vasael.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ - 15 August 2020

معرفی کتاب | سلامت و اختلال جنسی همسران رویکردی اسلامی و روان شناختی

وسائل ـ تربیت جنسی یکی از انواع تربیت‌های مهمی همچون تربیت اجتماعی و تربیت اخلاقی است و شامل کلیه اقدامات تربیتی و اطلاعات ضروری روان‌شناختی، جسمانی و دینی درباره مسائل جنسی برای هر فرد، در جهت هدایت صحیح غریزه جنسی و رشد متعادل و مناسب رفتار جنسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، کتاب سلامت و اختلالمعرفی کتاب| سلامت و اختلال جنسی همسران رویکردی اسلامی و روان شناختی جنسی همسران، محصول کار پژوهشی شش‌ ـ هفت‌ساله‌ای است که با رویکردی علمی و کاربردی نگارش یافته و اکنون در اختیار جامعه علمی و خانواده‌ها قرار می‌گیرد. محتوای این کتاب، با رویکردی اسلامی و روان‌شناسی (یا به‌عبارت‌ بهتر، روان‌شناسی اسلامی) و با تحلیل‌های برآمده از آموزه‌های اسلامی (به‌ویژه از قرآن و حدیث) و اندوخته‌های روان‌شناختی به رشته تحریر درآمده است.

این متن هم علمی است و هم کاربردی. در واقع در نگارش این کتاب، کوشش شده است که مطالب کاربردی و مهارتی قابل فهم، بر مبنای پژوهش علمی کاملاً مستند و مستدل استوار شود. قلم به‌گونه‌ای است که هم می‌تواند مورد استفاده عملی همسران قرار گیرد و هم اندوخته‌هایی برای فعالیت‌های علمی پژوهشگران و مشاوران داشته باشد. به‌ عبارت‌ دیگر، در کنار تحلیل‌های علمی، مطالب و راهکارهای کاربردی مهارت‌محور و تکنیک‌وار هم آمده است. برخی مطالب، با توضیح متفاوت آمده که به‌ منظور روشن شدن بهتر مطالب و استفاده بیشتر همسران است.

هنگامی که با نگاهی آسیب‌شناختی به روابط همسران می‌نگریم، سایه شوم مشکلات و اختلالات جنسی و عدم تأمین رضایت‌بخش نیازهای جنسی را بر پیکره خانواده می‌بینیم. بسیاری از همسران با پدیده‌ای به نام "بی‌سوادی جنسی" و "بی‌مهارتی در عملکرد جنسی" مواجه‌اند.

یکی از عوامل مهم سازگاری و ایجاد صمیمیت میان همسران، رابطه جنسی سالم و مطلوب میان آنهاست. این رابطه هم می‌تواند با ایجاد تمایل به قرار گرفتن در کنار هم و هم به صورت پیشگیری از تنش و کشمکش تاثیرگذار باشد و هم می‌تواند فروکاهنده تنش‌های موجود باشد و در درمان آن مؤثر باشدف در بسیاری از موارد بروز اختلاف‌ها و احساس فاصله میان همسران را می‌توان به رابطه جنسی آنها مربوط دانست و ریشه مشکل را آنجا بررسی کرد.

انسان‌ها چنانچه اهمیت تمایلات جنسی را بشناسند و به آثار مثبت و ارضای درست آن آگاه باشند، تدابیر ویژه‌ای می‌اندیشند تا به شکل مناسبی از این میل استفاده شود؛ یعنی هم می‌توان در سایه آن استحکام روابط پرداخت و در جهت هدف‌های والا گام برداشت. از این رو در آموزه‌های اسلامی، از برتری لذت جنسی در مقایسه با دیگر لذت‌ها یاد شده است: «الذ الاشیاء مباضعه النساء ما تلذذ الناس فی الدنیا والاخره بلذه اکثر لهم من لذه النساء» بهترین لذت‌ها آمیزش جنسی با زنان است در دنیا و آخرت لذتی بالاتر لذت زن نیست.

 

فهرست عناوین فصول کتاب به شرح زیر است:

فصل اول: مسائل جنسی همسران و سلامت و اختلال آن (کلیات و مفاهیم)، در این فصل غریزه جنسی و دیدگاه‌های مختلف در مورد آن و نقد آن دیدگاه‌ها، دیدگاه‌های تفریطی و مقدس مآبانه و دیدگاه‌های افراطی و لذت گرایانه بررسی شده است، همچنین نیازجنسی و ویژگی‌های آن با نگرش اسلامی پرداخته شده است، تربیت جنسی و آموزش جنسی و اخلاق جنسی، باز شناسی مفاهیم سلامت جنسی و اختلال جنسی و انحراف جنسی از موضوعات مهم دیگر این فصل می‌باشد.

فصل دوم: ویژگی‌ها و تفاوت‌های رفتار جنسی در همسران، ویژگی‌های روان شناختی زن و مرد و تأثیر آن بر سلامت و اختلال جنسی و نیاز شناسی همسران و نقش روابط متناسب با آن در رضایت جنسی و نیازهای جنسی متفاوت زن و مرد از عناوین بحث شده در این بخش می‌باشد.

فصل سوم: نظام فقهی، حقوقی و اخلاقی خانواده و نقش آن در سلامت جنسی همسران، باز شناسی و تمایز نظام فقهی و حقوقی و نظام اخلاقی, نقش نظام فقهی، حقوقی و اخلاقی در سلامت جنسی همسران، نقش قوانین فقهی و حقوقی در تنظیم روابط جنسی همسران، هماهنگی نظام فقهی و حقوقی و اخلاقی با نظام روانی، حقوق جنسی همسران (وظایف فقهی، حقوقی و اخلاقی متقابل زن و شوهر) از عناوین مهم بحث شده در این فصل می‌باشد.

فصل چهارم: دانش جنسی و مهارت‌های سلامت‌بخشی به آن، دانش جنسی، مهارت‌های جنسی، مهارت‌های رفتاری، آداب اسلامی آمیزش، مهارت‌های جنسی در موقعیت خاص، از عناوین این بخش به حساب می‌آید.

فصل پنجم: اختلالات جنسی؛ انواع، عوامل و رهنمودهای درمانی، تعریف و توصیف اختلال جنسی، آسیب شناسی انواع اختلالات جنسی همسران، طبقه بندی انواع اختلالات یا نارسایی‌های جنسی، سبب شناسی اختلالات جنسی بخشی از عناوین این فصل می‌باشد.

فصل ششم: انحرافات جنسی همسران؛ انواع، عوامل و رهنمودهای مقابله‌ای، تعریف و تبیین انحرافات جنسی، آسیب شناسی انواع انحرافات جنسی همسران، انواع نابهنجاری‌ها و انحرافات جنسی، دسته بندی انواع انحرافات جنسی، اعتیاد جنسی تأثیر انحرافات جنسی و ارتباطات غیر اخلاقی برروابط زناشویی، سبب شناسی آسیب‌ها و انحرافات جنسی، راهکارهای پیشگیری از انحرافات جنسی و مقابله با آن بخشی از موضوعات این فصل می‌باشد.

نویسنده این کتاب حجت الاسلام دکتر نورعلیزاده میانجی بوده و ازسوی موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله منتشر شده است./600

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹