vasael.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ - 06 August 2020

غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت‌داری و سیاست است

وسائل ـ امام خامنه ای با اشاره به با اشاره به تبلیغات هدفمند دشمنان امت اسلامی برای جداکردن اسلام از سیاست و منحصر کردن دین شریف در مسائل شخصی و خصوصی فرمودند: واقعه‌ی غدیر خم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی این نگاه سکولار است، چرا که غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت‌داری و سیاست به شمار می‌رود. جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست و معنای حقیقی این واقعه‌ی مبارک، توجه به امر حکومت و مدیریت جامعه است و این درس بزرگ غدیر برای مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار وسائل، یکی از مقاطع بسیار  جمع اوری کردم //// غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت‌داری و سیاست استحساس و سرنوشت‌ساز امت اسلامی و بلکه بشریت، عید سعید غدیرخم و اعلام عمومی ولایت حضرت علی علیه‌السلام است. مسئله‌ی غدیر از مسلمات خدشه‌ناپذیر تاریخ اسلام است و علامه امینی اسناد فراوان این حادثه‌ی تاریخی را در «الغدیر» به‌گونه‌ای بیان کرده‌اند که هیچ‌گونه تردید و خدشه‌ای نمی‌پذیرد.

واقعه‌ی غدیرخم ویژه‌ی شیعیان نیست، بلکه مربوط به امت اسلامی است، زیرا یکی از مسائل بنیادین اسلام است که در آیات و روایات، تعابیری که در مورد آن آمده، در مورد هیچ اصلی از اصول اساسی اسلام نیامده است: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته» (مائده: ۶۷) یا «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (مائده: ۳). این تعابیر در مورد سایر اصول اساسی اسلام نیامده است. یا تعبیر بلندی که از امام باقر علیه‌السلام در کتاب «کافی» (ج۲، ص۹) آمده است که فرموده‌اند: «بنی الاسلام علی خمس علی الصلاه و الزکاه و الصیام و الحج و الولایه و لم یناد بشیئ کما نودی بالولایه»


غدیر ریشه‌ی الهی، قرآنی و روایی دارد

مسئله‌ی غدیر نه به تعبیر بعضی یک خاطره‌ی فرقه‌ای متعلق به شیعه است، نه به تعبیر بعضی دیگر، یک جریان تاریخی فرعی است، بلکه در آن روز، مسئله‌ی ولایت که جزء اصول اساسی اسلام است، مطرح شده و مسئله‌ی غدیر بخشی مهم از طرح کلی و نقشه‌ی راه اسلام است که ریشه‌ی الهی، قرآنی و روایی دارد. این روز متعلق به همه‌ی مسلمانان است که با ابلاغ عمومی ولایت، سرنوشت امت اسلامی ترسیم می‌شود. این حادثه‌ی عظیم و مهم تاریخی منشأ وحدت میان مسلمانان جهان در اندیشه و عمل در طول تاریخ می‌توانسته و می‌تواند باشد.

 

جامعیت دین خدا

برخی دین را برنامه ای جامع برای رسیدن به حقیقت و سعادت آن هم در همه ی ابعاد زندگی بشر تعریف می کنند. از آنجا که اساسا وجود انسان ابعاد مختلفی دارد و هرگز محدود به یک بعد فردی نیست، دین کامل و دین حق هم باید بتواند برای همه ی ابعاد زندگی بشر برنامه ای جامع و مانع ارائه نماید. ادیان الهی خصوصا دین اسلام که دین اکمل و خاتم بوده و قرار است برنامه ی کامل و جامع همه بشریت و ابعاد مختلف زندگی ایشان از روز بعثت تا روز قیامت باشد؛ باید دینی باشد که در وجوه مختلف زندگی بشر اعم از زندگی فردی تا زندگی سیاسی و اجتماعی برنامه ارائه نماید. قرآن کریم در آیه 89 سوره نحل به همین معنا تصریح داشته و فرموده است: وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ: ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند و برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت باشد. در واقع دین اسلام و مشخصا قرآن کریم و سنت معصومین (ع) همه برنامه ها، اهداف، مبانی و اسلوب های لازم برای رسیدن به حقیقت و سعادت را عرضه کرده است.

 آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آیه فوق، ذیل آیه 89 سوره مبارکه نحل در تفسیر تسنیم خود فرموده اند: اينها مربوط به مسئله هايی است كه(بحث) شده، اما آنچه