه ای می توانند دین جوانان ما را از آنان بگیرند. ما باید جلوتر برویم و به دشمن تک بزنیم تا آنان مجبور به دفع حملات ما باشند.
الان در بحث دفاع هستیم و در این جنگ می توانیم آغازگر جهاد باشیم و باید وظیفه را بدانیم.
حتی اگر دشمن رسانه ای نمی داشت وظیفه ما تاسیس رسانه بود و نبرد فکری بر عهده ماست و همواره باید این سلاح را به دست داشته باشیم./926/902/ص
تقریر: محسن جوادی صدر

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹