vasael.ir

کد خبر: ۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶ - 13 May 2016
جلسه اول نشست فقه رسانه استاد کمال اکبری؛

مبنای فقه رسانه بر اساس فقه جواهری استوار است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد حوزوی امور رسانه با بیان این که روش و مبنای فقه رسانه بر اساس فقه جواهری استوار شده است، گفت: فقهیان تقسیم‌های درون فقهی مختلفی همچون احکام عبادات، معاملات را ارائه کرده‌اند بنابراین لازم است که جایابی مناسبی برای علم رسانه در فقه شود تا بتوانیم به گونه دقیق این مباحث را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، نخستین جلسه دوره آموزشی فقه رسانه، از سوی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
 

در این جلسه استاد کمال اکبری، کارشناس امور رسانه به بررسی و تبیین مقدمات و ضرورت پرداختن فقه رسانه در میان حوزویان و تعریف فلسفه فقه رسانه پرداخت.

 

اکبری با اشاره به کارکردهای فقه رسانه در جامعه گفت: فقه رسانه از سویی وظیفه مکلفان و جامعه را در تولید فیلم و سریال تببین می کنند و از سوی دیگر وظیفه و میزان تأثیرگذاری دولت و حکومت اسلامی را بر رسانه روشن می‌سازد و حتی مباحث کلانی همچون فلسفه رسانه را تبیین می‌کند.

 

کارشناس حوزوی امور رسانه ابراز کرد: برای ورود به بحث فقه رسانه باید اصظلاحاتی همچون فقه، رسانه، ترکیب آنها و فقه مضاف یعنی فقه رسانه و در مرحله بعد فلسفه فقه رسانه تبیین شود.

 

وی در ادامه سخنانش به تبیین فلسفه فقه رسانه پرداخت و گفت: این علم نسبت به فقه رسانه دانش درجه دو محسوب می شود و علمی که به پرسش‌های کلان دانش رسانه پاسخ دهد و ارتباط رسانه را با دیگر علم‌ها  همچون کلام، اخلاق روشن می‌کند، فلسفه فقه رسانه نامیده می‌شود؛ همچنین این علم توصیه‌هایی به فقیهانی که مسائل رسانه را مورد بررسی قرار داده است، دارد.
 

اکبری ابراز کرد: موضوعات خرد همچون اهداف و مقاصد رسانه، قلمرو و دامنه آن، نسبت رسانه با دیگر علوم ، نسیت تاثیرگذاری ها و نیز تاثیرپذیری فقه از زمانه از موضوعاتی هستند که در علم فقه رسانه مورد بررسی قرار می گیرند

 

این کارشناس امور رسانه با بیان این که مبنا و منشأ فقه رسانه بر اساس فقه جواهری استوار شده است، گفت: شیوه و روش شناسی فقه رسانه بر مبنای فقه جواهری است؛ اما وقایع جدید فقه رسانه را باید در منابع چهارگانه شیعی جستجو کرد یا این که منابع جدیدی همچون عرف را در این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

 

این کارشناس امور رسانه بیان کرد: فقهیان تقسیم‌های درون فقهی مختلفی همچون احکام عبادات و یا معاملات را ارائه کرده‌اند بنابراین لازم است که جایابی مناسبی برای علم رسانه در فقه شود تا بتوانیم به گونه دقیق این مباحث را بررسی کنیم.

 

وی در ادامه سخنان خود به تبیین واژه فقه پرداخت و گفت: در عبارت علما فقه به معنای «فهم شیء دقیق» آمده است و فقیه به معنای دین شناس کامل بیان شده است.

 

 این کارشناس امور رسانه هم چنین در ادامه به تبیین واژه رسانه پرداخت و گفت: وسائلی که در فرایند ارتباط جمعی استفاده می‌شود و افراد بسیاری مخاطب آن قرار دارند؛ از آن تعبیر رسانه می‌شود.

 

اکبری اظهار داشت: رسانه جمعی همحون رادیو تلویزون، نشریات، اینترنت و خبرگزاری‌ها از رسانه‌های ارتباط جمعی محسوب می‌شوند که در فقه رسانه مورد بررسی قرار گیرند.


 
وی در ادامه سخنانش به بیان کارکردهای رسانه‌های دیداری، شنیداری و متنی پرداخت و گفت: اطلاع رسانی و خبر رسانی، آموزش و تعلیم؛ ارشاد و تربیت؛ ایجاد سرگرمی  و تفریح را از کارکردهای رسانه می‌توان نام برد.
 

 

وی  کارکردهای نظارتی، انتقال فرهنگ، آگاهی بخشی ؛ بحران زدایی، اعتماد سازی و تبلیغ دینی را نیز از دیگر کارکردهای رسانه نام برد و افزود: امروز رسانهها کارکردهای نظارتی دارند و و بر مجموعه دولت، شرکت ها و نهادها و احزاب حتی مردم نظارت دارند.

 

این کارشناس امور رسانه ابراز کرد: امروز جامعه بر اساس ارزشها و آرمان‌های مستمر استوار است؛ این ارزشهای نسل قدیم به نسل جدید باید منتقل شود ، بنابراین رسانه میتواند در انتقال فرهنگ نقش به سزایی ایفا کند.

 

اکبری با بیان این که رسانه امروز میتواند بحران اجتماعی ، سیاسی و طبیعی را کنترل کند، افزود: یک بحران فراگیر اجتماعی همانند زلزله و سیل در منطقهای اتقاق افتاده است، رسانه میتواند نقش مؤثری در بحران زادیی این حادثه ایفا کند.


 
وی در بخش دیگر از سخنانش به ویژگی
ها رسانههای ارتباط جمعی پرداخت و بیان کرد:  سرعت انتشار، گستردگی حوزه انتشار، فراگیری، در دسترس مخاطابان و آسان بودن و کم هزینه بودن آن از ویژگیهای رسانههای ارتباط جمعی است.

 

 وی با بیان این که در این زمان رسانههای اجتماعی در جامعه گسترش یافته است، گفت: امروزه رسانههای و شبکههای اجتماعی در عرصه زندگی مردم وارد شده است و این رسانه با اینترنت و اپلیکشن موبایل مردم با آنها ارتباط برقرار میکنند.


اکبری با بیان این که رسانههای اجتماعی افزون بر اینکه ویژگیهای رسانههای ارتباط جمعی را دارا است، همچنین ویژگی‌های منحصر به فردی را داراست، افزود: در رسانههای اجتماعی فرد میتواند در روند اطلاع رسانی نقش مؤثری  ایفا کند و تمام مخاطبان درگیر و مشارکت مؤثری در گفتوگوها و مسائل مطرح شده دارند؛ که باید رسانه اجتماعی در علم فقه رسانه در باب مستقلی بررسی شود.

 

گفتنی است؛ دوره آموزشی فقه رسانه هر دوشنبه ازساعت 19 تا اذان در قم، بلوارجمهوری،ک 2، فرعی اول سمت چپ پلاک6 ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار میشود./125/

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳