vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ - 02 June 2020

پرونده ویژه | مکتب امام خمینی (ره)

وسائل ـ اگر امام (ره) به صورت مکتب مطرح شود، ترس آور می‌شود، زیرا بدیلی ندارد. با اینکه شکی در جامع بودن مکتب امام (ره) وجود ندارد، متاسفانه این مکتب حتی در میان فضلای حوزه به طور دقیق شناخته نشده است، در نتیجه لازم است ابعاد مختلف علمی شخصیتی حضرت امام (ره) را تبیین کرد.
به گزارش خبرنگار وسائل، امروز اندیشمندان انقلابی پرونده ویژه | مکتب امام خمینی (ره)معتقدند که حضرت امام (ره) یک شخص نیست بلکه یک مکتب است. هر مکتبی دارای اجزائی در ناحیه هستی شناسی و باید‌ها و نباید‌ها است که مکتب مرحوم امام (ره) نیز از این مقوله مستثنی نبوده و تمام این شئون را دارا است. برخلاف جامع بودن مکتب امام (ره)، متاسفانه این مکتب حتی در میان فضلای حوزه به طور دقیق شناخته نشده است، به گونه ای که می‌توان گفت تنها ۲ نفر این مکتب را شناسایی کرده و به معرفی آن پرداختند؛ مرحوم شهید مطهری و امام خامنه ای.

سوگمندانه پس از رحلت امام (ره)، برخی سعی کردند که جایگاه ولیّ فقیه را متزلزل کنند و این مطلب را، با شخص نشان دادن حضرت امام (ره) شروع کردند و اصرار داشتند که ایشان مکتبی ندارد. اگر امام (ره) به صورت مکتب مطرح شود، ترس آور می‌شود، زیرا بدیلی ندارد. شاهد بر این ادعا، آثار حضرت امام (ره) است؛ مثلا ایشان یک دوره کامل اصول نوشته است، اصولی که نوآوری دارد و قطعا مجتهد پرور است. یا دیدگاه ایشان در اقتصاد اسلامی که متاسفانه کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.

می‌توان گفت که در حوزه علمیه نسبت به تبیین و تشریح مکتب امام (ره) کم کاری شده است، دشمن ۸۰ اندیشکده و ۲۵۰۰ اتاق فکر علیه ما دارد و می‌داند که نقطه ثقل انقلاب، حضرت امام (ره) است، پس تمرکز اصلی خود را بر خدشه به این مهم گذاشته است. با توجه به این نکته، اگر سکّان انقلاب یعنی امام (ره) را از دست دادیم همه چیز تمام است. باید ابعاد مختلف علمی شخصیتی حضرت امام (ره) را تبیین کرد؛ چه بُعد رجالی ایشان، چه بُعد فقهی، چه بُعد اصولی، چه بُعد تفسیری و چه بُعد حکمت متعالیه ایشان، باید تمام ابعاد جداگانه مرزبندی شوند و مشخص گردند.

مجموع این ابعاد منجرّ به حکومت اسلامی شده است، پس باید به صورت جامع به تمام این ابعاد نگاه کرد، اما تا به حال در حوزه علمیه این نگاه جامع صورت نگرفته است. امام (ره) مبنای خود را در حکومت اسلامی به این صورت مطرح می‌کند: «الاسلام هو الحکومه». وقتی مکتب امام به این روش پیگیری شود، علت تعبیر حضرت آقا به فقه حکومتی و تفاوت آن با مترادفات مشخص و مفهوم آن به صورت دقیق مشخص می‌شود. اگر مکتب امام تبیین شود می‌توان از انقلاب دفاع کرد و در راستای حوزه انقلابی حرکت کرد.

از طرف دیگر، نباید غافل شد که نتیجه نگاه مکتبی به مرحوم امام (ره) تمدن سازی اسلامی است که بار‌ها رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته است؛ ایشان در بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران فرمودند: «دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید».

نگاه مکتبی به امام (ره) منوط بر الگوگیری از شخصیتی است که در تشکیل حکومت اسلامی هم صاحب مبنای علمی است و هم در عمل آن را نشان داده است. از این رو است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امام یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده می‌شود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد».

بر این اساس و به مناسبت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در پرونده ای ویژه با عنوان «مکتب امام خمینی (ره)» در قالب گفتگو با اساتید حوزه و دانشگاه، برگزاری نشست علمی، یادداشت، معرفی کتب و مقالات به بررسی ابعاد مختلف مکتب امام خمینی (ره) پرداخته است./206/م
 
خوانندگان گرامی پایگاه فقه حکومتی می توانند با انتخاب هر کدام از تیترها، مطالب مرتبط را مشاهده کنند.
 
این خبر در حال تکمیل است ...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳