vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸ - 28 May 2020
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه:

طرح‌ها و لوایح پیش از تصویب در مجلس نیاز به بررسی فقهی دارد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رهدار بر ضرورت اصلاح ساختار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و خواستار بررسی فقهی قوانین و لوایح قبل از تصویب آن‌ها شد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار، رییس مؤسسهطرح‌ها و لوایح پیش از تصویب در مجلس نیاز به بررسی فقهی دارد مطالعاتی تحقیقاتی فتوح اندیشه، در گفت­گویی، به تبیین شاخص‌های مجلس انقلاب اسلامی، کارآمد و قوی پرداخت و گفت: ملاک کارآمدی مجلس و هر نهادی دیگر هماهنگی حداکثری با ارکان اصلی نظام و تبعیت از دستورات ولایت فقیه است.

وی با بیان اینکه باید نمایندگان مجلس دغدغه‌های مردم را سرلوحه فعالیت‌های قرار دهند، بیان کرد: هرچند مردم دارای جایگاه حقوقی نیستند که به نمایندگان خود امر و نهی کنند، اما به عنوان ناظر عام می‌توانند فعالیت‌های نمایندگان خویش را رصد و تذکراتی به آن‌ها گوشزد کنند.

رییس مؤسسه فتوح با اشاره به اشکالات حقوقی و ساختاری در تصویب قوانین، بیان کرد: دیدگاه و نظرات فقهی در قوانین مجلس حضور پسینی دارد و این نظارت فقهی در ساختار شورای نگهبان تعریف شده است؛ اما هیچ مدل و فرآیندی برای تضمین ورود فقه در قوانین و دستورات مجلس وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در مقام رصد و پردازش و قوانین است؛ مجلس مسیری را تعیین کند که به لحاظ فقهی طرح‌ها و لواریح ارزیابی شوند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه ابراز داشت: شورای نگهبان کادر اجرایی و نیروی لازم برای رصد و ارزیابی تمام قوانین را مجلس را ندارد و بر حسب قانون اگر مصوبه‌­ای از مجلس تا ۲۰ روز پس از اعلام وصول از سوی شورای نگهبان اظهار نظر نشود، این قانون خود به خود تصویب خواهد شد.

وی در ادامه به توصیف ویژگی‌های نمایندگان خدوم پرداخت و گفت: حرمت مجلس به نمایندگان و کارگزاران آن است، هر چقدر تعداد بیشتری از نمایندگان تابع آرمان­‌های نظام اسلامی و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب باشند، مجلس تراز انقلاب اسلامی و قوی تری شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والملسمین رهدار بر ضرورت اصلاح ساختار مجلس تأکید و بیان کرد: یک سری قوانین درباره مجلس و نمایندگان وجود دارد که اگر این ساختار و قوانین اصلاح نشود، بی اعتمادی مردم را در پی خواهد داشت.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه ابراز کرد: بر حسب قوانین تمام مناصب در ارکان نظام دارای نهاد نظارتی است، اما نمایندگان مجلس در این زمینه دارای مصونیت ویژه‌ای هستند، به گونه‌ای که اگر دستگاه‌های نظارتی عدم صلاحیت فردی را در دوران نمایندگی احراز کند، نهاد‌های نظارتی نمی­‌توانند تا پایان آن دوره مجلس این نماینده را تحت پیگیری قانونی قرار دهد، در حالی که این فرد ناصالح، همچنان حق نطق در صحن علنی و رأی گیری خواهد داشت.

وی خواستار اصلاح قوانین مربوط نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و گفت: طبق قانون، فردی که عضو هیأت علمی دانشگاه یا پژوهشکده‌ای بوده و به مجلس راه یابد، وی بدون هیچ تلاشی، به جایگاه و مقام استاد تمامی خواهد رسید و از تمام حقوق و مزایا آن بهره‌مند خواهد برد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه ابراز داشت: وجود قانون‌های خاص برای کنشگران و نمایندگان، شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی را میان مردم متزلزل کرده و مناسب است این ساختار‌ها و قانون‌ها در مجلس تزار انقلاب اسلامی بازبینی و اصلاح شود./908/م
 
منبع: رسا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳