vasael.ir

کد خبر: ۱۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ - 13 June 2020
در نشست علمی تبیین شد؛

توسعه گردشگری؛ از ضروریات فعلی جامعه اسلامی

وسائل ـ حجت‌الاسلام دکتر رحیم قربانی گفت: با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع)، توسعه و پیشرفت گردشگری از ضروریات فعلی جامعه اسلامی است.

به گزارش وسائل، نشست علمی با موضوع «آسیب شناسیتوسعه گردشگری؛ از ضروریات فعلی جامعه اسلامی صنعت گردشگری» به همت موسسه فتوح اندیشه، با ارائه حجت‌الاسلام دکتر رحیم قربانی، و به دبیری حجت الاسلام وحید خانی در تاریخ 21 خرداد، در قالب «حضوری ـ وبیناری» برگزار شد.

این نشست با خوشامدگویی به شرکت کنندگان «حضوری ـ وبیناری» نشست و معرفی مختصر استاد ارائه کننده و پژوهشگران حوزه فقه گردشگری توسط دبیر اجرایی گروه فقه بین‌الملل و فقه گردشگری آغاز گردید. حجت الاسلام وحید خانی، ضمن خوشامد گویی و معرفی مختصر استاد ارائه کننده و  تبیین موضوع نشست گفت: محورهای اصلی این نشست ذیل عناوین «چیستی صنعت گردشگری»، «بازخوانی ادبیات فقهی صنعت گردشگری» و «تبیین آسیب ها، تأثیر و تأثرات صنعت گردشگری پیرامون حوزه های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی» است.

در ادامه حجت الاسلام دکتر رحیم قربانی استاد حوزه و دانشگاه و معاون پژوهش جامعه المصطفی تبریز، گفت: با توجه به اهمیت مسئله گردشگری، آسیب‌شناسی در این زمینه، جهت انجام اصلاحات لازم ضروری است.

وی افزود: گردشگری ذاتاً آسیب‌زا نبوده و بسیاری از مشکلات موجود در گردشگری، بخاطر فقدان قوانین لازم در این زمینه می‌باشد.

وی در ادامه به فقدان های پانزده‌گانه و ضعف‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه گردشگری، اشاره کرد و گفت: فقدان های پانزده‌گانه و ضعف‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه گردشگری عبارت­‌اند از:

۱.  عدم وجود نهاد نظارت‌کننده، با وجود کثرت نهاد‌های متولی در زمینه گردشگری؛  
۲. عدم برنامه‌ریزی صحیح سازمان­ها و نهاد‌های متولی؛
۳. فقدان نگرش و برنامه تعالی‌بخش، نسبت به برنامه تور‌های گردشگری؛
۴. فقدان برند معتبر برای گردشگری کشور؛
۵. فقدان سیستم یکپارچه گردشگری؛
۶. فقدان مدیریت راهبردی؛
۷. عدم همکاری لازم بین نهاد‌های داخلی و بین‌المللی،
۸. فقدان سامانه­­های تبلیغاتی و ارتباطی بین‌المللی مردم محور؛
۹. فقدان و ضعف مدیریت تخصصی؛
۱۰. نگرش نادرست به گردشگران؛
۱۱. ایجاد امکانات خیرخواهانه به جای ایجاد امکانات رفاهی و درآمدزا در مکان­های گردشگری،
۱۲. فقدان برنامه جامع و نظام­مند منطقه­ای و کشوری برای گردشگری؛
۱۳. فقدان زمینه ذهنی مثبت، نسبت به گردشگران؛
۱۴. فقدان قوانین مربوط به حقوق گردشگران؛
۱۵. فقدان بازاریابی گردشگری در سطح بین الملل.

در ادامه معاون پژوهش جامعه المصطفی تبریز اظهار داشت: آسیب­های فرهنگی گردشگری ناشی از خلأها و ظرفیت­های قانونی است که به درستی فعال نشده است. بنابراین با توجه به ساختارمند نبودن گردشگری و نبود نظارت لازم و کامل بر تورهای گردشگری در کنار حاکم بودن نگاه سنتی به گردشگری، شاهد آسیب­هایی در این زمینه بوده‌­ایم.

استاد حوزه و دانشگاه، رویکرد گردشگری در کشورهای غربی را «تفریحی» دانست و افزود: رویکرد گردشگری در کشور­های اسلامی «زیارت» و «سلامت» است. گردشگری یک فعالیت اجتماعی ـ اقتصادی است و برخی آسیب­ها و ضعف های اقتصادی در این حوزه به شرح زیر است:

  • با وجود بالاترین ظرفیت گردشگری در منطقه اما کمترین بهره درآمدی از آن را دارد؛
  • عدم برندسازی لازم در زمینه غذاها و تولیدات ایرانی؛
  • فراهم نبودن امکانات و زیر ساخت­های رفاهی مناسب برای گردشگری؛
  • منفعل بودن بخش کشاورزی در عرصه گردشگری و لزوم فعال سازی آن.

وی در انتهای نشست، با اشاره به گره خوردن آسیب های امنیتی ـ سیاسی با آسیب های اجتماعی، خاطر نشان کرد: آسیب های اندک گردشگری برای حوزه های فوق در نسبت با آثار مثبتی که در جامعه اسلامی می‌تواند داشته باشد، قابل قیاس نبوده و می‌توان با تقویت زیرساخت‌ها و تدوین قوانین لازم، بروز چنین آسیب‌هایی را به حداقل رساند. با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع)، توسعه و پیشرفت گردشگری از ضروریات فعلی جامعه اسلامی است./908/م

 

منبع: موسسه فتوح اندیشه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳