vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ - 22 May 2020
فقه مقاومت / ۱۹

گفتگو | اصل تعیین سرنوشت، حق مسلم مردم فلسطین

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر مسعودی در بررسی حقوقی حمایت از فلسطین اظهار داشت: در منشور سازمان ملل متحد اصلی با عنوان «اصل تعیین سرنوشت» وجود دارد که طبق آن، هر ملتی می‌تواند سرنوشت حاکمیت خود را تعیین کند. ما معتقدیم مساله فلسطین حل نخواهد شد مگر به پشتوانه آراء عمومی ساکنین اصلی سرزمین فلسطین، نه ساکنین مهاجر و اجاره‌ای آنجا. ما به مبانی حقوق بین الملل احترام می گذاریم، اما صحبت این است که در مقابل، ظالم قدّاره کشی وجود دارد که به هیچ یک از مسائل و مبانی حقوقی بین الملل پایبند نیست. با توجه به این نکته، ما نمی توانیم بپذیریم که مراعات قوانین برای ما باشد و منافع آن، برای کشورهای قدرتمند و زورگو.

به گزارش خبرنگار وسائل، روز قدس به تعبیر رهبرگفتگو | اصل تعیین سرنوشت، حق مسلم مردم فلسطین کبیر انقلاب مرحوم امام خمینی روز اسلام است. این نگاه ناشی از یک مبنای فقهی مهم و تاثیر گذار در عرصه فقه مقاومت است. یکی از ابعاد مهم در بحث جایگاه فلسطین در دار الاسلام و حمایت از فلسطین، بُعد حقوقی آن از جنبه حقوق داخلی و بین المللی است. در همین راستا، پایگاه وسائل با حجت الاسلام دکتر مجید مسعودی کارشناس حقوق بین الملل و استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو پرداخته است تا اهمیت این مساله از نگاه حقوقی مورد ارزیابی قرار گیرد. آنچه در ادامه می خوانید متن کامل این گفتگو است:

 

وسائل ـ فلسطین از نگاه حقوق داخلی جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارد و اساسا قانون اساسی به عنوان یک قانون مادر، چه دیدگاهی نسبت به این مسئله دارد؟

در ابتدا توجه به این نکته لازم است که حضرت امام با هوشمندی، درایت و با سیاستمداری که در ذات ایشان نهفته بود، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را با عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کرد. این حرکت حضرت امام در حقیقت یک نقطه عطف تاریخی و موجب توجه ویژه مسلمین به مسئله فلسطین است، مخصوصا در ایام ماه مبارک رمضان که ارتباط معنوی مسلمانان با خداوند متعال برقرار است. نام گذاری یک روز مهم از یک ماه مهم نشان از این دارد که مرحوم امام تا چه اندازه نسبت به مسائل جهان اسلام آگاهی دارند، توجه ایشان به این که باید به ندای مظلوم پاسخ داده شود و در مقابل ظلم ظالم ایستادگی کرد، ستودنی است. شما امروز می بنید که راهپیمایی روز قدس تا چه حدی در معادلاتی که بر فلسطین حاکم است، تاثیر می گذارد.

اما نسبت به سوال شما؛ قانون اساسی بر اساس یک نگاه مکتبی و انقلابی و با مدیریت اندیشمندان بزرگی نظیر شهید آیت الله بهشتی نوشته شده است، مخصوصا مقدمه آن که برگرفته از نهضت و مکتب ما است. توجه به مظلوم و پاسخ دادن به ندای او، یکی از مندرجات اصلی و مهم قانون اساسی ما است که در اصول ابتدایی قانون اساسی بدان اشاره شده است.

مقدمه قانون اساسی، ابتنای جمهوری اسلامی را بر محور امر به معروف و نهی از منکر می داند، و یکی از منکرات بزرگ، مشاهده ظلم و سکوت در مقابل آن است، بنابراین چه از باب امر به معروف و نهی از منکر و چه در قالب عنوان مستقل مبارزه با ظلم و پاسخ دادن به ندای مظلوم که نظام مکتبی جمهوری اسلامی ایران بر پایه آن  بنیانگذاری شده است، می توان حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیسم را توجیه کرد.

این نگاه در نظم کنونی قانون اساسی و تاکید و توجه بر اهتمام به امور مسلمین، نشأت گرفته از نگاه دین مبین و آرمانی اسلام است. نبی اکرم (ص) می فرماید: «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ؛ هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد می‌‏کند: «‌ای مسلمانان به فریاد من برسید»، و او را کمک نکند، مسلمان نیست.» رسول مهربانی در جایی دیگر فرمودند: «من اعان علي قتل مسلم ولو بشطر جأ يوم القيامه و هو ايس من رحمة الله؛ اگر کسی در قتل مسلمانی و لو به اندازه جزء کلمه ای کمک کند، در قیامت در حالی برانگیخته می شود که روی پیشانی او هک شده است: «ناامید از رحمت خدا».

این مستندات همگی حکایت از این دارد که مکتب اسلام و به تبع آن، قانون اساسی ما توجه ویژه ای به مبارزه با ظلم و ایستادگی در مقابل آن دارد و چه ظلمی بزرگتر از ظلم رژیم صهیونیستی در مقابل مردم مظلوم فلسطین. به تعبیر مرحوم شهید آیت الله مطهری شمر زمانه رژیم صهیونیستی است و باید در مقابل این شمر زمانه ایستاد.

 

وسائل ـ رویکرد حقوق بین الملل نسبت به کشور فلسطین و به رسمیت شناختن اسرائیل چگونه است؟

مبانی حقوق بین الملل برگرفته از اندیشه ها و مکاتب فلسفی در جهان غرب است، و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از آراء و نظریات ایشان کاملا مبتنی بر تامین منافع مادی کشورهای استعمارگر است، گرچه امروزه آن ها افکار خود را در قالب حقوق پیاده می کنند. در اندیشه غرب، همیشه یک نماد خودنمایی می کند و آن، تامین منافع مادی است.

اندیشه های غرب در قرن بیستم به تدریج به این سمت و سو رفت که هر چیزی را که در آزمایشگاه قابل اثبات بود، بپذیرند و هر آنچه را که در آزمایشگاه اثبات نشد، انکار کنند. بنابراین با همین استدلال ابعاد زندگی معنوی را از ساحت زندگی انسان پاک کردند. حقوق بین الملل بر اساس همین تفکرات پایه گذاری شده است.

البته، در برخی از موارد این اصل قابل نقض است؛ از جمله اینکه پدر حقوق بین الملل شخصی به نام گروسیوس است که در آراء و نظریات او ریشه هایی از اندیشه اسلامی دیده می شود که علت آن، آشنایی او با آثار اندیشمندان مسلمان بود.

اما نسبت به جایگاه فلسطین در حقوق بین الملل؛ در منشور سازمان ملل متحد اصلی با عنوان «اصل تعیین سرنوشت» وجود دارد که طبق آن، هر ملتی می تواند سرنوشت حاکمیت خود را تعیین کند. رهبر معظم انقلاب در اجلاس های مختلفی که راجع به مساله فلسطین برگزار شده، این پیشنهاد را از سوی جمهوری اسلامی برای حل مساله فلسطین مطرح کردند.

ما معتقدیم مساله فلسطین حل نخواهد شد مگر به پشتوانه آراء عمومی ساکنین اصلی سرزمین فلسطین، نه ساکنین مهاجر و اجاره ای آنجا. یکی از شهروندان فلسطینی اخیرا در مصاحبه ای گفت: اگر یکی از اسرائیلی ها که غاصب سرزمین ما هستند، ثابت کند که پدر بزرگ او در این سرزمین متولد شده است، من خانه خود را در اختیار او می گذارم.

بنابراین، پیشنهاد ما که مبتنی بر مبانی حقوق بین الملل است رجوع به اصل تعیین سرنوشت است، یعنی حق مشارکت ساکنین اصلی سرزمین فلسطین در تعیین سرنوشت خود، (چه اعرابی که در آنجا ساکنند، چه افرادی که از آنجا مهاجرت کردند، چه مسلمانانی که در آنجا ساکنند، و چه مسیحیان اصلی ساکن در این سرزمین). البته من قصد ندارم از نگاه مکتبی خودمان رجوع کنم، باید مراقب باشیم که در مسائل علمی و تئوریک علم زده نشویم چرا که بسیاری از مبانی حقوق بین الملل بر اساس اجبار و اکراه بوده و حاکمیت استبدادی در آن تاثیرگذار است.

حضرت امام فرمودند: «مساله فلسطین جز با همت مسلسل های متکی بر ایمان جوانان عرب مسلمان حل نخواهد شد». این یک افق بلند در نگاه ایشان است. بله، ما به مبانی حقوق بین الملل احترام می گذاریم و قصد برهم زدن نظم عمومی جهان را نداریم، اما صحبت این است که در مقابل، ظالم قدّاره کشی وجود دارد که به هیچ یک از مسائل و مبانی حقوقی بین الملل پایبند نیست. آری، در مقابل ما رژیم غاصبی هست که به بسیاری از قطعنامه ها و توافقات بین المللی پایبند نیست، و با توجه به این نکته، ما نمی توانیم بپذیریم که مراعات قوانین برای ما باشد و منافع آن، برای کشورهای قدرتمند و زورگو./404/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۳ /۱۳۹۹
قم
اذان صبح
۰۴:۱۴:۰۳
طلوع افتاب
۰۵:۵۶:۱۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۱۶
غروب آفتاب
۲۰:۱۱:۲۶
اذان مغرب
۲۰:۳۰:۳۸