vasael.ir

کد خبر: ۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ - 18 January 2017
فقه الاداره/ استاد قوامی/ جلسه 48

مسجد تراز مقدمه محله مسجد محور است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات وارده در معماری و مهندسی بنای مسجد گفت: پارلمان نظام امامت و امارت به مردم نقش واقعی می دهد و نقش جمهور یعنی اکثریت مردم در این طرح بسیار پررنگ است؛ مردم یک بار به منتخبان خود در مسجد محله خود رأی می دهند و با تخصص و تدین آنها آشنا هستند آنها را به عنوان پارلمان مسجد که همان هیأت امناء است، انتخاب می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و امام جمعه پردیسان در جلسه چهل و هفتم درس خارج فقه‌الاداره و فقه‌التنظیم اظهار داشت: قرار شد به این سؤال پاسخ دهیم که معماری و مهندسی در بنای مسجد محله ساز دارای چه شاخصه های معصومانه است؟

در یک بررسی و دقت در اخبار  ابواب مساجد می توان به معیارهای زیر دست یافت:

1- وسعت کافی.

2- سرویس ها بیرون مسجد با فاصله.

3- کراهت مناره.

4- کراهت  اماکن تجاری برای بیع وشراء.

5- مشرف به منازل نباشد.

6- محراب آن شبیه مذبح یهود نباشد.

7-تاریک نباشد.(نور گیر داشته باشد)

8- نقش و نگار نداشته باشد.

9- اسلحه خانه نداشته باشد.

10- استراحتگاه و خوابگاه برای واردین و مسافرین باشد.

11-کفش داری داشته باشد. (وسیع و امن و نظیف  واقع در کنار درب های مسجد)

12-حریم آن به اندازه پرتاب یک تیر از کمان باشد و دارای فضای سبز باشد و دفتر مدیریت داشته باشد که امارت را فرماندهی کند.

 ۱۳-کتیبه قرانی و اذکار معنوی در اطراف قبله مانع ندارد و نیز نقش و رنگ و زیباسازی قبله مانع ندارد. (نبود این ها هم نقص نیست)

 

جمع بندی: موارد فوق که با دقت بیشتر در اخبار باب قابل افزایش است، بیانگر معیارهای مورد نظر معصومین(ع) در معماری مسجد است که رعایت آنها به مقتضای زمان و مکان منجر به ساخت مساجدی میشود که به رضایت معصومین(ع) نزدیک تر باشد و تاثیر بیش تری را در ارتباط با اتحاد امامت و امارت ایفاد نماید و صلاحیت محله سازی داشته باشد. 

 این ملاکات باید مورد توجه شهرسازی قرار گیرد.

مسجد محله ساز، مقدمه محله مسجد محور است که به قدر کافی در پردازش نظریه حول آن بحث شد.

 

 نقش مردم در اتحاد امامت و امارت

 چنین مسجدی اساس طرح اتحاد امامت و امارت است. امامت در این مسجد امارت را رهبری می کند؛ امامی که منتخب مردم و منتصب امام مافوق است، نماد مردم سالاری دینی است. مردمی که به هیأت امناء رأی می‌دهند و امام آنها را تنفیذ می کند، سپس این هیأت امناء به محله یار که در حقیقت رئیس مجریه مسجد است، رأی اعتماد میدهد و نیز به رئیس امر به معروف  محله که در حقیقت رئیس قضائیه مسجد است، رأی اعتماد می‌دهد  و امام رأی اعتماد هیأت امناء را تنفیذ می کند.

هیأت امنایی که به منزله  مقننه مسجد و محله است، با این فرآیند نقش مردم کاملا مؤثر و شفاف خواهد بود و در یک روند از پایین به بالا تمامی ارکان امامت وامارت به گونه مردم سالار، سامان خواهند یافت.

قبلا هم اشاره شد که نمایندگان واقعی مردم در مساجد شناسایی و انتخاب می شوند، که پارلمان محلی راتشکیل می دهند و رؤسای پارلمان های محلی، پارلمان شهری را بوجود می آورند و رؤسای پارلمان های شهری پارلمان استانی را شکل می دهند و  هیأت رئیسه های پارلمان های  استانی، پارلمان کشوری را سامان می دهند، پارلمانی جوشیده  از متن مردم  و مورد تنفیذ و توثیق سلسله امامت و انتخاب شده مردم نمازگزار، این پارلمان، نماد واقعی مردم سالاری دینی است؛ پارلمان فعلی در انتخابات تبلیغاتی هیجانی سیاسی تحت تأثیر اهالی ثروت وقدرت است که افرادی را در لیست قرار می دهند که مردم آنها را نمی‌شناسند و رأی می دهند که رأی به مجهول وشرعا دچار اشکال است.

نهایتا هم چنین مجلسی مردم را منزوی ومتفرق و دارای نقش تشریفاتی و زینتی قرار می دهد که فقط نامی از مردم سالاری و جمهوری بر خود دارد.

 پارلمان نظام امامت و امارت به مردم نقش واقعی می دهد و نقش جمهور یعنی اکثریت مردم در این طرح بسیار پر رنگ است؛ مردم یک  بار به منتخبان خود در مسجد محله خود رأی می دهند، به کسانی که با آنها زندگی کرده اند، نسب و حسبسان را می دانند و با تخصص و تدین آنها آشنا هستند آنها را به عنوان پارلمان مسجد که همان هیأت امناء است، انتخاب می کنند.

امام جماعت که مقتدا و منتخب و معتمد مردم است به رأی و انتخاب نظارت دارد و منتخبان را تنفیذ می نماید. به این ترتیب همین رأی با برکت در مسیری صعودی ضریب تصاعدی پیدا می کند، تا در فرآیند محله، شهر، استان و کشور همین یک رأی رشد می کند و منجر به تشکیل پارلمان کشوری می شود و صدق می کند که این پارلمان برآمده از رأی مؤمنان مسجدی است که یک بار رأی در مسجد داده‌اند و این یک رأی توسعه کیفی و کمی پیدا می کند (مثل بذری پاشیده می شود کمثل حبة أنبتت«هیأت امنا» وبه مأة حبة«پارلمان» می رسد).

و در روندی با برکت پارلمان بزرگ را تشکیل می دهد که بدور از هیاهو و جنجال و هزینه های سرسام آور مبتنی بر اسراف و اتراف سامان یافته و مصداق کامل تعاون بر و تقوی است و جامع کلمه تقواست؛ یعنی یک رأی اسلامی، تقوایی، بصیرتی و معرفتی می تواند پارلمان ساز باشد.

شرعا رأی باید به کسی داده شود که نزد رأی دهنده شناخته شده است، چرا که نماینده وکیل است و وکیل باید مورد شناخت دقیق موکل باشد که در نظریه و نظام امام و امارت موکل شناخت کامل به وکیل خود دارد و او را انتخاب میکند و اختیار سیاسی خود را به او می سپارد./907/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳