vasael.ir

کد خبر: ۱۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ - 04 July 2020

کتاب «حقوق زنان در اسلام»

وسائل ـ کتاب «حقوق زنان در اسلام» به قلم محمد اختر صاحب است. وی در کتاب «حقوق زنان در اسلام» می‌کوشد حقوق زنان را با توجه به آموزه‌های دقیق قرآن و سنت (گفته‌ها و اعمال) یا روایات رسول خدا مورد تامل قرار دهد.
به گزارش وسائل، کتاب «حقوق زنان در اسلام» به قلمکتاب «حقوق زنان در اسلام» محمد اختر صاحب است که معرفی آن به همراه چکیده کتاب در بخش کتابشناخت سایت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قرار گرفت. به گفته نویسنده حقوق زنان در شمار آن دسته از موضوعات و مباحث اجتماعی و حقوقی است که با گذر زمان متحول می‌گردد. در این میان رویکرد فقه و حقوق اسلامی به حقوق زنان و امکان سازگاری آن با نیاز‌های زمانه پرسشی است که رخ می‌نماید.
 
نویسنده می‌کوشد این مطالعه را با توجه به دو جنبه متحول و ثابت بودن حقوق زنان در فقه اسلامی مورد واکاوی قرار دهد. وی حقوق و وضعیت زنان را در جوامع اسلامی معاصر از یک سوی و حقوق زنان را در منابع نخستین حقوق اسلامی به مثابه بنیان ثابت حقوق اسلامی از سوی دیگر می‌پژوهد.

محمد اختر صاحب بر این باور است که وضعیت حقوقی زنان در همه جوامع از جمله جوامع اسلامی در شمار مباحث چالش برانگیز است و گاهی به بروز برخی سوء تفاهم‌ها دامن زده است. وضعیتی از این دست اهمیت پرداختن به حقوق زنان را افزایش می‌دهد.
 
نویسنده مطالعه حقوق دانان از چشم انداز حقوق اسلامی را به مثابه تلاشی برای پاسخ گویی برای چالش‌هایی از این دست می‌داند. هم از این روی او علاوه بر بررسی حقوق زنان در منابع حقوق اسلامی از جمله کتاب و سنت به مطالعه این مهم در متون حقوقی با تمرکز بر تنوع دیدگاه‌ها روی آورده و کوشیده است به واکاوی اختلاف دیدگاه‌ها در این باره بپردازد.

کتاب «حقوق زنان در اسلام» می‌کوشد حقوق زنان را با توجه به آموزه‌های دقیق قرآن و سنت (گفته‌ها و اعمال) یا روایات رسول خدا مورد تامل قرار دهد. وی این مهم را با توجه به حقوق تک تک مسلمانان و غیر مسلمانان در جامعه اسلامی توضیح می‌دهد و در ادامه به واکاوی حقوق زنان به عنوان بخشی از جامعه اسلامی می‌پردازد. اثر علاوه بر بررسی حقوق شهروندی و حقوق عمومی به دیگر جنبه‌های حقوق زنان اعم از ازدواج، طلاق، ارث و ... نیز توجه نموده است.
 
کتاب «حقوق زنان در اسلام» با نگرشی معنوی و بررسی و ارتباط عقیده و حقوق و نقش قواعد حقوقی در رستگاری و سعادت به پایان می‌رسد. این نوع نگاه را باید وجه نوآورانه اثر دانست که می‌کوشد برای حقوق قایل به هدفی معنوی و اخروی گردد و آن را از دل قواعد و احکام فقهی و حقوقی تشریح نماید.

کتاب «حقوق زنان در اسلام» در آوریل ۲۰۲۰ چاپ و روانه بازار کتاب شده است./910
 
منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲