vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ - 06 June 2020
به همت جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد؛

نشست علمی «بررسی فقه سیاسی اسلام در اندیشه امام خمینی (ره)»

وسائل ـ معاون پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه (س) مشهد گفت: ولایت فقیه نظریه برجسته و نماد نگاه اجتماعی امام راحل است که اگر سیاست را به معنای مدیریت جامعه بدانیم در این راستا فقه امام، نگاه سیاسی است که به مدیریت اجتماع در عرصه‌های گوناگون می‌پردازد و به همین دلیل نظریه ولایت فقیه امام (ره) با نظریه ولایت فقیه سایر فقها متفاوت بوده است و این نظریه فراتر است.
به گزارش خبرنگار وسائل، پنجشنبه ۱۵ خرداد ماه نشستنشست علمی «بررسی فقه سیاسی اسلام در اندیشه امام خمینی (ره)» علمی «بررسی فقه سیاسی اسلام در اندیشه امام خمینی (ره)» با حضور حجت الاسلام میردامادی مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه مشهد، حجت الاسلام سید موسی صدر استاد و پژوهشگر، حجت الاسلام محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه (س) در خراسان و حجت الاسلام دکتر جواد رقوی معاون پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه (س) مشهد، به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه (س) مشهد و مدرسه عالی فقه و اصول به صورت آنلاین برگزار شد.
 

جمع فقه و معنویت و سیاست، تمایز امام با دیگر فقها

در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر رقوی، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره نقش تحول آفرینی امام خمینی (ره) در عرصه فقه سیاسی گفت: یکی از ابعاد شخصیت حضرت امام (ره) تحول آفرینی در ساحت سیاست و فقه است. در واقع، این ویژگی امام راحل بود که توانست برخلاف تفکر رایجی که در قرون متمادی در بین فقها وجود داشت فقه و معنویت را با سیاست و حکمت و فلسفه را با فقه جمع کند. این ویژگی سبب تمایز مرحوم امام از دیگر فقها شد. 

وی ادامه داد: ویژگی منحصر به فرد امام راحل تحولی بود که ایشان در عرصه فقه به وجود آورد؛ حضرت امام در آن شرایط خاص، ابوابی از فقه را که مورد غفلت واقع شده بود و نسبت به آنان احساس نیاز نمی‌شد، وارد متن فقه کرد و افزون بر آن، حتی فقه را در عرصه نظام سازی نیز وارد کرد. قبل از حضرت امام (ره) نیز بحث ولایت فقیه مطرح بود، اما در متن حضور نداشت و به عنوان بحثی حاشیه ای مورد بررسی قرار می گرفت، و با توجه به اینکه بستر و زمینه فراهم نبوده است هیچ‌گاه به عنوان اندیشه عملیاتی مورد توجه فقیهان قرار نگرفته بود.
 

فعالیت‌های موثر رهبر کبیر انقلاب در عرصه نظام سازی فقه

معاون پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه (س) مشهد در ادامه با اشاره به فعالیت‌های موثر رهبر کبیر انقلاب اسلامی در عرصه نظام سازی فقه ابراز داشت: امام (ره) از میان ابواب فقهی بحث ولایت فقیه را مورد توجه قرار داده، به بحث مصلحت نظام و منافع ملی در فقه پرداخته و ارتباط این مسائل را با فقه روشن ساختند وبا این نگاه، تحولات شگرفی را در عرصه فقه و سیاست ایجاد کردند.

وی با تأکید بر نگاه فقهی امام (ره) به جامعه تصریح کرد: ولایت فقیه نظریه برجسته و نماد این نگاه اجتماعی است. امام (ره) با نگاه فقهی سیاسی خود به مدیریت اجتماع در عرصه‌های گوناگون می‌پردازد و از همین روست که نظریه ولایت فقیه امام (ره) با نظریه ولایت فقیه مطرح شده توسط سایر فقها متفاوت بوده و فراتر است.

حجت الاسلام رقوی در تبیین نظریه ولایت فقیه امام (ره) ابراز کرد: رهبر کبیر انقلاب نصب فقیه از سوی شارع و انتخاب وی توسط مردم را با هم جمع کرد که این ترکیب، خاستگاه پرسش هایی پیرامون اصول و مبانی جمع نصب فقیه توسط شارع و انتخای آن توسط مردم شد. 

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر خواهد شد./811/م
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵