vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ - 23 May 2020
فقه مقاومت / ۲۰

حمایت از فلسطین؛ مسأله‌ای اسلامی / نگاهی قرآنی به مسئله‌ی فلسطین براساس اندیشه رهبرانقلاب

وسائل ـ آرمان امام راحل و انقلاب اسلامی همواره برچیدن و پاک شدن غده سرطانی رژیم صهیونیستی از روی زمین است. خداوند متعال آینده را از آن اسلام و عدالت­خواهان دانسته و نوید برچیده شدن ظلم و طاغوت و تشکیل حکومت صالحان را به بشریت نوید داده است. پر واضح است که دل دادن به وعده عدالت آخرالزمانی و کناری نشستن و انتظار بدون حرکت و عمل صحیح، ثمربخش نخواهد بود. راه علاج مساله فلسطین و پیروزی مردم مظلوم آن، تنها و تنها با صبر و استقامت در مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی و مقابله با آن‌ها حاصل خواهد شد.
به گزارش وسائل، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همهحمایت از فلسطین؛ مسأله‌ای اسلامی / نگاهی قرآنی به مسئله‌ی فلسطین براساس اندیشه رهبرانقلاب ایرانیان و مسلمانان و بلکه همه عالم را یادآور روز مهمی می­ کند یعنی روز قدس، روز اسلام. روزی که بنیان آن را حضرت امام خمینی به یادگار گذاشت. آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف، از بنیادی­‌ترین اندیشه­‌های حضرت آیت‌الله خامنه­‌ای است که در اغلب سخنان خود درباره مسائل منطقه به یادآوری آن می‌پردازند.

رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس (۱۳۹۹/۰۳/۰۲) فرمودند: «مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل الله و فریضه و مطلوب اسلامی است. پیروزی در چنین مبارزه‌ای تضمین شده است، زیرا فرد مبارز حتّی در صورت کشته شدن هم به اِحدی الحُسنیین دست یافته است.» از منظر رهبرانقلاب حمایت از فلسطین مسئله‌ای اسلامی است و عموم مسلمانان خطاب به حمایت از آن هستند، ایشان در سخنرانی‌های مختلف به آیاتی از قرآن پیرامون ابعاد مختلف مسئله‌ی فلسطین استناد کرده‌اند که این یادداشت پیش رو به بازخوانی این آیات در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد.

در ادامه ابتدا به ظلمی که در حق مردم مظلوم فلسطین شده است اشاره و سپس به بیان تحقق وعده الهی در برچیده شدن بساط ظلم و طغیان و راه برون رفت از آن یعنی مقاومت پرداخته شده و در عاقبت نتایجی از این صبر و استقامت بازخوانی شده است.
 

سوره اسراء آیه ۸۱: رژیم صهیونیستی و ظالمان عاقبتی جز زوال و نابودی ندارند

«قال الله الحکیم فی الکتاب المبین: «وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین» (۱) و قال عزّ مِن قائِل: «فَلا تَهِنوا وَ تَدعوٓا اِلَى السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللَهُ مَعَکُم وَ لَن یَتِرَکم اَعمالَکُم» (۲) ... قصّه‌ی پُرغصّه‌ی فلسطین و اندوه جان‌کاه مظلومیّت این ملّت صبور، بردبار و مقاوم، حقیقتاً هر انسان آزادی‌خواه و حق‌طلب و عدالت‌جو را می‌آزارد و درد و رنجی انبوه بر دل می‌نشاند…تاریخ نشان میدهد که در هیچ برهه‌ای از تاریخ، هیچ‌یک از ملّتهای جهان با چنین رنج و اندوه و اقدامی ظالمانه مواجه نبود‌ه‌اند که در یک توطئه‌ی فرامنطقه‌ای، کشوری به طور کامل اشغال شود، …، امّا این نیز یکی از صفحات ناپاک تاریخ است که همچون دیگر صفحات آلوده، با اذن خدای متعال و یاری او بسته خواهد شد؛ چه آنکه : إِنَّ الْبَاطِلَ کانَ زَهُوقًا. (۳) وَ قال: اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبَادِیَ الصَّٰلِحُون (۴)» (۵)


سوره توبه آیه ۱۲۸: رنجش خاطر رسول خدا از مظلومیت فلسطین

«امروز مسأله‌ی فلسطین یک زخم دردناک و عمیق در پیکر جامعه‌ی اسلامی است. آیه‌ای که تلاوت کردند، درباره‌ی نبیّ مکرّم اسلام می‌فرماید: «عزیزٌ علیه ما عنتّم»؛ رنج شما برای او سخت و دشوار است؛ «حریصٌ علیکم بالمؤمنین رؤوفٌ رحیم» (۶). امروز رنج دنیای اسلام که برجسته‌ترین بخش آن، مسأله‌ی فلسطین است قلب مقدّس پیغمبر را می‌آزارد؛ «عزیز علیه ما عنتّم». با وضعی که امروز ملت فلسطین دارد، روح مقدّس پیغمبر در عوالم بالای آفرینش الهی مملو از غم می‌شود.» (۷)
 

سوره ابراهیم آیه ۲۰: آسان بودن نابودی رژیم صهیونیستی برای پروردگار

بر همین اساس است که آرمان امام راحل و انقلاب اسلامی همواره برچیدن و پاک شدن غده سرطانی رژیم صهیونیستی از روی زمین است. اما «دشمنان این را بد معنا میکنند؛ محو دولت اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست… «محو اسرائیل» یعنی مردم فلسطین که صاحبان واقعی آن سرزمینند -چه مسلمانشان، چه مسیحی‌شان، چه یهودی‌شان- خود صاحبان اصلی دولت خودشان را انتخاب بکنند؛ بعضی استبعاد میکنند که چطور مثلاً بعد از گذشت هفتاد سال [فلسطین مستقل میشود]؛ کشور‌های بالکان و بعضی از کشور‌های دیگر هم بعد از شصت سال، هفتاد سال که در تصرّف دیگران بودند مستقل شدند، برگشتند به ملّتهای خودشان؛ هیچ بُعدی ندارد. وَ ما ذٰلِکَ عَلَی اللهِ بِعَزیز؛ (۸) این اتّفاق خواهد افتاد.» (۹)
 

سوره توبه آیه ۳۳: برچیده شدن نظام ظالمانه صهیونیستی، وعده قطعی پروردگار

خداوند متعال آینده را از آن اسلام و عدالت­خواهان دانسته و نوید برچیده شدن ظلم و طاغوت و تشکیل حکومت صالحان را به بشریت نوید داده است. «در آینده‌یی که خیلی دور نخواهد بود، بشریت شاهد خواهد بود که حکومت غاصب صهیونیستها، مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد…ما در نظام جمهوری اسلامی، به تبعیت از امام فقید بزرگوارمان آن شخصیت نمونه‌ی امروز عالم و کسی که از نوع اولیای خدا و جزو سلسله‌ی برگزیدگان الهی بود راه پای‌فشردن بر مواضع اسلام و مقابله با طواغیت را با قدرت و قاطعیت تعقیب خواهیم کرد و معتقدیم که آینده در اختیار اسلام و متعلق به این دین است» (۱۰) هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ، او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند! (۱۱)
 
سوره حج آیه ۴۰: ایمان به وعده الهی در جهت یاری فلسطینیان

باید به وعده الهی امیدوار بود و به تحقق آن حسن ظن داشت. «آن وقتی مبارزه موفق خواهد شد که در او ایمان به خدا و توکل به خدا وجود داشته باشد... حسن‌ظن به خدای متعال و به وعده‌ی الهی را باید در مردم تقویت کنید…او به ما میگوید: «لینصرنّ اللَّه من ینصره»؛ (۱۲) … او میگوید که: از دشمن نهراسید، «ان کید الشّیطان کان ضعیفا» (۱۳) او به ما این را تلقین میکند؛ ما اگر به وظیفه‌ی خودمان در این راه عمل بکنیم، برای خدا حرکت کنیم، برای خدا مبارزه کنیم، هدف را رضای خدا قرار بدهیم، بدون شک پیروزی نصیب خواهد شد.» (۱۴)

ناصران دین خدا در طول تاریخ این وعده را با جان و دل پذیرفته و به آن معتقد بودند و «امروز جوانان مسلمان و مبارز فلسطین حامل وظیفه‌یی بزرگ و تاریخی‌اند و باید... آینده را با امید و ایمان و مجاهدتی که امروز می‌ورزند به ملت و کشور خود هدیه کنند؛ و ان اللَّه علی نصرهم لقدیر (۱۵)» (۱۶)
 
سوره بقره آیه ۲۴۹: مبارزه ملت فلسطین، گامی در جهت تحقق وعده خداوند

پر واضح است که دل دادن به وعده عدالت آخرالزمانی و کناری نشستن و انتظار بدون حرکت و عمل صحیح، ثمربخش نخواهد بود. «ملت فلسطین نباید و نمی‌تواند آزادی و حقوق حقه‌ی خود را در کنفرانس و گردهمایی­های سران عرب جستجو کند. مبارزان داخل باید به خدا و به نیروی مردمی و اسلامی تکیه کنند و بدانند: «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن‌اللَّه واللَّه مع‌الصّابرین» (۱۷). (۱۸)
 
سوره شورى آیه ۱۵: راه علاج و آزادی قدس شریف، مقاومت در برابر ظالمان

راه علاج مساله فلسطین و پیروزی مردم مظلوم آن، تنها و تنها با صبر و استقامت در مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی و مقابله با آن‌ها حاصل خواهد شد. «پیروزی ملت فلسطین در بازگرداندن حق خود، دشوارتر نیست از پیروزی‌ای که ملت ایران در ایجاد جمهوری اسلامی در ایران داشت... امکانات ما آن روز در حال مبارزه، بسیار کمتر بود از امکاناتی که امروز مردم شما در غزه دارند یا در ساحل غربی دارند، در عین حال این اتفاق افتاد، این محال ممکن شد و واقع شد؛ بعضی به نظرشان می‌آید که برگرداندن فلسطین به فلسطینی‌ها یک امر ناممکنی است. من میگویم نه، این امر ناممکن، ممکن خواهد شد؛ به شرط ایستادگی و استقامت. خدای متعال میفرماید که: فلذلک فادع و استقم کما امرت (۱۹)» (۲۰) «امروز نسل نوخاسته در فلسطین انواع مصیبت‌ها را به جان می‌خرد و برای رسیدن به آینده‌یی پیروز و مطمئن راه صبر و پایداری را در پیش می‌گیرد «ولنبلونّکم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین» (۲۱). (۲۲)

«برادران عزیز... اگر مقاومت و صبر کنید، هم ثواب الهی و هم پیروزی را به دست خواهید آورد. پیروزی همیشه با صبر و با حرکت در راه خدا همراه است؛ «ولینصرنّ اللَّه من ینصره» (۲۳)؛ تردیدی در این نیست.» (۲۴) «جهادتان را ادامه دهید. ایستادگیتان را ادامه دهید... بعضی از ملت‌ها این توان را ندارند؛ اما آن ملتی که به اسلام معتقد است، آن ملتی که به قرآن معتقد است، آن ملتی که به وعده‌ی خدا معتقد است، آن ملتی که معتقد است «لینصرنّ اللَّه من ینصره» (۲۵) هرکه خدا و دین خدا را یاری کند، خدا با تأکید او را یاری خواهد کرداین توانایی را دارد.» (۲۶)
 

سوره فصلت آیه ۳۰: یاری رساندن خداوند در همین دنیا

برخی گمان می­کنند که وعده نصرت خداوند متعال و امداد الهی مختص به آخرت است، در حالی است که نصرت خداوند مختص آنجا نیست «نصرت خداوند نسبت به شما‌ها که دارید مبارزه میکنید، مال آنجا نیست... ملائکه میگویند: «نحن اولیاؤکم فی الحیاة الدّنیا و فی الاخرة». (۲۷) بنابراین فقط برای آخرت نیست، در دنیا هم ملائکة اللَّه، فرشتگان الهی و قوای معنوی الهی کمک میکنند آن کسانی که: «قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا». (۲۸)
 
این‌ها کمک میکنند. حالا این کمک آن‌ها را ما در دنیا به چشم داریم می‌بینیم؛ به چشم خودمان داریم مشاهده میکنیم و می‌بینیم. ملائکة اللَّه به ما هم در دفاع هشت ساله‌مان کمک کردند؛ ما این کمک را به چشم خودمان دیدیم. حالا یک آدم غرق در مادیات باور نمیکند، خب نکند؛ ما این کمک را دیدیم... دلیل قویتر بودن ما این است که در همه‌ی این میدانهائی که ما و امریکا با هم مواجهیم، او قدم به قدم عقب‌نشینی میکند؛ ما عقب‌نشینی نمیکنیم؛ ما جلو میرویم. این، نشانه؛ این به برکت اسلام است؛ این به برکت کمک الهی و کمک ملائکة اللَّه است. ما به این‌ها اعتقاد داریم، این‌ها را باور داریم، این‌ها را به چشم خودمان داریم می‌بینیم.» (۲۹)

بنابر این «نباید شک کرد که این شجره‌ی خبیثه‌یی که «اجتثّت من فوق الارض ما لها من قرار» (۳۰)، هیچ پایه و پایگاه و استمراری نخواهد داشت و بی‌شک نابود خواهد شد.» (۳۱) «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود و بیت‌المقدّس و مسجدالاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز می‌گردد؛ ان‌شاءاللَّه. واللَّه غالب علی امره. (۳۲)» (۳۳)

 
سوره انبیاء آیه ۳۶: حکومت اسلامی مدافع حقوق فلسطین

«چهل و پنج سال پیش، ظلمی صورت گرفته است... حکومت اسلامی، خصوصیتش این است که با جَوسازی، عقب نشینی نمی‌کند. مرتّب بگویند «آقا، منزوی می‌شوید!» «منزوی» یعنی چه؟!... خوب؛ معلوم است در بین افرادی که جز باطل و جز زورِ نامشروع، هیچ چیز برایشان مطرح نیست، انسانْ منزوی خواهد شد. «ان یتّخذونک الا هزواً» (۳۴) معلوم است! مگر وقتی پیغمبر صلوات‌اللَّه‌علیه، دعوت را آورد، منزوی نبود؟... فرق ما با آن کشورِ ضعیفِ وابسته در همین است.» (۳۵)
 
سوره مائده آیه ۵۴: رویکرد و وظیفه عالم اسلام در مسأله فلسطین

«آلام مردم فلسطین، آلام و درد‌ها و رنج‌های ماست. امروز فریاد ملت فلسطین بلند است که یاللمسلمین! جواب این فریاد، بر تک تک مسؤولان دولت‌های اسلامی واجب و لازم است؛ اگر ما نکنیم، بلاشک کسانی پیدا خواهند شد که این کار را خواهند کرد؛ «فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه»؛ (۳۶) این سنتِ الهی است... اگر ما نکنیم، خدای متعال بندگان دیگرش را به کار وادار خواهد کرد.» (۳۷)

«امروز مسئله‌ی فلسطین جزو مسائل درجه‌ی اوّل بلکه مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است، آن وقت در بحرین اجلاس تشکیل میدهند به دستور آمریکا علیه مسئله‌ی فلسطین، برای نابود کردن مسئله‌ی فلسطین! حکّام بحرین بدانند زیر پای خودشان را دارند خالی میکنند؛ گول سعودی‌ها را نخورند. خود این‌ها و سعودی‌ها هم دارند زیر پای خودشان را خالی میکنند، به ضرر خودشان [تمام میشود]: فَسَیُنفِقونَها ثُمَّ تَکونُ عَلَیهِم حَسرَة؛ (۳۸) پول خرج میکنند، زحمت میکشند، امّا بر خلاف خواسته‌ی آن‌ها علیه خودشان تمام خواهد شد؛ این را قرآن به طور قطعی میگوید؛ و این‌ها هم علیه خودشان تمام میشود منتها نمی­فهمند؛ متأسّفانه نمی­فهمند. [اگر]برگردند، راه برگشتن باز است؛ [اگر]توبه کنند، راه توبه باز است: اِلَّا الَّذینَ تابوا وَ اَصلَحوا؛ (۳۹) [اگر]اصلاح کنند؛ آن فساد‌هایی را که ایجاد کردند اصلاح کنند. امروز دنیای اسلام به این نیاز دارد. مشکلات دنیای اسلام با همراهی مسلمان‌ها با هم، با همدلی مسلمان‌ها با هم حل خواهد شد» (۴۰)

بعد از امضای عرفات و معامله با رژیم صهیونیستی رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امروز اینها، به خیال این‌که قضیه فلسطین تمام شده است، جشن گرفته‌اند. بنده عرض می‌کنم: قضیه فلسطین، تمام شده نیست. اشتباه نکنند! البته، دنیای استکبار، بر اثر این‌که «ذهب اللَّه بنورهم وترکهم فی ظلمات لایبصرون» (۴۱)، با همه تحلیل‌های علمی‌ای که به اصطلاح انجام می‌دهند، نمی‌توانند این حقایق انسانی را پوشیده بدارند. قضیه تمام شده نیست. قضیه فرقی نکرده است. قضیه فلسطین به حال خود باقی است. حالا همان‌ها بیایند از شخص هیچ کاره‌ای امضا بگیرند که ما چهل و پنج سال است این‌جا را غصب کرده‌ایم، حالا شما بیا امضا بده که این‌جا مال ما خود ما باشد! مگر می‌تواند؟! مگر کسی قبول می‌کند؟!» (۴۲)

امت بزرگ اسلامی نمی‌تواند همچون غرب در برابر ظلمی که بر شما می‌رود، بی‌تفاوت و ساکت بماند. (۴۳) «این همه فاجعه علیه ملت فلسطین انجام می‌گیرد، آقایانِ اروپایی‌های بشردوست و طرفدار حقوق بشر! صمٌ‌بکم (۴۴)؛ گویی کرند، کورند و نمی‌بینند... این، به خاطر خودخواهی‌های نخبگان و سیاستمداران دنیای اسلام است.» (۴۵) باید «به وعده‌ی الهی اعتماد کنید؛ رنج‌ها و درد‌های جانکاه خود را که خون‌های بناحق ریخته و سختی‌های هر روزه بر شما وارد می‌سازد، به حساب خدا بنویسید ... و بدانید که خداوند پیروزی نهایی مؤمنان و مجاهدان صابر را تضمین کرده است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً، لامبدّل لکلماته و هو السّمیع العلیم. (۴۶)» (۴۷)
 
سوره نور آیه ۵۵: وعده پروردگار در آزادی قدس

این حقیقتی انکار نشدنی است که دست قدرت الهی هماوره یاور جبهه مقاومت بوده است، در هرجایی که مجاهدان راه حق، در جبهه حق استقامت کردند، توانستند تحقق وعده­های خداوند را با جان و دل درک نمایند. «اکنون ۶۰ سال از اشغال فلسطین میگذرد. در این مدت همه‌ی ابزار‌های قدرت مادی در خدمت غاصبان قرار گرفته است؛ به‌رغم این تلاش شیطانی گسترده و حیرت‌آور، غاصبان و حامیان آنان نه تنها نتوانسته‌اند مسأله‌ی مشروعیت رژیم صهیونیستی را حل کنند، بلکه این مسأله با گذشت زمان بغرنج‌تر هم شده است.

اعتراض بی‌سابقه و خودجوش جهانی از شرق آسیا تا امریکای لاتین علیه آن رژیم و تظاهرات مردمی در ۱۲۰ کشور جهان و از جمله در اروپا و در انگلیس که خاستگاه اصلیِ این شجره‌ی خبیثه (۴۸) بود، و دفاع آنان از مقاومت اسلامی غزه و از مقاومت اسلامی لبنان در جنگ ۳۳ روزه، نشان میدهد که یک مقاومت جهانی علیه صهیونیزم پدید آمده [است و]این درس بزرگی است، هم برای دشمنان امت اسلامی که خواسته‌اند با زور و سرکوب، دولتی و ملتی جعلی و فرمایشی بسازند و هم برای امت اسلامی و بویژه جوانان غیور و وجدان‌های بیدار آن، تا بدانند که مجاهدت در راه بازگرداندن حق پایمال‌شده، هرگز ضایع نمیشود و وعده‌ی خداوند راست است که فرمود:أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ. (۴۹) الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ. (۵۰)
 
و قال تعالی: إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ، (۵۱) و قال عزوجل: وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ، (۵۲) و قال: وَعْدَ اللَّهِ لا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ، (۵۳) و قال عز من قائل: فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انتِقامٍ (۵۴) و کدام وعده از این وعده الهی صریحتر که فرمود: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ. (۵۵)» (۵۶)

«آری این اسلام عزیز است که با پیام رهائی بخش و ظلم ستیز خود و با برانگیختن روح کرامت و عزت در انسان‌ها و ملتها، مستکبران را به وحشت انداخته ... مقاومت قهرمانانه‌ی ملت فلسطین و شجاعت حیرت برانگیز مرد وزن و پیر و جوان آنان در برابر صهیونیست‌های خونخوار، گواه زنده‌ی این مدعا است. فرجام این درگیری، پیروزی حق بر باطل است، همچنانکه فرمود: .. فانتقنهامن الذین اجرموا و کان حقا علینا نصر المومنین. (۵۷)» (۵۸) امروز جبهه حق «با حماسه‌ی جهاد خود به سوی فتح مبین می‌رود؛ گویا کلام صادق خداوند خطاب به آنهاست: «وعدکم اللَّه مغانم کثیرةً تأخذون‌ها فعجّل لکم هذه، و کفّ ایدی النّاس عنکم و لتکون آیة للمؤمنین و یهدیکم صراطاً مستقیما؛ و اخری لم تقدروا علی‌ها قد احاط اللَّه بها و کان اللَّه علی کلّ شی‌ء قدیرا (۵۹)» (۶۰)
 
جلوه‌هایی از تحقق وعده پروردگار در رهایی قدس / سوره انفال آیه ۸: شکست رژیم صهیونیستی در جنگ هشت روزه

«مسئله‌ی اخیر فلسطین، خیلی مسئله‌ی مهمی است. بین غزه و بین دولت صهیونیست که مدعی است قوی‌ترین ارتش را در منطقه دارد، هشت روز جنگ اتفاق می‌افتد؛ آنگاه وقتی میخواهند آتش‌بس ایجاد کنند، آن طرفی که برای آتش‌بس شرط میگذارد، فلسطینی‌هایند! این باورکردنی است؟ ... من به سهم خودم از همه‌ی مبارزین فلسطین تشکر میکنم؛ به خاطر صبری که کردند، و دیدند که «انّ مع العسر یسری» (۶۱) اگر چنانچه ما صبر کردیم، این صبر موجب میشود که خدای متعال فرج را برساند.» (۶۲)

«رژیم غاصب و دولت مجعول صهیونیستی محکوم به فنا است. فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و هر لجاجتی در برابر این حق مسلم، سرنوشتی جز ناکامی و شکست ندارد. «لیحق الحق و یبطل الباطل و لوکره المجرمون» (۶۳). (۶۴)


سوره نساء آیه ۱۰۴: شکست رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان

شکست ذلت بار رژیم صهیونیستی در لبنان در سال ۲۰۰۶، ناکامی فضاحت بار آن ارتش پر مدعا در غزه در سال ۲۰۰۸، فرار از جنوب لبنان و عقب‌نشینی از غزه، تشکیل دولت مقاومت در غزه، و در یک جمله، تبدیل ملت فلسطین از مجموعه‌ای از انسان‌های درمانده و ناامید، به ملت امیدوار و مقاوم و دارای اعتماد به نفس، مشخصه‌های بارز سی سال اخیر است... آن‌ها به اذن خدا در برابر دشمن ایستادند و همان طور که خداوند وعده داده است که: «و لینصرنّ الله من ینصره انّ الله لقویّ عزیز» (۶۵)، از کمک و نصرت الهی برخوردار شدند.» (۶۶)

امروزه «صهیونیست‌های غاصب، سراسیمه و شتاب­زده‌اند و کار‌ها و حرفهایشان این را نشان می‌دهد. اگر این حوادث برای ملت فلسطین تلخ و اندوهبار است، برای دشمن آن‌ها هم خیلی تلخ است. این آیه‌ی شریفه‌ی قرآن چقدر گویاست: «إن تکونوا تألمون فانّهم یألمون کما تألمون و ترجون من‌اللَّه ما لا یرجون» (۶۷)؛ اگر شما در این مبارزه دچار درد و الم می‌شوید، دشمن هم دچار درد و الم می‌شود؛ او هم زخم می‌خورد، سخت‌تر از شما. تفاوت در این است که ملت فلسطین افق روشنی در مقابل دارد؛ لکن غاصب صهیونیست این افق روشن را ندارد.» (۶۸) و آن تحقق وعده الهی است که قُل هَل تَرَبَّصونَ بِنا إِلّا إِحدَى الحُسنَیَینِ ۖ. وَنَحنُ نَتَرَبَّصُ بِکُم أَن یُصیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِن عِندِهِ أَو بِأَیدینا ۖ. فَتَرَبَّصوا إِنّا مَعَکُم مُتَرَبِّصونَ، (۶۹) بگو: «آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! یا پیروزی و یا شهادت./910/م

پی‌نوشت:
۱) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۹: و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!
۲) سوره مبارکه محمد آیه ۳۵: پس هرگز سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلّت‌بار) دعوت نکنید در حالی که شما برترید، و خداوند با شماست و چیزی از (ثواب) اعمالتان را کم نمی‌کند.
۳) سوره مبارکه الإسراء آیه ۸۱: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است.»
۴) سوره مبارکه الأنبیاء آیه ۱۰۵:وَلَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ أَنَّ الأَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحونَ، در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»
۵) بیانات در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین۱۳۹۵/۱۲/۰۳،
۶) سوره مبارکه التوبة آیه ۱۲۸: لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ، به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
۷) بیانات در دیدار کارگزاران نظام۱۳۸۱/۰۳/۰۹،
۸) سوره مبارکه ابراهیم آیه ۲۰: وَما ذٰلِکَ عَلَى اللَّهِ بِعَزیزٍ، و این کار برای خدا مشکل نیست!
۹) بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌۱۳۹۸/۰۸/۲۴،
۱۰) بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم و میهمانان خارجى مراسم دهه‌ی فجر انقلاب اسلامى۱۳۶۸/۱۱/۱۲،
۱۱) سوره مبارکه التوبة آیه ۳۳،
۱۲) سوره مبارکه الحج آیه ۴۰: وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ ۗ. إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ، و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.
۱۳) سوره مبارکه النساء آیه ۷۶: (و از آن‌ها نهراسید!)، زیرا که نقشه شیطان، (همانند قدرتش) ضعیف است.
۱۴) بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌۱۳۸۸/۱۲/۰۸،
۱۵) سوره مبارکه الحج آیه ۳۹: أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا ۚ. وَإِنَّ اللَّهَ عَلىٰ نَصرِهِم لَقَدیرٌ، به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آن‌ها تواناست.
۱۶) پاسخ به پیام تبریک دکتر رمضان عبداللَّه دبیر کل حرکت جهاد اسلامی فلسطین‌۱۳۷۹/۰۳/۱۹،
۱۷) سوره مبارکه البقرة آیه ۲۴۹: «چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان است.
۱۸) پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ۱۳۶۹/۰۳/۱۰،
۱۹) سوره مبارکه الشورى آیه ۱۵: پس به همین خاطر تو نیز آنان را به سوی این آیین واحد الهی دعوت کن و آنچنان که مأمور شده‌ای استقامت نما.
۲۰) بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌۱۳۸۸/۱۲/۰۸،
۲۱) سوره مبارکه البقرة آیه ۱۵۵: قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان!
۲۲) پیام به ملتهای مسلمان و دولتهای اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس‌۱۳۷۹/۰۹/۲۹،
۲۳) سوره مبارکه الحج آیه ۴۰: و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند.
۲۴) بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌۱۳۷۹/۰۹/۲۵،
۲۵) سوره مبارکه الحج آیه ۴۰: و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند.
۲۶) بیانات در جمع بسیجیان حاضر در اردوی فرهنگی رزمىِ یاران امام علی (ع) ۱۳۷۹/۰۷/۲۹،
۲۷) سوره مبارکه فصلت آیه ۳۱: ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و آخرت هستیم.
۲۸) سوره مبارکه احقاف آیه ۱۳: آنان که گفتند: پروردگار ما خداوند است سپس پایدارى کردند.
۲۹) بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه ۱۳۸۸/۱۲/۰۸،
۳۰) سوره مبارکه ابراهیم آیه ۲۶: و مثل کلمه اى پلید، چون درختى پلید است که از روى زمین ریشه کن شده باشد، آن را هیچ پایدارى نیست.
۳۱) بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان۱۳۷۰/۰۸/۱۵،
۳۲) سوره مبارکه یوسف آیه ۲۱: خداوند بر کار خود پیروز است، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند!
۳۳) بیانات در مراسم گشایش کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین‌۱۳۸۰/۰۲/۰۴،
۳۴) سوره مبارکه فرقان آیه ۴۱: و، چون تو را ببینند جز به ریشخند نمى گیرند.
۳۵) بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه ۱۳۷۲/۰۶/۲۵،
۳۶) سوره مبارکه المائدة آیه ۵۴: خداوند به زودى گروهى را مى آورد که دوستشان مى دارد و دوستش مى دارند.
۳۷) بیانات در دیدار کارگزاران نظام و سفرای کشور‌های اسلامی ۱۳۷۹/۱۰/۰۷،
۳۸) سوره مبارکه الأنفال آیه ۳۶: آنان این اموال را (که برای به دست آوردنش زحمت کشیده‌اند، در این راه) مصرف می‌کنند، امّا مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد.
۳۹) سوره مبارکه البقرة آیه ۱۶۰: مگر آن‌ها که توبه و بازگشت کردند، و (اعمال بد خود را، با اعمال نیک) اصلاح نمودند.
۴۰) بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی ۱۳۹۸/۰۳/۱۵،
۴۱) سوره مبارکه البقرة آیه ۱۷: مَثَلُهُم کَمَثَلِ الَّذِی استَوقَدَ نارًا فَلَمّا أَضاءَت ما حَولَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنورِهِم وَتَرَکَهُم فی ظُلُماتٍ لا یُبصِرونَ، داستان اینان [منافقان]، چون داستان کسانى است که آتشى برافروزند و همین که دور و برشان روشن شد، خداوند روشنایى شان را ببرد و آنان را در تاریکى‌ها که چیزى نمى بینند رها کند.
۴۲) بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه۱۳۷۲/۰۶/۲۵،
۴۳) بیانات در سومین کنفرانس حمایت از حقوق مردم فلسطین۱۳۸۵/۰۱/۲۵،
۴۴) سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸: صُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُم لا یَرجِعونَ، آن‌ها کران، گنگ‌ها و کورانند؛ لذا (از راه خطا) بازنمی‌گردند!
۴۵) بیانات در دیدار کارگزاران نظام۱۳۸۵/۰۱/۲۷،
۴۶) سوره مبارکه الأنعام آیه ۱۱۵: وَتَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقًا وَعَدلًا ۚ. لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ ۚ. وَهُوَ السَّمیعُ العَلیمُ، و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسید؛ هیچ کس نمی‌تواند کلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست.
۴۷) بیانات در سومین کنفرانس حمایت از حقوق مردم فلسطین۱۳۸۵/۰۱/۲۵،
۴۸) سوره مبارکه ابراهیم آیه ۲۶: (همچنین) «کلمه خبیثه» (و سخن آلوده) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده، و قرار و ثباتی ندارد.
۴۹) سوره مبارکه الحج آیه ۳۹: أبه کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آن‌ها تواناست.
۵۰) سوره مبارکه الحج آیه ۴۰: همان‌ها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیر‌ها و صومعه‌ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.
۵۱) سوره مبارکه آل عمران آیه ۹: پروردگارا! تو مردم را، برای روزی که تردیدی در آن نیست، جمع خواهی کرد؛ زیرا خداوند، از وعده خود، تخلّف نمی‌کند. (ما به تو و رحمت بی‌پایانت، و به وعده رستاخیز و قیامت ایمان داریم)
۵۲) سوره مبارکه الحج آیه ۴۷: آنان از تو تقاضای شتاب در عذاب می‌کنند؛ در حالی که خداوند هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد کرد! و یک روز نزد پروردگارت، همانند هزار سال از سال‌هایی است که شما می‌شمرید!
۵۳) سوره مبارکه الروم آیه ۶: این وعده‌ای است که خدا کرده؛ و خداوند هرگز از وعده‌اش تخلّف نمی‌کند؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند!
۵۴) سوره مبارکه ابراهیم آیه ۴۷: پس گمان مبر که خدا وعده‌ای را که به پیامبرانش داده، تخلّف کند! چرا که خداوند قادر و انتقام گیرنده است.
۵۵) سوره مبارکه النور آیه ۵۵: خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کار‌های شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت؛ و کسانی که پس از آن کافر شوند، آن‌ها فاسقانند.
۵۶) بیانات در چهارمین کنفرانس حمایت از ملت فلسطین۱۳۸۷/۱۲/۱۴،
۵۷) سوره مبارکه الروم آیه ۴۷: از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یاری کردیم)؛ و یاری مؤمنان، همواره حقّی است بر عهده ما!
۵۸) پیام به امت بزرگ اسلام در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه۱۳۸۶/۱۲/۱۲،
۵۹) سوره مبارکه الفتح آیه ۲۰و۲۱: خداوند غنایم فراوانی به شما وعده داده بود که آن‌ها را به دست می‌آورید، ولی این یکی را زودتر برای شما فراهم ساخت؛ و دست تعدّی مردم (= دشمنان) را از شما بازداشت تا نشانه‌ای برای مؤمنان باشد و شما را به راه راست هدایت کند! و نیز غنایم و فتوحات دیگری (نصیبتان می‌کند) که شما توانایی آن را ندارید، ولی قدرت خدا به آن احاطه دارد؛ و خداوند بر همه چیز تواناست!
۶۰) بیانات در سومین کنفرانس حمایت از حقوق مردم فلسطین۱۳۸۵/۰۱/۲۵،
۶۱) سوره مبارکه الشرح آیه ۶:إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا، (آری) مسلّماً با (هر) سختی آسانی است
۶۲) بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام و بیداری اسلامی۱۳۹۱/۰۹/۲۱،
۶۳) سوره مبارکه الأنفال آیه ۸: تا حق را تثبیت کند، و باطل را از میان بردارد، هر چند مجرمان کراهت داشته باشند.
۶۴) پیام تسلیت در پی شهادت رهبر حماس۱۳۸۳/۰۱/۰۳،
۶۵) سوره مبارکه الحج آیه ۴۰: و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.
۶۶) بیانات در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین‌۱۳۹۰/۰۷/۰۹،
۶۷) سوره مبارکه النساء آیه ۱۰۴: اگر شما درد و رنج می‌بینید، آن‌ها نیز همانند شما درد و رنج می‌بینند؛ ولی شما امیدی از خدا دارید که آن‌ها ندارند؛ و خداوند، دانا و حکیم است.
۶۸) بیانات در خطبه‌های نمازجمعه۱۳۸۱/۰۱/۱۶،
۶۹) سوره مبارکه التوبة آیه ۵۲
 
منبع: KHAMENEI.IR
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹