vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ - 02 June 2020
یک کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی:

عُمرسوزی در فضای مجازی مرتبت انسانی و ایمانی را کاهش می‌دهد

وسائل ـ محقق حوزه آسیب‌های زن و خانواده با اشاره به اینکه هشدار به آسیب فضای مجازی را می‌توان از بخشی از سوره مؤمنون برداشت کرد گفت: عُمرسوزی در فضای مجازی مرتبت انسانی و ایمانی را کاهش می‌دهد.

به گزارش وسائل، سید مریم طباطبایی ندوشن در گفتگوییعُمرسوزی در فضای مجازی مرتبت انسانی و ایمانی را کاهش می‌دهد در خصوص استفاده از فضای مجازی در قرن بیست و یکم اظهار داشت: خدای مهربان درآیات ابتدایی سوره «مومنون» ده ویژگی مومنان را بیان و در آیه یازدهم این سوره، به مومنان وعده فردوس برین را می دهد. آنچه  در این سورۀ سراسر نور، جالب و قابل تامل است، آیه سوم این سوره مبارکه است که گویا برای مردم قرن بیست و یکم، معنای  اصلی و واقعی اش در هشدار به کاربرد فضای مجازی است.

وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره مومنون گفت: خداوند در آیه اول سوره مومنون می فرماید: «مؤمنان رستگار شدند» و دومین آیه مبارکه این است: «آنها که در نمازشان خشوع دارند» و آیه سوم نیز چنین می فرماید: «و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند» به معنی آیه سوم وجایگاه آیه در بین سایر آیات که دقت کنیم متوجه میشویم که رفتار واقعی ما با فضای مجازی و هرزه گردی های ما در این فضا، چقدر خدای مهربان را خشمگین و جایگاه ما را از مرتبت انسانی و ایمانی کاهش می دهد؛ چرا که خدای علیم، در آیه سوم  این سوره مبارکه، بلافاصله بعد از اقامه نمازِ خاشعانه، ویژگی مومن را دوری از کلام و کردار بیهوده بیان کرده است و مصادیق ایمانی مهمی مانند پرداخت زکات ، پاکدامنی و ...را بعد از این آیه، وحی فرموده است.

محقق حوزه آسیب های زن و خانواده تصریح کرد: دوری و پرهیز از لغو و بیهودگی، مخصوص مسلمانان نیست، قرآن درباره‌ی خوبان اهل کتاب نیز در آیه 55سوره قصص می‌فرماید: «اهل کتاب با ایمان، از لغو گریزانند» گویا ویژگی مشترک خوبان همه ادیان،  مزّین بودن به وقار و عدم پیروی از کلام و رفتار بیهوده است. 

 طباطبایی ابراز داشت: اما ما چگونه با این تقبیح و بیزاری خدا از لغو و بیهوده گی، ساعت ها  در فضای واقعی و مجازی، وقت خود را صرف بیهودگی، خواندن متن و دیدن عکس و تصویری میکنیم که اگر ضرر و گناه نداشته باشد عملا ًبود و نبودش برای ما هیچ فرقی ندارند؟! خودمان را گول نزنیم بسیاری از عکس ها و تصاویر فضای مجازی به دلیل تمسخر، تحقیر، سرکارگذاشتن دیگران، بی عفتی،  بی حجابی و ...  گناه علنی و مُحرز هستند. یادمان نرود که کثرت حضور مصادیق گناه و شیوع بیهودگی در فضای حقیقی  و مجازی، توجیهی برای بندگان به درگاه الهی نخواهد بود و فراهم بودن زمینه های جذاب گناه، از امتحانات الهی بویژه در روزگار کنونی است.

وی با بیان اینکه سخنان ما با ابزارهای فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و... مخالفتی ندارد گفت: چه بسا این ابزارهای مجازی، با استفاده مفید و کاربردی، راه را برای رسیدن انسان به خودشکوفایی حقیقی تسهیل کنند؛ این یادداشت در مخالفت با محتوای زرد، هرز و خُنثایی است که عُمرکوتاه آدمی را بی ثمر و تُهی می سازد؛ به عنوان مثال پیگیری دعواها و چالش های دو آدم عادی( البته اگر اختلال توجه طلبی نداشته باشند) یا شنیدن نظرات یک خواننده رَپ هنجار شکن که به مواد مخدر و الکل اعتیاد شدید دارد و از تحلیل محتوای کلامش پیداست که در بیان هر گفتار و دست زدن به هر عملی خود را آزاد می‌داند و هیچ احساس گناهی نمی‌کند، جز آنکه از سر عطوفت انسانی، ما را متاثر و از بیماری روانی اش غمگین کند، چه تاثیر مثبتی در زندگی ما  و راهیابی ما به سمت حقیقت هستی دارد.؟

طباطبایی عنوان  کرد: یقین بدانیم که اگر ما نخواهیم برای صله رحم، اطلاع رسانی و اطلاع یابی در مورد مسائل مهم و مفید، تعمیق دوستی های مُجاز و مشروع، کسب و کار حلال، خرید مایحتاج مشروع و یادگیری مهارت و آموزش برای شکوفایی استعدامان از فضای مجازی استفاده کنیم حتی اگر گناه هم نکنیم ، عُمرمان را به بطالت گذرانده ایم که در ویژگی مومنان، بطالت نیست./422/908/م

منبع: حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳